Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

gtx 275 stöd för dx10.1?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nu undrar jag om du själv läser vad jag skriver. Ser du det långa inlägget där det står att den nya gpu accelererade havoc kommer till nvidia?

Och ingen av er har fortfarande givit mig svar på mina övriga frågor som kan läsas ovan.

Skämmer inte ut mig alls, snarare ni som inte kan besvara mina frågor och då kommer med sådana kommentarer.

Var inte rädd för citatknappen. Den bits hör och häpna inte. Sedan vet vi vem du försöker skriva till villket förenklar för oss alla.

Du kommer med ett citat utan källa där det står att någon snubbe hos Nvidia tror att det teoretiskt är möjligt att köra Havok under CUDA. Vart står det något om att det är på väg?

Besvarar bara de frågor jag anser vara ställda mot mig.

Hittade detta angående fysik på ATI kort. Klarade Nvidia av detta 2006?

http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTA3OSwxLCxoZW...

Grovt sammanfattat så experimenterade ATI med Havok FX, fysikberäkning via GPGPU. Läs och njut?

Permalänk
Medlem

Shesh skojar du med mig. Om havoc är opencl och nvidia uttalat sig om att det inte blir några problem att använda det vad är problemet? Vad vill du ha för källa egentligen.

Vad spelar det dessutom för roll vad Ati klarade 2006, begriper verkligen inte ditt sätt att tänka, IDAG är nvidia bättre på F@H och har physx som Ati inte har någon motsvarighet till.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry

DX10.1 säger du. Jasså okej. Förklara för mig vad det är och gör samt vilka/vilket spel som ger bättre prestanda med dx10.1 än motsvarande nvidias kort.

http://www.guru3d.com/flash/2009/rad4890/flash-hawx-3.swf

Spelet är HAWX om du inte lyckats utläsa d av länknamnet.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd

PhysX är hårdvarubaserat i grunden, visst kan man få det att fungera på ATI-kort - men det skulle vara onödigt för nvidia.

Däremot är havoc mjukvarurenderat och är enligt mig mycket bättre.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Vad gör man när man foldar? Vad betyder det begreppet igentligen?
Folding at home?

Jag har inte hängt med i utvecklingen o.O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luccifer
Vad gör man när man foldar? Vad betyder det begreppet igentligen?
Folding at home?

Jag har inte hängt med i utvecklingen o.O

Klicka här

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Shesh skojar du med mig. Om havoc är opencl och nvidia uttalat sig om att det inte blir några problem att använda det vad är problemet? Vad vill du ha för källa egentligen.

Vad spelar det dessutom för roll vad Ati klarade 2006, begriper verkligen inte ditt sätt att tänka, IDAG är nvidia bättre på F@H och har physx som Ati inte har någon motsvarighet till.

För de som vill köra F&H fungerar både Nvidias och ATIs kort. Att du får ut en bit mer ur Nvidias kort just nu är väl bra men har det någon som helst verklig betydelse? Det är en sidofunktion - som en del uppskattar.

Utnyttjandet av PhysX är fortfarande i sin linda. Inget märkvärdigt har kommit ut ur det än så länge. Om det visar sig bli en standard, vilket inte mycket pekar på än så länge, så finns det inget som hindrar det att utnyttjas på ATIs kort utom rena licensfrågor vilket alltid löser sig om nödvändigt.

Ditt resonerande är lite som att gnälla på ATI för att det inte kan köra SLI, fast om du gjorde det på den tiden då SLI inte ens var implementerat och ignorera att Crossfire också var på gång (fast utan licenskrav).

Det enda du visar är att Nvidia har lurat dig precis dit de vill. Du hänger upp dig på än så länge meningslösa funktioner som Nvidia säljer in som nödvändiga/unika (Cuda, PhysX etc.) och agerar marionett för dem. Alla vet att om någon sådan funktion blir tillräckligt användbar, generell eller dominerande så kommer den att tillämpas för alla kort. Just därför har Havoc iofs bättre förutsättningar eftersom det är öppet, vilket du medger.

Det gäller alltid att ha lite is i magen. Och i synnerhet inte ta säljarens påståenden för givet. Det implementeras hela tiden nya funktioner - funktionerna säljs ofta in som guds gåva till gamern. GPU-physics har varit potentiellt länge och löses när det blir nödvändigt eller tillräckligt givande. Nvidia kan ha påskyndat processen genom deras aggresiva promotande med överdrifter om dess nytta. Men vad som blir phyics standarden i det långa loppet har inte någon en aning om. Det finns till och med fortfarande utrymme och tid för en tredjeparts öppen standard att dyka upp även om det börjar bli mer och mer osannolikt.

Jag gick igenom inläggen och letade efter frågorna du påstår att du ställt som du inte fått svar på. Jag hittade inte dem. Om du vill kan du förtydliga dem.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Klicka här

Jaha okej.. men -varför- gör man det då?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luccifer
Jaha okej.. men -varför- gör man det då?

För att man kan? För att man känner att det är något bra att lägga sina resurser på, att stödja forskningen genom att låna ut datorkraft för att närma sig lösningar på hur man botar vissa sjukdommar?

Har man någon i sin närhet som drabbats av exempelvis cancer kan man känna ett behov av att låta datorn stå på och folda i hopp om att det kan hjälpa ens anhörig eller andra drabbade.

Vissa foldar i rent tävlingssyfte. Finns många anledningar helt enkelt.

Vad jag personligen undrar är varför man inte skulle folda men den diskussionen finns det troligen bättre trådar att ta upp sådant i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
För att man kan? För att man känner att det är något bra att lägga sina resurser på, att stödja forskningen genom att låna ut datorkraft för att närma sig lösningar på hur man botar vissa sjukdommar?

Har man någon i sin närhet som drabbats av exempelvis cancer kan man känna ett behov av att låta datorn stå på och folda i hopp om att det kan hjälpa ens anhörig eller andra drabbade.

Vissa foldar i rent tävlingssyfte. Finns många anledningar helt enkelt.

Vad jag personligen undrar är varför man inte skulle folda men den diskussionen finns det troligen bättre trådar att ta upp sådant i.

Okej okej.. De va de jag tänkte. Men allt man läst om det så verkar det ju vara en tävling så jag vart lite förvirrad.

Jag fattade först inte varför "datornördar" satt och mätte prestanda genom nåt som verkade som forskning men det fattar jag nu då.

Tack för förklaringen

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Som att säga, varför har inte ATi stöd för physx, eller varför har inte ATi stöd för Ambient Occlusion?

Nvidia har uttalat sig om detta och tycker inte det är någon större ide. Kolla på far cry 2 benchmarks med 4x aa. Inte är ATi på något sätt överlägset.
DX11 är runt hörnet också.

Far Cry 2 är inget vidare exempel, det är utvecklat av Ubisoft som valde bort DX10.1 för Assasin Creed, efter påtryckningar från Nvidia.
Ubissoft lade in stöd för speciella Nvidia-anrop i Far Cry 2.
Efter en hotfix från ATI kan numera även ATI-ägarna spela Far Cry 2.

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33942019
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3334&p=7

Bättre exempel är STALKER Clear sky och Hawx.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |