Citat:
Ursprungligen inskrivet av Elgot
Gå till systemegenskaper (tryck win + pause) -> Avancerat -> Miljövariabler
Dubbelklicka på "path" och lägg till ";C:\Program Files (x86)\java\bin" i fältet "variabelvärde". Detta gör att du kan använda kommandot "java" utan att stå i den mappen.
Dubbelklicka även på variabeln "classpath" och se till att värdet där börjar med ".;".
Även i linux fungerar det.
Win+Pause! haha! Tack för den! Den hade jag glömt bort helt. Det kan vara bra att kunna det kortkommandot, speciellt om man pillar mycket och ofta i inställningar i Windows. Kan tänka mig att du går in där ofta. Som tack för det här tipset så kan jag tipsa om CTRL+ESC och Alt+ESC! Experts exchange?! Vet inte om du får någon stor nytta av dessa men CTRL+ESC bör man kanske åtminstone försöka memorera då det kommer väl till pass där Windows tangenten saknas eller inte fungerar på ett tangentbord.
Angående miljövariabler - är inte det något som man helst bör undvika att pilla på? Just PATH variabeln, är det en standard miljövariabel som används av Windows eller är den speciellt ämnad för Java? Jag tänkte utifall jag behöver återställa den efteråt.
Värdet för PATH är just nu följande:
C:\Program Files (x86)\PC Connectivity Solution\;%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;C:\Program Files (x86)\QuickTime\QTSystem\
Menar du att jag ska ersätta hela det värdet eller bara lägga till ";C:\Program Files (x86)\java\bin" på slutet?
Borde inte ";C:\Program Files (x86)\java\bin" vara ";C:\Program Files (x86)\java\jre6\bin"?
Värdet för CLASSPATH är följande:
.;C:\Program Files (x86)\Java\jre6\lib\ext\QTJava.zip
Så där behöver jag inte ändra något då om den börjar på .;?
Citat:
Ursprungligen inskrivet av azoapes
Jag får samma kompileringsfel men det fungerar att köra... bara att dubbelklicka. Vista drar igång java.exe själv då, förstår inte att det fungerar men inte med kommandotolken... har mest programmerat applets, kan inte deployment och sånt.
Jag antar då att du inte har Nokia PC Suite eller något annat program installerat som är associerat med JAR filer?... det kan nog förklara varför det funkar för dig att bara dubbelklicka på JAR filen. Angående att starta den från Kommandotolken, se mitt inlägg längre ner.
Jag är inte säker på att jag vet vad du syftar på, men deployment är inget mirakel. Det är bara en teknisk term för idrifttagning av en mekanisk, elektrisk, elektronisk, dator eller annan teknisk utrustning. Förutom om ren hårdvara så kan den även användas för programvara, oavsett hur liten eller stor och omfattande den programvaran är det är ju ändå en teknisk lösning som behöver idriftsättas för att fungera. Deploy är ett verb och finns beskrivet i ordböcker där det ofta översätts som utplacering på svenska, men för att reflektera den tekniska tillämpningen av ordet så skulle jag hellre vilja säg att det närmaste svenska ordet är nog just idriftsättning eller idrifttagning.
Du har med andra ord ganska troligen ägnat dig åt deployment även om du bara har programmerat mindre applets, utan att du ens vet om det. För oavsett hur omfattande programmeringsprojekt man ägnar sig åt så måste ändå slutprodukten testas noggrant efteråt och idrifttas.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av badboll
Tycker att mycket av ditt gnäll på Java är omotiverat, då dina problem mest verkar ha med din egen okunskap att göra. Men OK, allt du vill är att kunna dubbelklicka på en .jar-fil för att kunna köra den. Fair enough. Det är också meningen att du ska kunna. Av någon anledning sätts inte alltid rätt miljövariabler och filassociationer när man installerar Java (du är inte den enda jag vet som haft problem med det), men jag har ingen aning om varför så där är jag inte till någon hjälp.
Men detta kanske hjälper istället...
När du gör så, så är C:\Program Files (x86)\java\bin din arbetsmapp, och Calculator++ söker (uppenbarligen) efter filer i en lokal undermapp kallad lib, som då skulle vara C:\Program Files (x86)\java\bin\lib. Men där finns ju inte rätt filer. Programmeraren har inte tagit hänsyn till att biblioteken kanske inte laddas in rätt, och du får inga vettiga felmeddelanden utan bara NullPointerExceptions.
Rätt approach är för dig att navigera till skrivbordet, och istället skriva:
"C:\Program Files (x86)\java\bin\java" -jar Calculator++.jar
(...hoppas jag...)
Du har så rätt så! Nu när du säger det så står det solklart för mig vad jag gjorde bort mig på. Jag skulle helt enkelt ha använt programmets förälderkatalog som arbetskatalog eller arbetsmapp istället för att använda Javas bin katalog som arbetsmapp. Det är klart att det blir tokigt då. Sökvägen till programmets bibliotekskatalog lib är ju relativ. Fan, varför tänkte inte jag på det?... men faktum är att jag precis innan jag läste din kommentar hade börjat experimentera lite med att placera programbiblioteken lite olika, t.ex. att flytta de till samma förälderkatalog som JAR filen finns i. Det gick inget vidare dock. Till sist tänkte jag prova att flytta hela kalaset till Java katalogen. Då hade jag antagligen fått igång den, men när jag läste din kommentar så insåg jag vad felet var så jag använde din metod istället vilket är mycket smidigare än att flytta hela programmet till Java katalogen, och det är nog tänkt att man ska göra enligt din metod. Men jag var alltså på spåret till lösningen ändå, och det känns bra det.
Jag förstår dock ändå inte varför även skaparen av det här programmet har på webbsidan skrivit att man bara ska skriva java -jar "Calculator++.jar" utan att ens ta hänsyn till de saker vi har diskuterat här tidigare.
Ja, precis, hur svårt kan det vara? Året är 2009, det ska ju räcka med att dubbelklicka på filen! Att det inte fungerar för mig att dubbelklicka på JAR filen bara kan kanske förklaras av att jag har Nokia PC Suite installerat på datorn och i den ingår ett program som heter Nokia Application Installer som har associerat JAR filer till sig. Men det räcker ändå inte riktigt som argument för att förklara problemet, eftersom det varken händer något när man dubbelklickar på filen (Nokia Application Installer försöker inte ens öppna den så den kan misslyckas med det) eller när man högerklickar på JAR filen och väljer "öppna med" för att försöka öppna den med java.exe så händer ingenting då heller.
Hur kan du då sitta och försvara Java, hur vågar du?! Man ska ju inte behöva vara programmerare själv för att kunna installera eller använda ett Java program. Så svårt får det bara inte vara. Det ska vara "fair play". Jag menar, varför inte t.ex. förpacka allt i en självinstallerare som med alla andra program för Windows (och andra system)?... nej, det har jag svårt att förstå mig på, tyvärr. Och det har absolut inget med okunskap att göra, ett barn på 12 år ska klara av att installera, starta och använda ett enklare program.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Girgoo
http://pici.se/pictures/SYxyQAACV.png
Funkar fint. Packade upp zipfilen. Dubbelklickade på jar filen och körs direkt.
Funkar lika fint i kommandotolken dessutom.
Tror jag har varit och pillat bland miljövariabler någon gång i tiden...
Följande rad funkade också för mig med 32bit vista:
"C:\Program Files\Java\jre6\bin\java.exe" -jar Calculator++.jar
1. Om du inte har Nokia PC Suite och Nokia Application Installer som ingår i den installerad på din dator eller något annat program som associerar JAR filer till sig så misstänker jag att det kan vara en del av förklaringen till att du framgångsrikt har kunnat dubbelklicka på JAR filen för att få igång programmet direkt.
2. Om du har "pillat" bland miljövariabler som du misstänker och eventuellt "råkat" lägga till ;C:\Program Files (x86)\java\jre6\bin i PATH variabeln så "kan" det förklara varför du har kunnat starta det här programmet i Kommandotolken. Dessutom ska det i det fallet räcka med att endast skriva java -jar "Calculator++.jar" precis så som skaparen av programmet har förklarat. Se också Elgots kommentar.