pop-up focuserat medan fönster bakom suddigt. Hur gör man?

Permalänk
Medlem

pop-up focuserat medan fönster bakom suddigt. Hur gör man?

Hej jag har sett att fler och fler sidor har en snygg effekt på pop-up fönster.
Popupfönstret är focuserat medans huvud/bakgrunds fönstret blir suddigt.
Ett exempel är om man går till http://www.joost.com och klickar på login.
Är det någon som vet hur dom gör det. Är det flash, java eller vad är det?

Visa signatur

Balroq? Yep that's me and not the monster deep in the mines of Moria. His kind is called Balrog.

Permalänk
Medlem

Jag använder en svart halvgenomskinlig div som aktiveras mha javascript när jag gör dessa effekter.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Re: pop-up focuserat medan fönster bakom suddigt. Hur gör man?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Balroq
Hej jag har sett att fler och fler sidor har en snygg effekt på pop-up fönster.
Popupfönstret är focuserat medans huvud/bakgrunds fönstret blir suddigt.
Ett exempel är om man går till http://www.joost.com och klickar på login.
Är det någon som vet hur dom gör det. Är det flash, java eller vad är det?

Kolla Lightbox: http://www.huddletogether.com/projects/lightbox/

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Fick en liten idé, hur pass komplicerat skulle det vara att faktiskt göra allt utom ett visst område suddigt på en htmlsida? Är det i princip omöjligt utan att behöva köra exempelvis php > serverprogramvara som filtrerar bilden > skickas tillbaka till användaren som en bakgrundsbild?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Nu get jag upp, vad menar ni med "suddig"? Jag har testat Opera, FF, IE och Safari men någon suddig bild blir det inte för mig. Det blir bara ett svart halvgenomskinligt lager.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
Nu get jag upp, vad menar ni med "suddig"? Jag har testat Opera, FF, IE och Safari men någon suddig bild blir det inte för mig. Det blir bara ett svart halvgenomskinligt lager.

Tänk gaussian blur i Photoshop. Så det ser ut som att innehållet bakom blir ur fokus. Det vore fantastiskt om png även kunde innehålla parametrar för att manipulera det grafiska, men det är nog ett format för framtiden.

Lösningen kanske skulle vara om man aktivt kunde ta en skärmdump på var användaren är på webbsidan, manipulera bilden och skicka ut den i en div bakom.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Lösningen heter nog [dessvärre] Flash i detta fall. En hel round-trip skulle bli väldigt slö..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Lösningen heter nog [dessvärre] Flash i detta fall. En hel round-trip skulle bli väldigt slö..

Svarade du på orginalposten eller på gaussian blur posten?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Svarade du på orginalposten eller på gaussian blur posten?

Länken som originalposten leder till är Javascript i stil med Lightbox som jag länkade till. Om man verkligen ska blurra bakgrunden så behöver hela skiten antagligen vara gjord i Flash.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Länken som originalposten leder till är Javascript i stil med Lightbox som jag länkade till. Om man verkligen ska blurra bakgrunden så behöver hela skiten antagligen vara gjord i Flash.

Ja det är grymt synd, varför kan inte utvecklarna av webbläsare göra API:er för detta, en gemensam API för denna typen som snabbt kan stödjas av alla webbläsare, gaussian blur vore ganska lätt att implementera i webbläsare, kalla funktionen på hemsidan och sen rendera gaussian blur hos den lokala datorn!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Men en liten halvtransparent flash-overlay kan inte vara så slött?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Men en liten halvtransparent flash-overlay kan inte vara så slött?

Kan man göra transparenta flashfönster? Kan man med flash kolla vad som finns innanför/bakom flashfönstret, hämta in och manipulera det?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Kan man göra transparenta flashfönster? Kan man med flash kolla vad som finns innanför/bakom flashfönstret, hämta in och manipulera det?

Jag menade att hela sidan skulle vara gjord i Flash. I annat fall tror jag inte det fungerar.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Jag menade att hela sidan skulle vara gjord i Flash. I annat fall tror jag inte det fungerar.

Yes förstod det! Menade om blomqvists inlägg, trodde inte det var möjligt att göra flash transparent mot html.
Som x-per säger så vore det grymt om webbläsarutvecklare kom överens om en standardmetod för manipulation av det grafiska, Mozilla har ju exempelvis implementerat stöd för visning av video direkt i Fx utan någon mellanhand, något åt det hållet.

Jag vet i och för sig inte hur det ser ut i html5 med canvas tag?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Yes förstod det! Menade om blomqvists inlägg, trodde inte det var möjligt att göra flash transparent mot html.
Som x-per säger så vore det grymt om webbläsarutvecklare kom överens om en standardmetod för manipulation av det grafiska, Mozilla har ju exempelvis implementerat stöd för visning av video direkt i Fx utan någon mellanhand, något åt det hållet.

Jag vet i och för sig inte hur det ser ut i html5 med canvas tag?

Det är mycket man önskar att webbläsarutvecklarna kunde enas om

Att blurra en bakgrund på en normal webbsida (läs: html) är inte möjligt som det är nu. Jag tror inte det kommer bli möjligt heller för den delen. Det är inte en nödvändig funktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Det är inte en nödvändig funktion.

Finns lika onödiga funktioner som faktiskt kommer med i CSS3. Typ 3d-transform och liknande.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla som svarat på detta. Jag var nog lite otydlig. Det var egentligen inte suddigt jag menade. Tack Teknocide för tipset med Lightbox.

/Balroq

Visa signatur

Balroq? Yep that's me and not the monster deep in the mines of Moria. His kind is called Balrog.