Ethernet i terabithastighet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nick-li
om inte en mer flex fiber kommer ut så lär den aldrig slå igenom i hemmet. endast i fasta installationer

Det finns en standard för en mer böjvänlig fiber redan.
G657 har en böjradie på 15mm, vanlig fiber har en böjradie på ungefär en snusdosa (vad de nu ligger på).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Sant, fiberkabeln är trots allt bara ett knippe långa ofärgade plastcylindrar.

Fiber för lan har mer eller mindre alltid en glaskärna.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
vet inte hur ni gör, men jag får iaf upp min Gb-lina i halva hastigheten för nedladdning på internet i tptest. och det är med fullstort OS och en bärbar med inbyggt NIC. har väl maxat på ca 12,3 MB/s för torrentledladdning.
http://pici.se/pictures/ZFZpEwkho.jpg

Det kan vara begränsat per anslutning. På min 100mBit lina får jag bara ut 30mBit per sekund om jag kör med 1 anslutning. Kör jag 4-5 simultana anslutningar får jag cirka 97mBit.

Sen tror jag min uppström är cappad på 50mBit per anslutning. Vilket verkar stämma bra överens med dina resultat.

Visa signatur

-

Permalänk

Må hända att jag inte är riktigt nykter nu, men det ska vi inte skylla på, är väl en annnan sak att distrubera bandbredd i servermiljö, men hårddisken blir ju en flaskhals när den inte skriver snabbare, ja ta t.ex. en sata hdd, mina skriver väl ca 60Mb per sekund som max när det är en stor fil. Känner mig vilse i pannkakan?

Permalänk
Avstängd

arsenik?
AEHHHHHH! DET ÄR JU GIFTIGT!!1

Permalänk
Medlem

Bra sagt. Människan får ta och ge upp miljöfarliga tilverknings tekniker om våran kära värld ska överleva. Känns ju lite jävla gammeldags å hitta på nya tekniker med dessa gamla livsfarliga ämnen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Det låter ju miljövänligt och bra.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perkabalo
Må hända att jag inte är riktigt nykter nu, men det ska vi inte skylla på, är väl en annnan sak att distrubera bandbredd i servermiljö, men hårddisken blir ju en flaskhals när den inte skriver snabbare, ja ta t.ex. en sata hdd, mina skriver väl ca 60Mb per sekund som max när det är en stor fil. Känner mig vilse i pannkakan?

Raid 5 med intels nya SSD... tror de gav mer än 600 MB/sec (ja.. megabyte). Har man pengar för det ? Inte än iaf.

Permalänk
Proffsmoddare

Själv sitter man på 24/1. Kan ni tänka er när internet är så snabbt att man kan skicka i samma hastighet som en skärm tar imot. Då skulle man kunna hyra ut kraft via en superdator eller liknande och kunderna satt med skärm, mus och tangentbord

Det skulle vara något de.

Trevligt att det går framåt i alla fall.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Själv sitter man på 24/1. Kan ni tänka er när internet är så snabbt att man kan skicka i samma hastighet som en skärm tar imot. Då skulle man kunna hyra ut kraft via en superdator eller liknande och kunderna satt med skärm, mus och tangentbord

Det skulle vara något de.

Trevligt att det går framåt i alla fall.

Med en upplösning på 1920x1200, 24-bitars färgdjup och 60 Hz så blir det 1920*1200*24*60 = 3.3 Gb/s okomprimerat. Dock så lär det ju inte vara så smidigt att ha ping-delay på mus- och tangentbordsinput.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Det skulle inte vara någon fördel vid fildelningen inom ett lokalt nätverk?

Exempel:
Jag har 5 st hårddiskar.
5 st användare drar en fil per hårddisk (one user/disc).
Då borde det teoretiskt vara betydligt högre bandbredd än vad ett gigabitnätverk kan leverera...

En kvalitetsswitch klarar 1 Gbps/port, så om det inte alla drar från samma burk så är det inga problem. Gör de det däremot så blir det ju precis som du säger, fast 10GbE bli mainstream lär ju komma långt innan detta, och gå har vi istället ~1.25GB/s istället för ~125MB/s.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Har gigabit nätverk hemma mellan 4 datorer och det är sällan jag nyttjar hela kapaciteten...det är snarare så att hårddisken hänger inte med...

Vi kan byta nätverk! har vanlig 100/100 hemma och det räcker inte till för se film till ps3 över nätverket sammtidigt som man ska surfa och packa upp etc.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

OKEJ.

Fiberkabel tillverkas i stort sett alltid av glas, beroende på renheten i glaset brukar en fiberkabel kunna vara runt 8-10km ifall du har en sändarsignal på 10mW.

Fiber som säljs för hemmanätverk däremot är oftast gjord av plast.

Fibern består av många delar, kärnan, cladding, plastöverdrag, och oftast någon sorts kevlar.

Ljuset stannar i glaset pga att man använder 2 olika sorters glas för kärnan och claddingen, genom att ha ett annat brytningsindex på glaset i kärnan än i claddingen så kan inte ljuset bryta sig ut.

Själva fibern har egentligen ingen hastighetsbegränsning överhuvudtaget. Men på längre avstånd kan polarisationsmodsdispersion göra att signalerna (ljuset) breder ut sig över varandra.

Vad jag kan minnas är hastighetsrekordet över en fiber "bara" ~10 Tb/s

Som iof är 10.000.000.000.000 blinkningar per sekund. Hoppas ni ser problematiken i det hela att få något att blinka så snabbt, och få något att ta imot blinkningarna så snabbt.

Det intressanta dock är att man kan skicka olika färger på ljus (T.ex. 1550nm 1310nm och 1300nm) i samma kabel utan att dom stör ut varandra, detta är en otroligt stor fördel, tyvärr används inte tekniken särskilt mycket för det är mycket billigare att lägga fler kablar än att köpa utrustningen.

EDIT: Det finns kabel som tål skarpare böjar som är till installationen i själva huset, som nämns högre upp i tråden, g657 fibern.

Denna är dock MYCKET dyrare än normalfiber. Dessutom är den ett helvete att skala och svetsa. Men det är egentligen inte erat problem

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
text...

Telia kör ofta med en fiber där send/recive går på olika våglängder på ljuset. Sen ligger den andra fibern som reserv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunna
Telia kör ofta med en fiber där send/recive går på olika våglängder på ljuset. Sen ligger den andra fibern som reserv.

Jo det är bra mycket mer normalt i Sverige än Norge kan jag även säga.

Vi är bäst helt enkelt.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Klustrade databaser kan inte få för hög bandbredd. Latency och throughput minne till minne är största flaskhalsarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Som med det mesta annat idag, tänk multitasking och parallell användning

Jag har ingen egentlig nytta av mina 100/10 idag om jag bara ska en enda av mina burkar uppkopplad. Men om jag istället tänker 2 burkar, server, xbox + annat samtidigt så är det en annan femma. Samma sak gäller detta. Även om en enda maskin inte kan dra nytta av det, så kan nog säkert 5 eller 10 samtida maskiner vara en annan sak. (Nu kanske det behövs X gånger fler maskiner om vi snackar terabit, men poängen är densamma).

Varför skulle inte 1 maskin dra nytta av det?.. Jag gör det med min minst 1 gång i veckan när jag.. ähm laddar semesterfilmer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Varför skulle inte 1 maskin dra nytta av det?.. Jag gör det med min minst 1 gång i veckan när jag.. ähm laddar semesterfilmer.

För att det precis som FULLMOON sa finns gott om andra flaskhalsar. Det spelar ingen som helst roll att du kan ladda ner någonting i terabit-hastigheter om din dator inte kan ta emot och behandla informationen i matchande hastighet. på 100Mbit så går det, men egentligen bara när man faktiskt har stora filer att ladda hem. Ska man sitta och surfa, glo lite på youtube och skicka mail så räcker en 100Mbit-lina till dussintals datorer utan problem och utan flaskhalsar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Det intressanta dock är att man kan skicka olika färger på ljus (T.ex. 1550nm 1310nm och 1300nm) i samma kabel utan att dom stör ut varandra, detta är en otroligt stor fördel, tyvärr används inte tekniken särskilt mycket för det är mycket billigare att lägga fler kablar än att köpa utrustningen.

SUNET kör med DWDM, vilket gör att de kan skapa extra dedikerade peer2peer-anslutningar på 10 Gbit mellan olika universitet (eller till andra platser ute i Europa) ifall något forskningsprojekt eller liknande kräver mycket bandbredd.

Här finns en bra beskrivning av SUNETs nät.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
En kvalitetsswitch klarar 1 Gbps/port, så om det inte alla drar från samma burk så är det inga problem. Gör de det däremot så blir det ju precis som du säger, fast 10GbE bli mainstream lär ju komma långt innan detta, och gå har vi istället ~1.25GB/s istället för ~125MB/s.

Sant.
Hur går det på 10 Gb fronten egentligen? Det var ett tag sedan jag hörde något...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foxanimal
vet inte hur ni gör, men jag får iaf upp min Gb-lina i halva hastigheten för nedladdning på internet i tptest. och det är med fullstort OS och en bärbar med inbyggt NIC. har väl maxat på ca 12,3 MB/s för torrentledladdning.
http://pici.se/pictures/ZFZpEwkho.jpg

1 Gbit intenetuppkoppling är rätt sjukt...här sittrer man på 24/10 från Skithem (comhem) och betalar 400:-/mån...

Vad har du för bodstadförening? - jag tror jag flyttar

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
1 Gbit intenetuppkoppling är rätt sjukt...här sittrer man på 24/10 från Skithem (comhem) och betalar 400:-/mån...

Vad har du för bodstadförening? - jag tror jag flyttar

400:- är galet mycket för 24/10

100/100Mbit för 70:- i månaden, 1Gbit för 250:-
Rimliga priser och det är vad det kostar när föreningen gick ihop och alla lägenheter installerade fiber och då drog internetleverantören kablar lång väg upp till föreningen och även i husen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Tycker NIC tillverkarna borde sätta lite fart också och tillverka bättre konsumentkretsar. Trots snabba diskar och syntetiska tester så har jag aldrig lyckats pressa en gigabitlänk över 300mbit, vilket är uruselt. Till och med Firewire400 är snabbare då jag pressat sådana kretsar till runt 380mbit i syntetiska tester.

Tycker det är tragiskt att tillverkare får marknadsföra sina nätverkskort som gigabitnätverkskort när de knappt ens uppnår 30% av den maximala hastigheten.

Vad har du för utrustning då?
Jag har bara en HD i min spelburk och den kör Gbit via en 3com switch till filservern som kör raid 5 på 5 diskar. Flyttar jag filer från spelburken till filservern så går den sällan under 60Meg/sec vilket är 480Mbit men det är för att hårddisken flaskhalsar.
Kör man 2 diskar i raid så finns det är risk att Gbit blir en flaskhals.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
Vad jag kan minnas är hastighetsrekordet över en fiber "bara" ~10 Tb/s

Googlade lite och det finns iaf snabbare lina än så, vet dock inte vad som är rekordet idag:

Researchers Successfully Transmit Data at 17 Terabits Per Second Over 622 Kilometers on a Single Optical Fiber, Setting New Record.
Publicerad "Thu 06 Nov 2008" (http://www.hardwarezone.com/news/view.php?id=12063&cid=8)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

äh detta är ju inget, tänk er att skicka data genom dödas själar,

nackdelen här är ju också att mottagare/omvandlare lär bli dyra

Permalänk
Hedersmedlem

Högre bandbredd är alltid önskvärt. Ifall det inte skulle gå att finna några applikationer idag så kommer applikationerna utvecklas och tekniken dras framåt. Genom att ta bort bandbredden som flaskhals kan man koncentrera sig på andra delar av tekniken i stället och världen utvecklas.

En intressant frågeställning är om tekniken någon gång kommer bli så utvecklad att det enda som begränsar är kreativiteten. Dagens bandbredder och datorer och liknande är ju fantastiskt mycket mer utvecklade än man kunnat tro för 20 år sen - men ändå fylls bandbredden och de senaste spelen gör att datorerna går på knäna. Kommer tekniken någon gång börja bli mättad?

Redan idag är det inga svårigheter att se applikationer av mycket högre bandbredder globalt och kraftfullare datorer, det känns otänkbart att teknikbehovet någonsin skulle nå fram till en nivå där ytterligare utveckling inte skulle göra någon praktisk skillnad.

Jag hade en klasskamrat som när han köpte en 1GHz-dator sa att han inte trodde att han skulle behöva uppgradera igen på ett väldigt långt tag. Spel behövde ju inte bli mycket snyggare än de var då ändå. Att säga att det inte är lönt att forska för att kunna öka nätkapaciteten idag är lika naivt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Vad har du för utrustning då?
Jag har bara en HD i min spelburk och den kör Gbit via en 3com switch till filservern som kör raid 5 på 5 diskar. Flyttar jag filer från spelburken till filservern så går den sällan under 60Meg/sec vilket är 480Mbit men det är för att hårddisken flaskhalsar.
Kör man 2 diskar i raid så finns det är risk att Gbit blir en flaskhals.

Edit:

Googlade lite och det finns iaf snabbare lina än så, vet dock inte vad som är rekordet idag:

Researchers Successfully Transmit Data at 17 Terabits Per Second Over 622 Kilometers on a Single Optical Fiber, Setting New Record.
Publicerad "Thu 06 Nov 2008" (http://www.hardwarezone.com/news/view.php?id=12063&cid=8)

Där ser man. Jag finner det fortfarande helt omöjligt att förstå hur dom klarar av att bygga nät som blinkar så fort och att allting klaffar på så kort tid.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Det låter ju miljövänligt och bra.

Användes faktiskt som pilgift förr i tiden. Finns faktiskt i många kondensatorer idag.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grygge
Och jag har alltid velat citera någon som citerat det

Haha, sakönt att man fick sig ett skratt i dessa depressionstider:D