Num lock aktiverat vid uppstart

Permalänk
Medlem

Num lock aktiverat vid uppstart

Nu skulle jag behöva lite hjälp. Inte för att det är ett speciellt stort problem nu när jag vet om det, men kan ju vara skönt att bli av med det.

Varje gång jag startar upp datorn så är Num Lock aktiverat. Första gången det hände så tog det en stund för mig att få rätt lösenordet när jag skulle logga in, innan jag fattade att Num lock var aktiverat

Jag fick information av en kollega att jag kunde göra såhär:

Klicka på "Start".
Sen "Kör".
Skriv "regedit" sen enter.
Klicka på HKEY_CURRENT_USER
Sen "Control Panel".
Sen "Keyboard".
Ändra "InitialKeyboardIndicators" till 0.
Starta om.

Men InitialKeyboardIndicators var redan 0, så det kan ju inte ha varit det då.

Sedan var det en annan som sade att "det finns oftast en inställningi bios som heter Boot Up NumLock status och 2 lägen on och off prova med det".

Det lyckades jag inte riktigt med. Bios, är det typ kör -> CMD?

Hur som helst. Är det någon här som kanske vet vad det beror på och hur jag blir av med det?

Permalänk
Avstängd

Ändra om till "1" starta om och ändra om till "0" sedan. Jag har lyckats att få datorn att fatta om jag haft ett problem som krävt "0"-läge och det stått på 0 redan så har jag gjort som ovan så har det löst sig.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det var lite annorlunda, att någon vill ha numlock deaktiverat vid boot, men ja.

För att komma in i bios, så gäller det att hitta rätt knapp att trycka på precis när du startar upp datorn, antingen så hinner man se vilken knapp det står, eller så får man prova lite olika. F2, F10, DEL är de vanligaste jag varit med om.

När du väl kommer in i bios så bör det inte vara några större problem att lokalisera funktionen för numlock.

Lycka till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

ojdå, jag har förresten en Lap Lop, kan ju vara relevant kom jag på, haha. Det var ju därför det var svårt för mig att skriva in lösenordet. om jag exempelvis har Lappo98 som lösenord så blev det ju "3a**698". Hänger ni med?

Då vet jag inte om ovanstående fortfarande gäller? Skall kolla iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Ändra om till "1" starta om och ändra om till "0" sedan. Jag har lyckats att få datorn att fatta om jag haft ett problem som krävt "0"-läge och det stått på 0 redan så har jag gjort som ovan så har det löst sig.:D

Jag ändrade till 1, startade om datorn och sedan när jag skulle gå in och ändra så var det 0 redan igen. Innebär det där bara typ Numlock på eller av? För i så fall så stängde jag ju av Num lock direkt när jag startade datorn igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sofiiaa
Jag ändrade till 1, startade om datorn och sedan när jag skulle gå in och ändra så var det 0 redan igen. Innebär det där bara typ Numlock på eller av? För i så fall så stängde jag ju av Num lock direkt när jag startade datorn igen.

Det där lät skumt?:o

Microsoft säger: "Registerposterna är DWORD-värden. Värdet 1 innebär att posten är aktiverad och värdet 0 att den är inaktiverad."

edit: länk: http://support.microsoft.com/kb/292504/sv eller sök på artikelnummer: Artikel-id: 292504

Hoppas det hjälper.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johan^junior
Det var lite annorlunda, att någon vill ha numlock deaktiverat vid boot, men ja.

För att komma in i bios, så gäller det att hitta rätt knapp att trycka på precis när du startar upp datorn, antingen så hinner man se vilken knapp det står, eller så får man prova lite olika. F2, F10, DEL är de vanligaste jag varit med om.

När du väl kommer in i bios så bör det inte vara några större problem att lokalisera funktionen för numlock.

Lycka till.

Jag testade det, men det var redan "off" där. Men tack för hjälpen, jag får fortsätta mitt sökande! Det verkar så himla konstigt bara