smtprelay.telia.com + Web10 = Fungerar ej

Permalänk
Medlem

smtprelay.telia.com + Web10 = Fungerar ej

Problem att skicka mail, till mig själv. Ja detta låter lite konstigt.

- KAN skicka e-post till mina mail-konton på web10 med Gmail!
- Kan INTE skicka mail till web10, genom att använda smtprelay.telia.com. De kommer bara inte fram.

Någon som har någon lösning på detta?

Permalänk
Medlem

Har du testat Smtp-server: mail1.telia.com ?

Permalänk
Medlem

web10 är ett webhotell antar jag?
Telias servrar är confade så du måste autha om du ska skicka mail från utanför deras nät... så det kommer inte gå om du inte har konto hos telia och vet hur du ställer in smtp auth och SSL

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

smtprelay1.telia.com ska det vara för att det ens ska kunna fungera. Finns ingen server som heter smtprelay.telia.com.

nslookup på smtprelay.telia.com ger inget resultat.
nslookup på smtprelay1.telia.com däremot ger resultatet:

Name: smtprelay1.telia.com
Addresses: 81.228.8.93, 81.228.9.101, 81.228.9.102, 81.228.8.92

kan ju vara det som är problemet?

ska man skicka med mailout.telia.com så måste man autha precis som basn säger.
mail1.telia.com tror jag är på väg att bortfasas så den bör man nog kanske inte använda sig av. Den ligger dessutom i skanova.net och inte telia.com domänen. Det får du dock kolla med telias support eller nåt för att få 100%igt besked om.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Även om han skriver rätt mailserver kommer han få REJECT pga att han ligger utanför telias nät.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm, det funkade faktiskt förr med smtprelay1.telia.com i andra nät än telias eget, har dom ändrat på det basn? (inte i alla nät men många)

relaysmtp'n var ju specifikt till för att kunder med teliamail skulle kunna skicka mail om dom var t.ex utomlands eller i nåt annat nät överhuvudtaget utan att behöva byta smtp stup i kvarten om jag inte minns alldeles galet. Kan ju ha fel såklart

mailout.telia.com är dock den man bör använda som utgående i telias nät, bara skaffa en telia.com adress och lägga auth med ssl på utgående och fylla i anv.namnet+lösen, eller gör den en check mot mailadressen också? Vet inte exakt hur det där hänger ihop. Har ingen @telia.com-adress att testa med tyvärr, nån som kanske har en och kan testa lägga en annan mailadress och sen lägga mailout.telia.com som utgående med auth påslaget?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

De fungerar på de som hyr in sig i telia's nät.
Alltså en annan operatör hyr in sig i deras dslam för att leverera till kund.
Det är det enda jag vet iaf.

Det du beskriver i slutet av posten kör jag med

Visa signatur

Permalänk

Hej hardrade,

Har du provat det Shike skrev med smtprelay1.telia.com istället för smtprelay.telia.com ?
Annars så kan du kika på din webhotelleverantörs hemsida för information om vilken SMTP server du kan använda när du använder deras e-posttjänst.

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.