Nokia Teknisk Support: Hjälp per e-post
Hej!
Den 17 april 2009, 15:11 har jag försökt skicka en fråga till Nokias tekniska support angående min Nokia telefon.
Men istället för att få ett meddelandet i stil med "Tack! Vi återkåmmer så fort vi kan." så fick jag följande meddelande.
Sorry
The page or file could not be found. The address or link may be invalid or outdated.
In 15 seconds, you will be automatically redirected to the home page of www.nokia.com.
Trots upprepade försök så lyckades jag aldrig skicka min fråga till Nokia.
Vad beror det här på? Kan det bero på en eventuell överbelastning av servern vid just den tidpunkten? Med tanke på felmeddelandets innehåll så är det inte så troligt, men man kan aldrig vara för säker.
Det här är inte första gången det händer mig att jag inte lyckas skicka e-postmeddelande till Nokia via deras kontaktformulär "Hjälp per e-post". Jag tänker inte gå in på alla detaljer nu för det är en mycket lång historia. Men jag kan säga att jag vid alla tillfällen har fått exakt samma felmeddelande, och vid alla tillfällen har jag använt kontaktformuläret som finns på Nokia Sveriges webbplats på www.nokia.se.
Jag är en Nokia kund sedan lång tid tillbaka, och jag har använt kontaktformuläret alla gånger när jag behövde hjälp med något eller hade någon fråga före köp (pre-sales questions). Åtminstone för två till tre år sedan så var det helt smärtfritt att kontakta Nokia Sverige via e-post (tror det var kontaktformulär som användes då också). Men för lite drygt ett år sedan så började det här problemet visa sig som jag beskriver här, och initialt så visade sig de här problemet för mig under flera månader. Jag har alltså försökt om och om igen att kontakta Nokia Sverige via deras webbplats vid flera tillfällen under minst ett halvårstid men har aldrig lyckats. Under den tiden så har jag både installerat om Windows flera gånger om (brukar installera om ofta), bytt e-postadresser, bytt dator till och med helt och hållet. Under samma tid så har jag provat att kontakta Nokia UK via samma kontaktmetod och det var helt problemfritt och jag fick nästan svar direkt alla gånger. De gånger jag till synes lyckades skicka meddelandet ("Tack!" meddelandet visades i alla fall på webbsidan) så har jag inte fått något svar alls, inte ens ett "vi kan inte hjälpa dig".
Jag har också skrivit till Nokia Sverige och förklarat det här problemet och de har hört av sig till mig och konstaterat bara ungefär att de inte känner till problemet, men inte har det hänt mycket sedan dess för nu ser jag ju det här meddelandet igen, mer än ett halvår senare sedan sista kontaktförsöken. För några dagar sedan lyckades jag skicka ett meddelande till Nokia Sverige, och de svarade också. Ni föreställa er hur glad jag blev och jag trodde att problemet var löst, men bara en eller två dagar senare när jag försöker skicka en annan fråga så får jag felmeddelandet igen. Precis nu innan jag skrev det här inlägget så har jag varit på deras webbplats och ta mig fan så lyckades jag skicka iväg det förbannade meddelandet till dem. Får se om jag får något svar nu, om det verkligen är sänt.
Jag kan säga att det här senaste årets strul med Nokias webbplats och problem med att få kontakt med dem, eller ens få ett svar när man väl lyckas skicka meddelandet, har starkt påverkat min syn på Nokia som företag och varumärke samt mina förväntningar på Nokia på ett minst sagt negativt sätt.
Om jag minns det rätt så har Nokia för ganska exakt två till tre år sedan gjort en eller flera större uppdateringar av företagets alla webbplatser, inklusive den som hör till Nokia Sverige. Det förefaller som om de här problemen har börjat visa sig sedan dess. I så fall kan det vara något allvarligt fel med deras webbplatser eller åtminstone med den svenska då jag inte har upplevt samma problem med Nokias webbplatser som hör till andra länder (bl.a. Nokia UK som jag nämnde). I vilket fall som helst så är det här definitivt något man borde undersöka, för det här är inte acceptabelt.
Att kontakta Nokia via telefon är inte ett alternativ om man behöver skicka bilder, eller långa URL länkar. Kontakt via e-post är standard i dessa tider. Alla seriösa företag, i synnerhet IT företag, har alternativa kontaktvägar (alternativ till telefonen) för att kontakta dem på ett elektroniskt sätt (där Fax i regel inte ingår som alternativ). För det mesta är alternativet e-post, kontaktformulär, speciella webbsidor för registrering av supportärenden m.m. Apple, Microsoft, HP, Dell, FujitsuSiemens, Toshiba, Samsung, Gigabyte och Seagate är bara några exempel som jag har kontaktat minst en gång och det har aldrig varit något problem, varken tekniska problem eller att svaret dröjer länge.
Tyvärr Nokia, men förvänta er inte att jag köper er nästa telefon.
Referenser:
Nokia - Skärmbild 1
Nokia - Skrämbild 2
Nokia - Skärmbild 3
"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111