Permalänk
Medlem

Smidigare Ubuntu

För att installera program/spel i Windows så är det så enkelt att en gammal gumma nära döden kan göra det utan problem..
Jag menar stoppa i skivan och vipps så är det installerat..(Nästan)
Varför kan man inte göra det lika enkelt i Ubuntu?
Det sitter ju en massa hackers därute och pillar med det mesta..
Kan dom inte göra en version av ubuntu som är lika smidigt?
Som det är nu så måste man installera olika andra program för att få skiten att funka ihop med program/spel som är vanliga i windows.
Skulle man göra Ubntu lika användarvänligt som Windows så skulle betydligt fler gå över till det..

Permalänk
Medlem

Det finns redan Transgaming och Cedega, dvs kraftigt moddade versioner av Wine, som gör det enkelt att spela Windows-spel på Linux. De fungerar såklart på Ubuntu. Men även på alla andra distar. Dock inte gratis, jag vet inte om det ligger i Ubuntus intresse att konkurrera med dessa?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Det är skitenkelt att installera program, det är bara ANNORLUNDA mot det Windowsanvändare är vana vid.

Ska du använda Windowsprogram så är det väl smidigast att köra just windows?

Permalänk
Medlem

I windows när man i allmännhet installerar program:
Googla på programnamnet.
Gå in på hemsidan.
Leta upp "Download".
Ta hem exe-filen.
Installera och gå igenom en del menyer.

I Ubuntu när man i allmännhet installerar program:

Alternativ ett:
En rad kod som tar 4 sek att skriva: "sudo apt-get install *program*".

Alternativ två:
Lägg till/ta bort program.
Kryssa i rätt program.
Apply.

Då kommer också programmen från Ubuntu's egna servrar, signerade med Ubuntu-teamets nyckel så att man vet att paketen är från rätt ställe och fria från malware och andra sådana saker. Eventuella andra program som behövs för att programmet ska fungera installeras samtidigt, och jag tror även regler för portar osv läggs till automatiskt i iptables för program som behöver det.

Spel är ju en helt annan sak då spelen de flesta pratar om enbart är till windows. Det är inte resonablet att kalla förmågan att köra program skrivna till ett helt annat OS för "användarvänlighet". Det är rätt grymmt att det går att köra så pass mycket windowsprogram på Linux tycker jag iaf, för mig var det bara en riktigt stor bonus när jag kunde få igång windowsspel osv.

Fria spel som t ex nexuiz installerar du i Ubuntu genom att skriva:
sudo apt-get install nexuiz

Eller kanske openarena?
sudo apt-get install openarena

När man väl vänjer sig är det svårt att klara sig utan pakethanteraren, så är det iaf för mig. Är man stängd för nya sätt att göra saker på bör man nog hålla sig till windows.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

I mitt fall så vill jag ha ett os som startar snabbt och som i almänhet känns snabbt..
Jag tycker därför Ubuntu känns ok...

Jag lirar WoW rätt mycket idag och skulle vilja installera och anv. det så smidigt som möjligt..

Jag tror att Ubuntu skulle tjäna rätt mycket på att få ut en version som tillåter mer windows program/ spel att funka utan att man måste installera emulatorer mm.
Emulatorerna borde finnas där från början..

Helt klart är att kan man få Ubuntu att fungera "smidigt" med vanliga program/spel som Windows användarna använder så skulle dom få många mer användare än dom har idag..
Och flera skulle sätta sig in i hur Ubuntu fungerar och därigenom gåifrån Windows mer och mer..
Tror jag ialla fall..

Permalänk
Inaktiv

Kör en dualboot vettja, Jag kör Ubuntu, men när jag är sugen på att spela lite så bootar jag win 7 iställlet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hygglo
Tack för era svar!

I mitt fall så vill jag ha ett os som startar snabbt och som i almänhet känns snabbt..
Jag tycker därför Ubuntu känns ok...

Jag lirar WoW rätt mycket idag och skulle vilja installera och anv. det så smidigt som möjligt..

Jag tror att Ubuntu skulle tjäna rätt mycket på att få ut en version som tillåter mer windows program/ spel att funka utan att man måste installera emulatorer mm.
Emulatorerna borde finnas där från början..

Helt klart är att kan man få Ubuntu att fungera "smidigt" med vanliga program/spel som Windows användarna använder så skulle dom få många mer användare än dom har idag..
Och flera skulle sätta sig in i hur Ubuntu fungerar och därigenom gåifrån Windows mer och mer..
Tror jag ialla fall..

"Faran" med det är att folk hellre försöker köra sina gamla program genom wine istället för att byta till open-source-varianter som ofta är bättre. De flesta fördelar med Linux IMO kommer ifrån att det är open source, då känns det naturligt att man hellre också ska använda program som är open source. Det är mycket nytt och mycket att lära sig, vilket kan vara väldigt jobbigt i början, men samtidigt upptäcker mycket nya program och funktioner som man kan ha nytta av även om man skulle byta tillbaka till windows senare.

Det är tyvärr inte så enkelt att de kan "tillåta" ett program som är skrivet för windows att fungera på linux. Wine är dessutom inte en emulator, utan ett kompatibilitetslager. (skillnaden är att wine kan köras utan stora prestandaförluster) Det finns bra mycket bättre saker för Ubuntuteamet att spendera tid på än windowsprogram när wineteamet redan gör ett så bra jobb.

WoW funkar väl rätt bra i wine? Kan tänka mig att installationen inte är smärtfri, men det behöver man väl ändå inte göra ofta? Är det några program du är beroende av i windows som du vill hitta fria alternativ till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
I Ubuntu när man i allmännhet installerar program:

Alternativ ett:
En rad kod som tar 4 sek att skriva: "sudo apt-get install *program*".

Jo det har blivit mycket bättre. Kommer ihåg när man satt med red hat första gången för länge sen.

./configure
Fick man en massa dependencies som var fel på.
Skulle man ladda ner dom så fick man massa dependencies som saknades till dom också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamre
Jo det har blivit mycket bättre. Kommer ihåg när man satt med red hat första gången för länge sen.

./configure
Fick man en massa dependencies som var fel på.
Skulle man ladda ner dom så fick man massa dependencies som saknades till dom också.

Jo, så blir det gärna när du kompilerar från source. Som tur är behöver man sällan göra det.

Visa signatur
Permalänk

OFF:

Wow är inte så jätte svårt att få in på ubuntu.

Börja med att copy/paste wow installation mapp från windows.

Sen är det bara configurera efter denna guiden.

http://ubuntu-se.org/wiki/World_Of_Warcraft

Du kan ju även mounta skivorna men copy/paste går snabbare.

ON:

Håller med om att ifall linux hade bättre stöd för windows spel/program så hade nog fler valt att använda det.

// T

Permalänk
Medlem

Kan ju nämna att steam fungerar fläckfritt under Linux/Wine, man behöver inte konffa något alls, likaså alla HL/HL2-baserade spel.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Kan ju nämna att steam fungerar fläckfritt under Linux/Wine, man behöver inte konffa något alls, likaså alla HL/HL2-baserade spel.

Jag testade tf2 via steam. Det fungerade bortsett från att det inte alls flöt på som i windows där jag kan ha högsta inställningarna. Det var knappt spelbart på lägsta upplösningen.

Hur är det med WoW, wc3, osv. på mac?

Off-Topic: Vet ni vilken knapp man trycker på för att kunna växla ut till skrivbordet från fullskärms-läge vid spelande? Windows-knappen funkar så klart inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag testade tf2 via steam. Det fungerade bortsett från att det inte alls flöt på som i windows där jag kan ha högsta inställningarna. Det var knappt spelbart på lägsta upplösningen.

Hur är det med WoW, wc3, osv. på mac?

Off-Topic: Vet ni vilken knapp man trycker på för att kunna växla ut till skrivbordet från fullskärms-läge vid spelande? Windows-knappen funkar så klart inte.

För mig flyter Valve-spelen bra via Wine, på högsta med alla effekter, men jag kör med lite mer kraftfulla grejjer än en lappis.
(E8400 @ 8x400, 9600GT @ 700/1800 DDR3 256-bit)

Senaste Wine, senaste kernel och senaste Forceware Beta kan göra skillnad också. Utvecklingen går rasande snabbt på Linux.

Att växla ut till skrivbordet är busenkelt; alt+tab, fungerar stabilt, har inte varit med om någon krasch i samband med det utan det är bara att fortsätta spela sen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Jag testade tf2 via steam. Det fungerade bortsett från att det inte alls flöt på som i windows där jag kan ha högsta inställningarna. Det var knappt spelbart på lägsta upplösningen.

Hur är det med WoW, wc3, osv. på mac?

Off-Topic: Vet ni vilken knapp man trycker på för att kunna växla ut till skrivbordet från fullskärms-läge vid spelande? Windows-knappen funkar så klart inte.

Blizzards spel flyter bra på mac ... Beroende på hårdvara ..

Permalänk
Medlem

Jag har kört WoW i 2 år I ubuntu med wine, det har funkat klockrent. Fast man behöver köra det i OpenGL för att få lika bra eller bättre prestanda än i windows.
Lägg till
SET gxApi "opengl"
i config.wtf i wow katalogen så blir det permanent OpenGl.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

WoW funkar inte "klockrent" i Ubuntu. Var ett rent h-e att installera eftersom allt fick laddas ner - skivorna funkade inte. Ljudet blev förskräckligt (mitt ljudkort skulle ändå ha hyffsad Linux support) och grafiken blev lidande (open GL är helt enkelt inte lika snyggt som direct x). Av någon anledning fick jag sämre FPS också. Men som sagt det funkade iallafall - är man en fanatisk Linux-anhängare och vägrar Windows så går det att spela WoW i Ubuntu. Själv gav jag dock upp och kör nu WoW via Windows.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
WoW funkar inte "klockrent" i Ubuntu. Var ett rent h-e att installera eftersom allt fick laddas ner - skivorna funkade inte. Ljudet blev förskräckligt (mitt ljudkort skulle ändå ha hyffsad Linux support) och grafiken blev lidande (open GL är helt enkelt inte lika snyggt som direct x). Av någon anledning fick jag sämre FPS också. Men som sagt det funkade iallafall - är man en fanatisk Linux-anhängare och vägrar Windows så går det att spela WoW i Ubuntu. Själv gav jag dock upp och kör nu WoW via Windows.

Då har vi flera som har haft klockren erfarenhet, och en som har dålig. Då kan vi fortfarande komma till slutsatsen att WoW funkar klockrent i Ubuntu. Eller menar du att det inte funkar klockrent *FÖR DIG*?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Då har vi flera som har haft klockren erfarenhet, och en som har dålig. Då kan vi fortfarande komma till slutsatsen att WoW funkar klockrent i Ubuntu. Eller menar du att det inte funkar klockrent *FÖR DIG*?

Nej, vi kan inte dra en sådan slutsats. Ska det funka "klockrent" ska det funka lika bra eller bättre för alla som WoW funkar i Windows. Jag är inte ensam om problem med WoW i Wine om man söker lite på nätet, men det är ju möjligt att det funkar "klockrent" för de flesta. WotLK DVDn funkar inte för någon i Linux men det kanske inte är ett större problem. Open GL är emellertid inte lika snyggt som Direct X (som WoW i huvudsak är gjort för). Om man inte bryr sig så mycket om grafiken så är det säkert lika klockrent - men personligen tycker jag det skräller när jag inte får ordentliga skuggor mm. Lägre FPS - ja det var ett faktum för mig mfl. Vore intressant att höra hur du får mera FPS om du kör via Vine och vilken konfiguration du har. Att mitt ljud strular gäller i alla spel så det har möjligen med mitt ljudkort att göra - men det köptes in just för att det skulle funka så bra i Linus så jag känner mig lite blåst. Det inbyggda ljudet funkade inget vidare heller.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Re: Smidigare Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hygglo
Jag menar stoppa i skivan och vipps så är det installerat..(Nästan)

Precis så enkelt är det att installera program i Ubuntu, förutom att man slipper stoppa i någon skiva.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Smidigare Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Precis så enkelt är det att installera program i Ubuntu, förutom att man slipper stoppa i någon skiva.

Eller så här:
linux:
# Maxwell64 comes packaged in a tar.gz package.

Installing tar.gz (This example assumes that you are going to install Maxwell64 in the /opt folder)

1. Copy maxwell64-1.6.xxxx.tar.gz to /opt (where xxxx can be fc5, fc6 or co42)
2. Type: gzip -d maxwell64-1.6.xxxx.tar.gz
3. Type: tar xvf maxwell64-1.6.xxxx.tar
4. Maxwell64 is now installed in /opt/maxwell64
5. Update the PATH environment variable to point to the Maxwell installation folder. Depending on your shell, the procedure may differ slightly.

For example, in Bash shell use:
- export PATH=”/opt/maxwell64/:”

In csh shell:
- setenv PATH ”/opt/maxwell64:”

To start MXCL or MXST, use the scripts startmxcl and startmxst located in the Maxwell64 installation folder. These scripts set the environment for MXCL and MXST to run properly.

We provide 3 versions of Maxwell Render for Linux 64, depending on the glibc version of your system. Maxwell Render is available for glibc 2.3.4 (co42), glibc 2.4 (fc5) and glibc 2.5 (fc6). You can get your glibc version by typing this in a command line: strings /lib/libc.so.6 | grep glibc

Jag lovar att det var lättare att installera samma program i Windows...

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Avstängd

Hur enkelt tror du det är att köra Linux program inuti Windows? Det är svårt va? Om du vill köra Windows spel inuti Linux så blir det lite meck. Men att installera Linux program inuti Linux är ofta mycket enklare än att installera ett program för Windows.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Smidigare Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Eller så här:
linux:
# Maxwell64 comes packaged in a tar.gz package.

Installing tar.gz (This example assumes that you are going to install Maxwell64 in the /opt folder)

1. Copy maxwell64-1.6.xxxx.tar.gz to /opt (where xxxx can be fc5, fc6 or co42)
2. Type: gzip -d maxwell64-1.6.xxxx.tar.gz
3. Type: tar xvf maxwell64-1.6.xxxx.tar
4. Maxwell64 is now installed in /opt/maxwell64
5. Update the PATH environment variable to point to the Maxwell installation folder. Depending on your shell, the procedure may differ slightly.

For example, in Bash shell use:
- export PATH=”/opt/maxwell64/:”

In csh shell:
- setenv PATH ”/opt/maxwell64:”

To start MXCL or MXST, use the scripts startmxcl and startmxst located in the Maxwell64 installation folder. These scripts set the environment for MXCL and MXST to run properly.

We provide 3 versions of Maxwell Render for Linux 64, depending on the glibc version of your system. Maxwell Render is available for glibc 2.3.4 (co42), glibc 2.4 (fc5) and glibc 2.5 (fc6). You can get your glibc version by typing this in a command line: strings /lib/libc.so.6 | grep glibc

Jag lovar att det var lättare att installera samma program i Windows...

Så kan man göra. Det som är fallet i 99/100 är att man använder en paket-hanterare. Typ:

urpmi maxwell64
eller
yum install maxwell64

Alternativt har man en rpm fil, och då skriver man:
rpm -iv maxwell64.rpm

Få program kräver att man behöver göra mer ansträngning än ovan.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Eller så här:
linux:
# Maxwell64 comes packaged in a tar.gz package.

Installing tar.gz (This example assumes that you are going to install Maxwell64 in the /opt folder)

1. Copy maxwell64-1.6.xxxx.tar.gz to /opt (where xxxx can be fc5, fc6 or co42)
2. Type: gzip -d maxwell64-1.6.xxxx.tar.gz
3. Type: tar xvf maxwell64-1.6.xxxx.tar
4. Maxwell64 is now installed in /opt/maxwell64
5. Update the PATH environment variable to point to the Maxwell installation folder. Depending on your shell, the procedure may differ slightly.

For example, in Bash shell use:
- export PATH=”/opt/maxwell64/:”

In csh shell:
- setenv PATH ”/opt/maxwell64:”

To start MXCL or MXST, use the scripts startmxcl and startmxst located in the Maxwell64 installation folder. These scripts set the environment for MXCL and MXST to run properly.

We provide 3 versions of Maxwell Render for Linux 64, depending on the glibc version of your system. Maxwell Render is available for glibc 2.3.4 (co42), glibc 2.4 (fc5) and glibc 2.5 (fc6). You can get your glibc version by typing this in a command line: strings /lib/libc.so.6 | grep glibc

Jag lovar att det var lättare att installera samma program i Windows...

Jag kan garantera att det är svårare att installera program från källkod i Windows än i Linux. För att överhuvudtaget kunna göra det måste du dessutom köpa och installera en kompilator.

Att jämföra hur det är att installera Windowsprogram i Linux (wine) med hur de installeras i Windows är inte rättvist. Jämför hur det är att installera Linuxprogram i Windows (cygwin).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Smidigare Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Eller så här:
linux:
# Maxwell64 comes packaged in a tar.gz package.

Installing tar.gz (This example assumes that you are going to install Maxwell64 in the /opt folder)

1. Copy maxwell64-1.6.xxxx.tar.gz to /opt (where xxxx can be fc5, fc6 or co42)
2. Type: gzip -d maxwell64-1.6.xxxx.tar.gz
3. Type: tar xvf maxwell64-1.6.xxxx.tar
4. Maxwell64 is now installed in /opt/maxwell64
5. Update the PATH environment variable to point to the Maxwell installation folder. Depending on your shell, the procedure may differ slightly.

For example, in Bash shell use:
- export PATH=”/opt/maxwell64/:”

In csh shell:
- setenv PATH ”/opt/maxwell64:”

To start MXCL or MXST, use the scripts startmxcl and startmxst located in the Maxwell64 installation folder. These scripts set the environment for MXCL and MXST to run properly.

We provide 3 versions of Maxwell Render for Linux 64, depending on the glibc version of your system. Maxwell Render is available for glibc 2.3.4 (co42), glibc 2.4 (fc5) and glibc 2.5 (fc6). You can get your glibc version by typing this in a command line: strings /lib/libc.so.6 | grep glibc

Jag lovar att det var lättare att installera samma program i Windows...

Kanske det, men innan det är det nästan installerat, precis som i Windows när man stoppar i skivan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Smidigare Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Eller så här:
linux:
# Maxwell64 comes packaged in a tar.gz package.

Installing tar.gz (This example assumes that you are going to install Maxwell64 in the /opt folder)

1. Copy maxwell64-1.6.xxxx.tar.gz to /opt (where xxxx can be fc5, fc6 or co42)
2. Type: gzip -d maxwell64-1.6.xxxx.tar.gz
3. Type: tar xvf maxwell64-1.6.xxxx.tar
4. Maxwell64 is now installed in /opt/maxwell64
5. Update the PATH environment variable to point to the Maxwell installation folder. Depending on your shell, the procedure may differ slightly.

For example, in Bash shell use:
- export PATH=”/opt/maxwell64/:”

In csh shell:
- setenv PATH ”/opt/maxwell64:”

To start MXCL or MXST, use the scripts startmxcl and startmxst located in the Maxwell64 installation folder. These scripts set the environment for MXCL and MXST to run properly.

We provide 3 versions of Maxwell Render for Linux 64, depending on the glibc version of your system. Maxwell Render is available for glibc 2.3.4 (co42), glibc 2.4 (fc5) and glibc 2.5 (fc6). You can get your glibc version by typing this in a command line: strings /lib/libc.so.6 | grep glibc

Jag lovar att det var lättare att installera samma program i Windows...

En krånglig guide i windows består av screenshots och LÅNGA förklaringar "klicka där klicka där, skriv det". Kan sträcka sig över hela sidor. Där har du att copy-pasta 5 saker. Hur svårt är det egentligen? Ctrl +C, klistra in.

Angående WoW så har jag faktiskt inte provat det i Ubuntu. Jag ville bara att du skulle förtydliga att det var en personlig erfarenhet du pratade om där (vilket det kanske inte var om många andra hade precis samma problem, då får jag be om ursäkt). Kör Warcraft 3 i Ubuntu dock. Flyter på halvdåligt med ATI-kort tyvärr. OpenGL flyter på bra, men man får vara beredd på lite grafikbuggar. (skuggor och texturer, ändras ganska tydligt mellan olika developmentversioner av wine)

Jag har dock svårt att göra det till något negativt. Ett spel till windows jag gärna spelar funkar bra i Ubuntu. Det var ett STORT plus när jag fick reda på det, inget jag hade förväntat mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja jag är väl en idiot som inte fattar hur man scriptar i Linux men då är jag är i gott sällskap. Kanske hade jag tyckt Windows var jättesvårt om jag började med det efter motsvarande tid i Linux. Men som jämförelse kan jag lätt kan installera program i Mac OS även om jag i princip aldrig kör Mac.

Jag gillar idén med open source och tycker att världen skulle vara bättre om alla körde med det, men vi är bara inte där än...

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Ja jag är väl en idiot som inte fattar hur man scriptar i Linux men då är jag är i gott sällskap. Kanske hade jag tyckt Windows var jättesvårt om jag började med det efter motsvarande tid i Linux. Men som jämförelse kan jag lätt kan installera program i Mac OS även om jag i princip aldrig kör Mac.

Jag gillar idén med open source och tycker att världen skulle vara bättre om alla körde med det, men vi är bara inte där än...

Så du fattar seriöst inte Ctrl +C, klistra in? Och att klicka på lägg till/ta bort program, kryssa i en ruta och trycka på "verkställ" är för svårt? (VÄLDIGT få program installerar man som du beskrev) Om det inte finns i repot finns det oftast en .deb-fil. Dubbelklick, installera. Seriöst...

Sorry om jag låter otrevlig, men det känns rätt otroligt att en medlem på swec inte vet hur man copypastar, eller följa de steg jag beskrev ovan för att installera ett program.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ctrl +C funkar iof inte i min distro men det är självklart att jag kan kopiera text. Och det får man göra, om och om igen. Sen när det inte funkar får man får man kopiera ännu mera text. Lagom kul...

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Ctrl +C funkar iof inte i min distro men det är självklart att jag kan kopiera text. Och det får man göra, om och om igen. Sen när det inte funkar får man får man kopiera ännu mera text. Lagom kul...

För att klistra in någon i t.ex. gnome-terminal så använder man sig av "shift + ctrl + v". För att kopiera ur gnome-terminal så använder man "shift + ctrl + c". Använder du dig av bara "ctrl + c" i gnome-terminal så skickar du en avbrytande signal (interrupt signal).

Själv tycker jag att Ubuntu är smidigt, det krävs bara mer info till de nya bina...

Permalänk
Medlem

Eller, markera texten. Den är då kopierad. Högerklicka. Inklistrad. Pretty darn easy :).

Hoppas nu för allt i världen att jag inte är den enda som gör så .. ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.