.mkv + CCCP + MPC = Skrapljud?

Permalänk
Medlem

.mkv + CCCP + MPC = Skrapljud?

Tjenare!

Jag skulle köra en .mkv fil på min dator idag, och det funkade inte alls.
Jag har alltid kört med CCCP codec:et och det har funkat bra.
Drog upp Media Player Classic som vanligt och drog in .mkv filen. Då börjar det bara skrapa, istället för röster och såvidare.
Provade flera gånger, ingen skillnad. Installerade då CoreAVC istället, och det fungerade inte det heller.
Vad kan ha hänt?

/Freddan

Permalänk
Medlem

Installerade om CCCP igen, och det fungerar inte.
Vad kan ha hänt?

/Freddan

Permalänk
Medlem

Har filen fungerat innan?

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

- Händer det med just bara den .mkv filen eller är det alla .mkv filer?
- Fungerar andra filer?

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa med VLC, funkar det bra där så är det fel med MPC

Permalänk
Medlem

Jag installerade om allting flera gånger, och nu fungerar det.

Permalänk

Kan det vara ditt ljudkort som bara haft något tillfälligt problem kanske? Typ överhettning, eller hackade grafiken också?

Permalänk
Medlem

Att installera CoreAVC när ljudet skrapar är som att lacka om bilen när ljuddämparen är paj

Permalänk
Medlem

vilka filter används? Det framgår tydligt i menyn play->filter , det är där man kan ha koll på vilka codec & filters etc som används för den specifika filmen som spelas.

Felet skulle kunna bero på att det är SPDIF som skickars rätt ut, dvs DTC/AC3 (Dolby digital) skickas rätt ut till dina datorhögtalare på samma sätt som man gör till hemmabioreceivers. I så fall ändrar du inställningarna på ljudfiltret i play->filter (leta runt lite) så att SPDIF pass through inte är markerat, men det är bara en gissning.

Förslagsvis så installerar du AC3filter och sedan ser till att avaktivera MPC's interna codecs för AC3 & DTS (både source filters & transform filters) . Kontrollera sen i play->filter att det är AC3Filter som körs när du spelar upp filmen, annars får du lägga till den i externa filter (i options )och markera den som prefered.
AC3Filter har alltid fungerat bra för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Kan det vara ditt ljudkort som bara haft något tillfälligt problem kanske? Typ överhettning, eller hackade grafiken också?

Det var bara codec:et som hade ballat ur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megamannens
Att installera CoreAVC när ljudet skrapar är som att lacka om bilen när ljuddämparen är paj

Haha, kul där!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
vilka filter används? Det framgår tydligt i menyn play->filter , det är där man kan ha koll på vilka codec & filters etc som används för den specifika filmen som spelas.

Felet skulle kunna bero på att det är SPDIF som skickars rätt ut, dvs DTC/AC3 (Dolby digital) skickas rätt ut till dina datorhögtalare på samma sätt som man gör till hemmabioreceivers. I så fall ändrar du inställningarna på ljudfiltret i play->filter (leta runt lite) så att SPDIF pass through inte är markerat, men det är bara en gissning.

Förslagsvis så installerar du AC3filter och sedan ser till att avaktivera MPC's interna codecs för AC3 & DTS (både source filters & transform filters) . Kontrollera sen i play->filter att det är AC3Filter som körs när du spelar upp filmen, annars får du lägga till den i externa filter (i options )och markera den som prefered.
AC3Filter har alltid fungerat bra för mig.

Jaja... det funkar nu iaf!