Permalänk
Medlem

Longboard

Ja efter ett klirr i kassan har jag starka planer på att köpa mig en longboard, trots att jag aldrig tidigare har stått på en skateboard i min ungdom eller åker snowboard:) Var idag in på Intersport o provade en Circa bräda och de kändes skönt, gillade att man kunde luta brädan och gick riktigt långt på en kick.
Men ack så ranglig man var i balanssinnet

Tanken är väl att vi varma dagar använda den som transportmedel, 2km mellan jobb/hem/skola. Hur fungerar det ?
För 1000kr får man en acceptabel bräda?

Några fler Swecare som sysslar med longboard åkningen eller går i samma planer?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

Går i samma planer, har dock inga tips

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad en longboard kostar men 1000kr låter väldigt lite.

Provade en bräda i helgen som kostade 1800kr och den var riktigt skön. Dock har jag ingen aning om hur länge dom håller osv.

Det som du får räkna med om du köper en bräda för 1000kr är att den inte har samma kvalitet som en dyrare (oftast). Men den håller nog en sommar eller liknande.

Dock skulle aldrig jag köpa det billigaste. Jag köper hellre det näst billigaste. Circa är dock ett bra märke inom skateboard / kläder osv. Så det är inget billigt skitmärke.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Som sagt, Circa är ett bra märke så det är säkert inget fel på den brädan du tittat på. Kolla däremot in longboard.se. De grabbarna som driver sajten har skrivit små egna kommentarer om nästan alla brädor de har om hur den känns, vem brädan passar till osv... Själv kör jag på en Sector 9 CR4 som jag tycker är precis lagom till mig. En liten tail som gör det enklare att ta sig upp för lite högre trottoarkanter men det är förstås en smaksak. Så kolla in där och lycka till. Du kommer inte ångra dig, det är hur skönt som helst att rulla på en longboard.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på att skaffa en longboard för att kunna transportera mig både kortare och länge sträckor.
Jag har aldrig någonsin förrut åkt varken skateboard eller longboard så jag har alltså noll erfarenhet av dylika brädor.

Jag skulle vilja kunna ta mig fram och tillbaka till mitt sommarjobb vilket blir ca 3 km (tur) på vanlig svensk asfaltsväg (läs kass) och även kunna åka runt nere i centrum.

Hur är dessa att trasportera på buss? Är det väldigt bökigt att ta med dem eller går det någorlunda fint?

Duger det med en Warpbräda för ca 900 SEK till att börja med för att lära sig och att uppfylla mina kriterier?

Tar det lång tid att lära sig, jag vill allstå inte kunna göra massa konster etc med den utan bara ha den som ett skönt och lätt transportmedel?

Visa signatur

If it's not on fire, tweek it some more.

Permalänk
Medlem

Oj nu blev jag sugen, har aldrig tidigare tänkt på att skaffa just en Longboard.
Har sparkat runt en del med vanlig bräda, dock inte de senaste 2 åren.
Men kanske en Longboard skulle vara något.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Dem här Warpbrädorna som säljs på stadium är inget bra val om ni vill börja åka longboard. Den beter sig mest som en vanlig skateboard. Truckarna och hjulen är riktigt kassa. känns lite som att slänga pengar i sjön.
Antingen kommer du vilja byta up dig direkt eller så kommer du inte fastna för LB över huvudtaget vilket käns mest troligt med warp brädan

Mitt tips är att antingen spara lite mer, ca 2500 för en okej bräda

för runt 1000 får man kanske en okej begagnad

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem

köp INTE en bräda från stadium, warp eller dylikt.

Läs på http://longboard.eu/home.xml , där finns MYCKET intressant att läsa, de har även en shop. Det finns även en köp/sälj forumsdel där ni kan köpa beg. om ni vill börja i mindre skala.

Där har ni min bräda, handgjord av mig (dock en gammal bild, då den är droppad nu. kan lägga upp mer & nya bilder om någon vill)

Man lär sig fort, och det är otroligt mycket roligare med en bra bräda än en kass.

Själv så har jag planerat att göra en ~13 mils resa i sommar på min bräda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy

Läs på http://longboard.eu/home.xml , där finns MYCKET intressant att läsa, de har även en shop. Det finns även en köp/sälj forumsdel där ni kan köpa beg. om ni vill börja i mindre skala.

http://longboard.eu/_internal/cimg!0/krxkc0q4feju8t

Där har ni min bräda, handgjord av mig (dock en gammal bild, då den är droppad nu. kan lägga upp mer & nya bilder om någon vill)

Man lär sig fort, och det är otroligt mycket roligare med en bra bräda än en kass.

Mycket snygg bräda om jag får säga det

Eftersom du värkar vara av god kunskap.
Innehar en bra Longboard några stora fördelar mot min vanliga bräda som dammar här hemma?
Om man ser till färdmedel då, enbart färdas.

Visa signatur

@Win 8

Permalänk

Jag kommer bli hatad för att säga det här och det är något off topic men va fan: Det går inte att ta män/tjejer som åker sånt här på allvar så länge de inte är under 15år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Jag kommer bli hatad för att säga det här och det är något off topic men va fan: Det går inte att ta män/tjejer som åker sånt här på allvar så länge de inte är under 15år.

Jo, för faluröd villa med vita knutar, 2 barn, hund och volvo är allas högsta dröm och gräsklippning är den bästa underhållningen som finns

Att man fortfarande sysslar med sånt som detta efter att man är 15 visar ju bara på att man fortfarande är intreserad av att leva sitt liv och inte bara existera i svensson-land tills pension.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dibbqwaz
Mycket snygg bräda om jag får säga det

Eftersom du värkar vara av god kunskap.
Innehar en bra Longboard några stora fördelar mot min vanliga bräda som dammar här hemma?
Om man ser till färdmedel då, enbart färdas.

vad fan, trodde jag skrev ett långt svar till dig igår, men det verkade inte postas :s

Jag skriver om vad jag kommer ihåg haha.

Om du bara ska åka rakt fram, så är väl det som skiljer sig mest kullager och hjul. Det är ett helvete att åka en bräda med kassa kullager och hjul, och du tröttnar direkt.

Om man ser till själva brädan, så ären droppad bräda rekommenderad för långa sträckor. Eftersom den är lägre behöver du inte böja dina ben lika mycket, och det blir otroligt mycket skönare och enklare att pusha. http://www.inertiaboardshop.com/prodimages/landyachtz-evoblac...

Själv så har jag ju drop-through monterat mina truckar http://www.lushlongboards.com/img/misc/dropthrough.jpg så att brädan blir lägre, för att jag tycker det är skönare med en låg bräda.

Jag skulle nog rekommendera att man skaffar sig en bättre bräda, även om du bara åker flatland så blir det roligare/skönare skulle jag tro. http://www.youtube.com/watch?v=i70IczG2ejE Man kan ju även pumpa sig fram, tror att det är jäkligt svårt på en kass bräda.

Nästan allt jag åker är flatland, och jag tycker att min bräda är mycket skönare än de flesta andra saker jag provar. Jag rekommenderar att man skaffar sig lite bättre grejer, de håller ju jäkligt länge och man blir nöjd.

Säg gärna om det är något du undrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

vad fan, trodde jag skrev ett långt svar till dig igår, men det verkade inte postas :s

Jag skriver om vad jag kommer ihåg haha.

Om du bara ska åka rakt fram, så är väl det som skiljer sig mest kullager och hjul. Det är ett helvete att åka en bräda med kassa kullager och hjul, och du tröttnar direkt.

Om man ser till själva brädan, så ären droppad bräda rekommenderad för långa sträckor. Eftersom den är lägre behöver du inte böja dina ben lika mycket, och det blir otroligt mycket skönare och enklare att pusha. http://www.inertiaboardshop.com/prodimages/landyachtz-evoblac...

Själv så har jag ju drop-through monterat mina truckar http://www.lushlongboards.com/img/misc/dropthrough.jpg så att brädan blir lägre, för att jag tycker det är skönare med en låg bräda.

Jag skulle nog rekommendera att man skaffar sig en bättre bräda, även om du bara åker flatland så blir det roligare/skönare skulle jag tro. http://www.youtube.com/watch?v=i70IczG2ejE Man kan ju även pumpa sig fram, tror att det är jäkligt svårt på en kass bräda.

Nästan allt jag åker är flatland, och jag tycker att min bräda är mycket skönare än de flesta andra saker jag provar. Jag rekommenderar att man skaffar sig lite bättre grejer, de håller ju jäkligt länge och man blir nöjd.

Säg gärna om det är något du undrar.

Tack, nu vet jag det jag behövde veta

Visa signatur

@Win 8

Permalänk
Medlem

Lägg INTE för mycket pengar på din första longboard...helt klart!

Sett polare som slängt närmare 3000 kr på sin första och tröttnat efter bara nån vecka.

Köpte min första begagnat för 1500 kr. Och nu har jag gått upp lite och köpt en ny för 2500 kr.

Så börja lungt, prova denna säsongen se hur de känns. Sen kan du ju till nästa säsong slänga ut lite mera.

Finns mycket bra begagnat ute.

Kolla longboard.se i deras forum, så gott som alla där som säljer har vällsköta brädor.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Jag testade att åka downhill longboard för någon vecka sedan. Det var grymt kul och jag har planer på att köpa mig en egen bräda. Finns några riktigt bra butiker i Stockholm som man kan gå till för att få tips. Jag tror inte mans ak köpa på stadium. Då är det bättre att låna en riktig bräda och sedan testa och se. Gilalr man det så köper man en egen och då kostar det ju 2-3 tusen.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Inaktiv

Köp INTE en bräda från stadium som kostar runt 1000kr.

En bra bräda som du inte tröttnar å direket (som stadiums tex) Kostar runt 2000kr.

Jag hjälpte polarn att bygga ihop en riktigt schyst bräda från oneoff.

Bräda: g&s fiberflex pintail
Truckar: R2 180mm
Hjul: Krytronics race core 70mm
Kullager: slipstream

Landade på 2200. För samma pris får man INTE en likvärdigt färdigbyggd bräda. Så mitt tips är att samla lite info om vad som är bra grejer och gåt ill butiken, plocka ut delarna själv och be dem monterna den åt dig (om du inte kan det själv)

Själv så har jag 3 brädor.

loaded vanguard
r2 180mm
gummballs

kebbek jon caften
grizzly bear 8mm
flywheels 83mm

z-flex (minibräda)
tracker midtruck (samma truckar som används i lords of dogtown :3)
krytronics 65mm hjul

Kan posta bild senare.

Men som sagt håll er borta från budgetbrädor så som sector 9, warp, slipstream.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Kan posta bild senare.

Vill gärna se bilder

Hmm.. funderade nästan på en sector 9 bräda, men nu blev jag mer sugen på att bygga.
Dock är min ekonomi inte tillräcklig för någon bräda överhuvudtaget för tillfället.

Visa signatur

@Win 8

Permalänk
Medlem

Sector 9 = budgetmärke?
Då har jag helt klart missat något på sistonde, hehe

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06

Vad snackar du om, skulle Sector9 vara budget?
Jag skulle vilja resonera som så, att om du aldrig har stått på en longboard i hela ditt liv men är riktigt sugen på att prova just nu - stick till Stadium och köp en bräda för 1000 spänn och gör slag i saken. Har du åkt skateboard förr och vet med dig att du kommer åka väldigt mycket på den eftersom du redan kan stå på en bräda, så kan du unna dig en dyrare.

Har själv en Sector9 som jag redan nämnt i tråden och vill inte påstå att det är det bästa märket. Har åkt skateboard i ca 12 år men inte longboard mer än ett par och rullar mest för det är skoj. Håller däremot inte alls med tlx06 i hans resonemang i citatet ovan.

Permalänk
Medlem

Bara jag som vill säga att samma sak borde stämma för longboards som för allting annat, Köp inte det billigaste?

Stämmer för datorkomponenter, stämmer för fordon och stämmer för någonting så enkelt som pennor. Stämmer för egentligen allting jag kan komma på faktiskt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Bara jag som vill säga att samma sak borde stämma för longboards som för allting annat, Köp inte det billigaste?

Stämmer för datorkomponenter, stämmer för fordon och stämmer för någonting så enkelt som pennor. Stämmer för egentligen allting jag kan komma på faktiskt.

Rätt, alltså om du köper en warpbräda för 1000 kr, och sen inser att du tycker det är kul, ska du då slänga ut 2000 kr till? Warpbrädans andrahandsvärde finns ju inte ens.

Köp en bra bräda, gillar du det inte går det att få sålt för en inte allt för stor förlust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Rätt, alltså om du köper en warpbräda för 1000 kr, och sen inser att du tycker det är kul, ska du då slänga ut 2000 kr till? Warpbrädans andrahandsvärde finns ju inte ens.

Köp en bra bräda, gillar du det inte går det att få sålt för en inte allt för stor förlust.

Man behöver ju inte köpa någonting från den finputsade hyllan för det, bara man undviker den dammiga rea-korgen med prylar som bara existerar för att krängas ut så billigt som möjligt.

Om det billigaste kostar 1000kr och en duglig går på runt 2000kr så borde det gå att hitta dugliga för en 1500-1600kr också utan att man för den sakens skull behöver köpa nytt så fort man kommer igång. Vet att ett av ställena här i stan brukar ha paketpriser på nybörjar-brädor för allt mellan 1699kr och 2599kr och de skulle inte ta i stadium-prylar med tång ens om man betalade dem för det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Ska nog införskaffa en longboard nu till sommaren, blir en crusing bräda. Åker in till stan och hör med någon kunnig så blir det förhoppningsvis rätt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

KÖP INTE WARP BRÄDORNA FRÅN STADIUM

Dem beter sig inte alls som en longboard, det är inte longboard truckar. Det är stora skate truckar. Hjulen är totalt värdelösa

Sector 9 är ett budget märke, även Slipstream. Massproducerat. Inget fel på dem dock. jag har haft både Sector 9 och slipstream, men när man börjar åka lite mer seriöst går dessa bort direkt. men att börja på är dem helt ok

Men för guds skull köp inte slipstream, jag hade en Fibrefish för några år sen , den sprack!!! på mitten när jag skulle gör ett trick som jag sett Adam Colton göra http://www.whoisadamcolton.com/

Visa signatur

Macbook White late 2007

Permalänk
Medlem
Citat:

http://longboard.eu/_internal/cimg!0/krxkc0q4feju8t

Du skulle inte kunna berätta lr länka på hur du gjorde?? ser jävligt fet ut:D ngt tips på bra ställe där man kan köpa truckar o hjul billigt(nytt o beg, vilket som)

Mvh

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men dock så viktig Hur stannar man med en longboard? Har aldrig åkt det, eller skateboard för den delen. Har funderat på att skaffa bara för att leka runt lite (precis slutat spela WoW och behöver komma ut lite )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Dum fråga kanske men dock så viktig Hur stannar man med en longboard? Har aldrig åkt det, eller skateboard för den delen. Har funderat på att skaffa bara för att leka runt lite (precis slutat spela WoW och behöver komma ut lite )

Du har väl skor på fötterna?

Sorry om jag drar upp tråden igen, men jag tänkte den är ju inte så gammal, så jag tror inte det är så farligt.

Jag har oxå blivit sugen på en longboard, kommer sommarjobba några veckor i sommar och kommer nog att få ihop ett par tusen, som jag funderar på att lägga på en longboard.

Vad är det man ska ha nudå?
Har kollat lite på junkyard men hittar inte riktigt något som passar mig.
Är det longboard.se(eu?) som man ska kolla på?

Jag vill egentligen inte lägga mer än runt 1.5k.

Edit:
Hittade en kille på longboard.se som byggde själva brädan, ingen grippa, men byggde brädan åt en för en femhunka.
Man får välja längd, form, allting sånt, och den är gjord i björk.

Om man nu beställde en bräda av honom, vad ska man då ha för truckar/kullager/hjul?
Hur stor ska trucken vara?
Finns ju allt från typ 4.0" till 10" eller nåt.
Sen börjar det komma mått, typ, 147mm och sådär.
Hur stor ska en truck vara på en longboard?