Använda "Hard disk boot priority" i bios för enkel dual boot?

Permalänk
Medlem

Använda "Hard disk boot priority" i bios för enkel dual boot?

Hej,

Är det nån som har koll på hur "Hard disk boot priority" i bios funkar? Jag har ett Abit-moderkort (AB9 pro), fast det kanske är en generell inställning de flesta bios har...

Anledningen till att jag frågar är att jag tänkte installera windows xp på min nya hårddisk, men vill inte att min gamla installation på min gamla hårddisk påverkas alls. Jag vill inte ha vanlig dual boot eller så, och vill inte att nya windows rör en endaste byte på min gamla hårddisk.

Och så snubblade jag över inställningen "Hard disk boot priority" i mitt bios..
Nu är min gamla hårddisk överst i den listan. Om jag placerar min nya hårddisk ovanför min gamla i listan, betyder det att jag kan boota om och sen installera windows på nya disken utan att den upptäcker min gamla installation på gamla disken?

Kan man sen använda denna bios-inställning som en simpel "dual boot" funktion, så att jag kan starta upp min gamla wininstallation om jag skulle vilja hämta nått där som inte [enkelt] går att få fram bara genom filsystemet?

[Edit: Ändrade Asus till Abit]

Permalänk
Medlem

Svarar mig själv här...

Nix, det gick inte att "gömma undan" min gamla installation genom att byta hard disk boot priority. Den gamla disken låg fortfarande som disk 0 id 0, och när jag startade windowsinstallationen så tyckte den att den gamla windowspartitionen på gamla hårddisken fortfarande hette C:.

Jag öppnade burken istället, och bytte plats på sata-kablarna mellan hårddiskarna, och det gjorde susen. Fast nu när jag installerat windows xp igen så börjar jag tveka om det inte är dags att testa windows 7 ändå... hmm...

Permalänk
Medlem

Felet var att du hade flera hårddiskar inkopplade när du installerade Window. När du installerar ska du helst bara ha 1 hårddisk och 1 CD/DVD enhet i dator medan du använder Windows skivan för att slippa konstiga problem nu och i framtiden. Efteråt kan du koppla in de andra enheterna och skapa de andra partitionerna.

"Hard disk boot priority" Kommer att funka som du ville (C: byter plats och båda syns) så länge som du inte blandar in att installera om Windows. Jag har så nu (XP med Win 7 som extra på 2 olika hårddiskar).

För er andra:
Om datorn inte är för gammal så finns "Hard disk boot priority" i bios bredvid boot ordningen. Där kan man välja vilken hårddisk (och USB minne) att starta från eller om man vill installera från USB minnet om man inte använder CD/DVD. Hanterar datorn SATA så brukar datorn vara tillräckligt ny och då hänger det på bios om det finns ett sådant alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Felet var att du hade flera hårddiskar inkopplade när du installerade Window. När du installerar ska du helst bara ha 1 hårddisk och 1 CD/DVD enhet i dator medan du använder Windows skivan för att slippa konstiga problem nu och i framtiden. Efteråt kan du koppla in de andra enheterna och skapa de andra partitionerna.

"Hard disk boot priority" Kommer att funka som du ville (C: byter plats och båda syns) så länge som du inte blandar in att installera om Windows. Jag har så nu (XP med Win 7 som extra på 2 olika hårddiskar).

För er andra:
Om datorn inte är för gammal så finns "Hard disk boot priority" i bios bredvid boot ordningen. Där kan man välja vilken hårddisk (och USB minne) att starta från eller om man vill installera från USB minnet om man inte använder CD/DVD. Hanterar datorn SATA så brukar datorn vara tillräckligt ny och då hänger det på bios om det finns ett sådant alternativ.

Fast iom att jag fysiskt bytte plats på hårddiskkablarna så fick jag ju den nya disken att identifieras som disk 0 id 0 (jag letade efter möjlighet att ändra denna ordning i bios först, men det fanns inte). Efter det så orsakade min gamla hårddisk inga problem alls för min nya windowsinstallation.

Däremot hade XP en massa andra konstigheter för sig, som gjorde att jag totalt fick göra typ 3-4 st ominstallationer innan jag var nöjd. T.ex så fick den för sig att en av mina existerande partitioner på nya disken skulle ses som C, och sen installerade den windows på D. Nästa installation fick jag in windows på C, men då hade den istället gett min "data"-partition fel enhetsbokstav, och eftersom windows fått för sig att det var en systempartition så var det omöjligt att ändra i efterhand (utan en massa krångliga specialfixar som lät jobbigare än en ominstallation).

Permalänk
Medlem

Jag menade att felet var hur du installerat både din gamla och din nya Windows installation. Om båda hårddiskarna hade installerats på rätt sätt så hade det gått bra. Därför gick det bra för mig men inte för dig.

1. Man måste vara noggran. 1 hårddisk och 1 CD/DVD på 1 partition och vänta med att koppla/skapa resten av partitionerna och hårddiskarna etc tills efter att du är klar med Windows skivan.

2. Ställa in i boot ordningen i bios så att CD/DVD ligger före hårddisken så att den startar från Windows CD/DVD skivan.

3. Om C: inte blir rätt får man ta bort alla partitioner och avbryta installationen. Starta om får CD/DVD skivan en andra gång. Och sedan skapa installera Windows partitionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menade att felet var hur du installerat både din gamla och din nya Windows installation.

På vilket sätt menar du att jag installerade mitt gamla windows fel?

Citat:

Om båda hårddiskarna hade installerats på rätt sätt så hade det gått bra. Därför gick det bra för mig men inte för dig.

1. Man måste vara noggran. 1 hårddisk och 1 CD/DVD på 1 partition och vänta med att koppla/skapa resten av partitionerna och hårddiskarna etc tills efter att du är klar med Windows skivan.

Men jag hade inga problem med att ha hela gamla hårddisken (med windowspartition o allt) inkopplad medans jag installerade nya windows. Den orsakade inga problem alls.

Citat:

2. Ställa in i boot ordningen i bios så att CD/DVD ligger före hårddisken så att den startar från Windows CD/DVD skivan.

Givetvis gjorde jag det...

Citat:

3. Om C: inte blir rätt får man ta bort alla partitioner och avbryta installationen. Starta om får CD/DVD skivan en andra gång. Och sedan skapa installera Windows partitionen.

Det här tycker jag inte riktigt har att göra med att "installera hårddiskarna på rätt sätt" (vilket jag tolkar som fysisk montering och koppling i datorlådan, och eventuell konfning i bios), utan är ju mer en fråga om hur en hårddisk kan se ut internt (dvs partitioner och dess innehåll) för att Windows XP-installationsprogrammet inte ska bli förvirrat.

Men du menar alltså att man i vissa lägen *måste* ta bort alla partitioner för att installationen ska gå bra? Ett märkligt krav av windows isåfall.

Permalänk
Medlem

Jag menar om windows Hårddisken/partitionen inte blir C: och du verkligen ha den på C: Det lät som om du ville ha hjälp med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
...så tyckte den att den gamla windowspartitionen på gamla hårddisken fortfarande hette C:.

Citat:

"installera hårddiskarna på rätt sätt"

Du glömde ordet .

Citat:

Men jag hade inga problem med att ha hela gamla hårddisken (med windowspartition o allt) inkopplad medans jag installerade nya windows. Den orsakade inga problem alls.

Kul för dig då. Andra har inte haft lika lätt med sina x antal CD/DVD och x antal hårddiskar när du kolla forumet. Alla problem dyker inte upp direkt när du försöker installera utan senare pga av att installeraren lägger vissa filer på den andra hårddisken.

Ett exmepel:
Disk 1 Windows
Disk 2 Lagring, testar andra saker etc.

Disk 2 tas bort, formateras, går sönder etc.
Resultat blir att Windows inte startar trots att Disk 1 är OK.

Tycker inte du att om man har möjlighet försöker att undvika potentiella fel från början (Inte har en märkes dator med recovery partition som ska hanteras på sitt sätt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag menar om windows Hårddisken/partitionen inte blir C: och du verkligen ha den på C: Det lät som om du ville ha hjälp med det.

Jag vill verkligen ha windows på C:, hade problem med det, men det löste sig. Jag trodde jag var rätt tydlig med att alla problem jag hade löste sig (dock krävde det ett antal ominstallationer).

Citat:

Du glömde ordet .

Jag hävdar motsatsen. Du skrev:
"Om båda hårddiskarna hade installerats på rätt sätt så hade det gått bra"

Citat:

Kul för dig då. Andra har inte haft lika lätt med sina x antal CD/DVD och x antal hårddiskar när du kolla forumet. Alla problem dyker inte upp direkt när du försöker installera utan senare pga av att installeraren lägger vissa filer på den andra hårddisken.

Ett exmepel:
Disk 1 Windows
Disk 2 Lagring, testar andra saker etc.

Disk 2 tas bort, formateras, går sönder etc.
Resultat blir att Windows inte startar trots att Disk 1 är OK.

Intressant. Kan man kolla huruvida windows har gjort nått fuffens med min gamla disk, utan att koppla bort den och testa starta datorn igen?

Citat:

Tycker inte du att om man har möjlighet försöker att undvika potentiella fel från början.

Absolut, men förslagen kom lite sent då jag redan hade stött på vissa av problemen du nämde. Men alltid intressant att få bekräftelse på att det inte bara var min installationsskiva som var pucko.

Fast jag har för övrigt fortfarande inte förstått *varför* XP-installationen beter sig som den gör. Ser det nästan som en bug.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite OFFTOPIC: AB9 pro är väl ABIT?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Lite OFFTOPIC: AB9 pro är väl ABIT?!

Ja, jag skrev visst fel.