Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Fronten ser förjävlig ut, P182 är mycket snyggare. Både utsidan och insidan av fronten ser skitfula ut. Undrar om man kan köpa en P182-front löst och montera på? Annars verkar det vara en vettig ersättare, bra med en till fläktplats i fronten.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Något jag alltid undrat. Går det att byta plats på hårddiskburarna? Skårorna som de glider in i ser relativt likadana ut....

Permalänk

Som sagt, varför har de sabbat fronten? P180/P182 såg enormt mycket bättre ut. Frågan är ju om inte de extra fläkthålen släpper ut mer ljud från de optiska enheterna. Sen har jag alltid undrat varför de döljer startknappen bakom dörren när usb- och de andra kontakterna precis intill alltid är tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Svaret på den obligatoriska frågan i dessa tider hittar jag ej. Hur långa grafikkort finns det utrymme för vid utnyttjande av den övre buren?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Fronten ser förjävlig ut, P182 är mycket snyggare. Både utsidan och insidan av fronten ser skitfula ut. Undrar om man kan köpa en P182-front löst och montera på? Annars verkar det vara en vettig ersättare, bra med en till fläktplats i fronten.

Jag undrar också smått om det går att använda en p182 dörr till p193/p183

Att ha fläktar nära fronten skapar mer oljud enligt obskyra tester på nätet, så det är bra och dåligt

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Mycket trevlig läsning nu när det börjar bli dags att uppgradera sig lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Svaret på den obligatoriska frågan i dessa tider hittar jag ej. Hur långa grafikkort finns det utrymme för vid utnyttjande av den övre buren?

Du får in ett ati 4850 om du använder övre buren och har en fläkt ditsatt. Och ett 5870 om du tar bort buren helt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

Najs med ytterligare en recension, söker en ny låda just nu men det ser ut som det får bli en cosmos s, lite dyr men verkar betydligt bättre.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

bra recension som vanligt här på sweclockers

dock inga chassin som intresserar just mig, tycker dom är väldigt fula, dock så sitter jag ju på cosmos 1000 och antar många tycker den är ful, smaken är som baken - delad

Permalänk

När sjutton ska Antec lära sig att vi(jag med flera) vill ha svart baksida och svart insida? Grått är ett fruktansvärt fult inslag i ett annars vackert chassi

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpparkaka
svart baksida och svart insida? Grått är ett fruktansvärt fult inslag i ett annars vackert chassi

Slöseri på pengar eftersom man inte kollar på det ärligt talat. Chassit ska ju vara stängt så vafan spelar det för roll hur det ser ut i? Då är det ju bättre att det är enkelt att använda.

Permalänk

Hur pass bra är vibrationsdämpningen av hårddiskar? Som det är nu i mitt Antec Sonata (ettan) så är den urkass och jag har istället ett hårddiskupphäningning för att slippa resonansen som sprider sig o gör mig tokig.
Ser att det är klart tjockare gummigrejer på P183s hårddiskplatser, men gör de sitt jobb?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Ska man köpa P183 ska man kapa bort dom utstansade näten, dom gör en del för ljudnivån, och ställa ner fläktarna. För mina nexus (på full fart) låter en del i lådan. Men kabeldragningen går att få snygg men kräver sitt jobb, speciellt om man har fläktstyrning i 3.5" platsen och ett antal fläktar.

Vid 7v då? Och är det resonans av fläktarna som gör att de låter mera? Har som sagt tokdamp på sånt......

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Svaret på den obligatoriska frågan i dessa tider hittar jag ej. Hur långa grafikkort finns det utrymme för vid utnyttjande av den övre buren?

Ett 9800 GTX fick med nöd och näppe plats med en HDD monterad där, men då låg de mot varandra mer eller mindre. ett HD 5850 som jag har nu har större marginaler och rymms utan problem.

Visa signatur

Huvudburk: Core i9 10850K | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO Z490 (Wi-Fi) | 32GB Trident Z 4000MHz | Asus Geforce TUF 3080 OC | NZXT H710 | ASUS ROG RYUJIN 360 | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB | LG 48” CX OLED | Server: Core i7 6700K | 32GB Dominator 3000MHz | NZXT 440W+Kraken X61 | Övrigt: LG 77" C9 OLED | iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Hur pass bra är vibrationsdämpningen av hårddiskar? Som det är nu i mitt Antec Sonata (ettan) så är den urkass och jag har istället ett hårddiskupphäningning för att slippa resonansen som sprider sig o gör mig tokig.
Ser att det är klart tjockare gummigrejer på P183s hårddiskplatser, men gör de sitt jobb?

Vid 7v då? Och är det resonans av fläktarna som gör att de låter mera? Har som sagt tokdamp på sånt......

Säkerligen bra vid 7V, men min fläktkontoller är bara "tempstyrd" vilket jag inte visste innan så dom rullar på i 12V oavsett. Vet inte om det är resonans men man hör ju fläktarna tydligt, mer luftdraget då. Men jag har ju 3st i fronten, bak, uppe, processorn. En vacker dag så blir det dock att minska antalet fläktar och hastighet, samtidigt som stansade gallren i fronten ska bort.

Ang vibrationer så har jag inte märkt av några så att det låter. Men använder bara undre hårddisk buren med 3st hårddiskar.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Ni verkar helt ha glömt bort att nämna att P183 designats för att få plats med en ny form av nätaggregat, Antec CP-850. Det är annars en av de största nyheterna med 183:an jämfört med tidigare versioner.

Läs mer om P183: http://www.silentpcreview.com/antec-p183

Mer om CP-850: http://www.silentpcreview.com/article971-page1.html

Permalänk
Medlem

Jag har inte förstått varför man ska ha nätaggregatet där nere för? Corsair 450 har en underfläkt om inte jag minns fel. Ska man ändå montera fläkten neråt och inte vända på nätagget?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

efter att ha sett alla dessa modeller och under en period haft ett p182 så säger jag det som borde sägas

DESSA ÄCKLIGA PLÅTBURKAR BORDE FÖRBJUDAS!
framförallt när de nästan är lika dyra som ett riktigt fint alu chassi, från lian-li eller silverstone..

blä på antec.. ska man köpa så ska det vara 300 pga. priset, eller sonata, pga pris/ljud (men det är om man tycker chassi = pfft..)

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Ursäkte att jag låter som en svag nörd (vilket jag är lol) men är inte 14 kg för ett chassie i det allra tyngsta laget? Synd att de inte har nåt hål för montering av processorkylaren heller...

Kommer ni med en recension av two hundred snart?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Keeper of Traditions

Läste en recension av silent pc review, stämmer det verkligen att takfläkten låter så mycket?
http://www.silentpcreview.com/article945-page5.html

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

själv så har jag ett twelve hundred chassi....

varför man nöjer sig med mindre än så förstår jag då rakt inte.. stoooort och rymligt.
passar mig perfekt att slippa böka med massa sladdar,utan att bara kunna slänga in allt och stänga igen sidan

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Läste en recension av silent pc review, stämmer det verkligen att takfläkten låter så mycket?
http://www.silentpcreview.com/article945-page5.html

Jag har läst samma som dig, men jag skulle tro att det stämmer och enligt vad jag kollat runt verkar takfläkten inte ge så stor tempskillnad jämfört med vad den ger i ökat oljud. Om jag skaffat en P183 (väldigt troligt till min nästa dator) så kommer jag iaf ta bort den fläkten och sätta en bit bittumen på insidan och sen eltejp i matchande färg på ovansidan av chassit så inte damm fastnar i bittumen biten genom fläktgallret.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det var ju i så fall synd på ett annars till synes välbyggt chassi... att en sådan liten sak ska kunna förstöra ett helhetsintryck

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Småaktigt av dem att ge P183:an skit för det när alla, om man bortser från silentpcreview.com, vet hur man byter ut fläktar.

Jag är för övrigt rätt säker på att varken du, jag eller ni, skulle direkt märka det då jag tvivlar starkt på att någon av oss skulle sitta där och försöka lyssna efter någon fläkt som försöker förstöra den ljuvliga harmonin av snurrande fläktar genom att låta 5 dBA mer.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Småaktigt av dem att ge P183:an skit för det när alla, om man bortser från silentpcreview.com, vet hur man byter ut fläktar.

Nu var det väl inte fläkten som gjorde att det lät, utan hur dem hade gjort öppningen i chassiet

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
efter att ha sett alla dessa modeller och under en period haft ett p182 så säger jag det som borde sägas

DESSA ÄCKLIGA PLÅTBURKAR BORDE FÖRBJUDAS!
framförallt när de nästan är lika dyra som ett riktigt fint alu chassi, från lian-li eller silverstone.

Nej nej nej. För oss som vill ha tysta burkar så är plåt bättre än alu.

I övrigt tycker jag som p182 användare att 183 är rejält mycket fulare.
Dessutom så borde man i både lådor kunna täcka för fläkthålet på ovansidan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Newklear
Nu var det väl inte fläkten som gjorde att det lät, utan hur dem hade gjort öppningen i chassiet

Vilket jag fortfarande tycker är på gränsen till onödigt gnäll, när ingen annan som har recenserat P183:an har klagat över 5 dBA från den övrsta fläkten.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimicro
Jag har inte förstått varför man ska ha nätaggregatet där nere för? Corsair 450 har en underfläkt om inte jag minns fel. Ska man ändå montera fläkten neråt och inte vända på nätagget?

det finns en liten kant som gör att nätagget "sitter i luften" så att säga. Så oavsett var fläkten sitter så suger den luft innifrån chassit och blåser ut den.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett ganska fult chassi och dyrt chassi

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

En första laddning svar innan jag tar itu med kommentarer till själva recensionen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimicro
Jag har inte förstått varför man ska ha nätaggregatet där nere för? Corsair 450 har en underfläkt om inte jag minns fel. Ska man ändå montera fläkten neråt och inte vända på nätagget?

Nätaggregatet nertill ger datorn en lägre tyngdpunkt så att den får svårare att tippa.
I just detta chassi är det betydligt bättre att montera nätaggregatet med fläkten uppåt, eftersom luftflödet in i nätaggregatet bromsas betydligt mindre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Svaret på den obligatoriska frågan i dessa tider hittar jag ej. Hur långa grafikkort finns det utrymme för vid utnyttjande av den övre buren?

Med buren på plats men utan fläkt eller hårddisk monterad är avståndet till bakkanten 10,5". Ett GF GTX går precis att klämma in.
Beroende på moderkort och grafikkort kan man kanske få plats med en hårddisk över eller under grafikkortets kant också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Undrar om man kan köpa en P182-front löst och montera på?

Nej, urtaget för "frontpanelen" är markant större på P183. Eventuellt kan man kanske modda den andra dörren för att få den att passa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andervaeld
Sen har jag alltid undrat varför de döljer startknappen bakom dörren ...

Om den nu varit dold hade det varit bra när datorn står för allmän användning i ett halvoffentligt utrymme. (Med dörren låst skulle det vara svårare för obehöriga att starta eller stänga av datorn.)
Men nu är ju halva startknappen tillgänglig via ventilationshålet, som tydligt syns i överkanten på den här bilden. Den vägen använder alltid jag för att starta min dator, och vill man inte böja sig ner för att nå knappen så kan man ju alltid aktivera "Wake on Keyboard" och starta datorn från tangentbordet.

/Olle

Permalänk
Medlem

Mina egna kommentarer...

(Alla citat är hämtade från recensionen.)

Sidan 3

Citat:

luftintagen som löper längs med sidan på frontpartiet.

Notera att luftintagen nedtill på högra sidan, sett framifrån, leder luften in till själva chassit från sidan, bakom dammfiltren.
Notera även att de två fronthålen under "frontpanelen" är helt blockerade av panelens förlängning neråt och kan således inte bidra till ventilationen.
Jag har öppnat upp en rejäl kanal för luften in framför dammfiltret, och samtidigt öppnat för dörrens nedre frontål att släppa in luft. Inte så vackert, men väldigt funktionellt.

Citat:

Takpartiet är tillverkat helt i stål ...

Konstigt... på mitt P183 är det helt i plast, med undantag för fläktgallret som är i stål.

Citat:

Observera luftintaget under frontpartiet.

Fötterna är så låga att om man ställer datorn på en matta eller annan mjukare yta blockeras det här hålet fullständigt.

Sidan 4

Citat:

För att komma åt start- och omstartsknapp måste dörren öppnas.

Startknappen nås enkelt genom nedersta ventilationshålet, synligt här.

Citat:

Dammfiltret öppnas som en dörr. Bakom filtret hittar vi ett onödigt fläktgaller

Jag har stor nytta av fläktgallret då det hindrar extrafiltret som jag placerat bakom det ordinarie filtret att sugas in i fläkten.

Citat:

Observera att plåtarna som täcker platserna för expansionskort håll på plats av vanliga skruvar. Det krävs således en skruvmejsel för att installera och byta ut instickskort.

Här är det största problemet jag hittat med chassit. Kanten som håller sidoplåten på plats gör att man inte kan sätta skruvmejseln vinkelrätt mot skruvhålen, vilket försvårar monteringen av instickskort en aning.

Citat:

Utrymmet där nätaggregatet monteras är utrustat med vibrationsdämpande mattor.

Notera att "hyllan" för nätaggregatet sitter ganska nära botten, medan ett ATX-aggregat får nästan fem centimeter fri höjd till "taket". Därför är det bäst att montera ATX-aggregat med fläkten uppåt för att optimera luftflödet.

Sidan 5

Citat:

Notera särskilt nyckelringarna på sidan av respektive bur. De används som handtag.

Notera även att det sitter en liten plastkrok direkt nedanför ringarna för att hålla dem på plats så att de inte skramlar.

Sidan 7

Citat:

Nätaggregatet förs på plats inifrån chassit och fästs därefter med fyra skruvar från chassits utsida.

Notera att testpatrullen monterar aggregatet med fläkten neråt, vilket ökar luftens turbulens och därmed ljudnivån.

Kylning och ljudnivå
Som nämnts har den här lådan fem möjliga fläktplatser. Ingen skall behöva använda alla fem, utan det kan vara en god idé att anpassa fläktmontering/användning efter det egna behovet. Har man inte en extremt energikrävande CPU behövs till exempel inte båda fläktarna som kommer monterade baktill, utan den ena kan tas bort och eventuellt monteras någon annanstans i stället. Jag har till exempel tagit bort toppfläkten och monterat den som insug i fronten. Topphålet har jag täppt till med en plexiglasskiva.

/Olle