Piratpartiet och valet 2010...

Permalänk
Medlem

Piratpartiet och valet 2010...

Kanske lite tidigt men jag är lite nyfiken på vad folk här tror om Piratpartiets roll i både valet och valdebatten nästa år.

Jag hoppas på en stor roll, EUs telekompaket och det lär komma fler saker som påverkar internets framtid väldigt mycket.
När samtidigt mer och mer saker kommer på just internet så kommer det få allt större del i vårat samhälle.
Och samtidigt som vi har mer och mer av vårat både privata och professionella liv på just internet så låter vi rättigheter och personlig integritet som vi tagit för givet med telefon och post gå oss ur händerna.

Jag tycker det här är viktiga frågor och tror att den ända anledningen till att det inte är en större och mer extrem fråga är okunskap.

Därför hoppas jag att piratpartiet tar stor plats i valdebatten och att dom etablerade partierna verkligen måste visa färg i dom här frågorna.
Som det är nu känns det som både sossar och liberaler säger "ja, det är dåligt" och sen genomför lagarna iaf.

Vad har ni för förhoppningar och förväntningar?

Permalänk
Medlem

Jag kommer med största sannolikhet rösta på Piratpartiet 2010 (första valet för mig, tjoho!).
Min förhoppning är att dom kommer påverka frågor gällande medborgarrätt och patent etc i "rätt" riktning även om dom inte får någon egentlig maktposition.
Jag tycker att Piratpartiet (och SD, men det hör hemma i en annan tråd) behövs i riksdagen och valdebatten på grund av dom anledningar du angav i näst sista paragrafen. Dom nuvarande riksdagspartierna har blivit slöa och så måna om att behålla makten att dom inte vågar "röra runt" och beröra känsliga frågor, eller så saknar dom helt enkelt kunskapen som behövs för det.

Permalänk
Medlem

Förväntningar - inte många måste sägas, men förhoppningen är att PP kommer in i riksdagen och påvisar den kritik som finns i specifika sakfrågor.

För mig spelar det fan i mig ingen roll om jag betalar 28 eller 32% skatt (siffror tagna ur tomma luften) eller om dagens pensionärer får 50 kronor mindre eller 25 kronor mer i månaden jämfört med en markering mot ett övervakningssamhälle redan på tidigt stadie - när gick "utvecklingen" på något jämförbart område "bakåt" senast - och inte när det är för sent.
Därav kommer min egoistiska röst att gå till PP - i hopp om en vågmästarroll - i nästa riksdagsval om inget extremt händer. Kalla det missnöjesröst om ni vill, för det är precis vad det är. Småskit och plånböcker, det är vad dagens blockpolitik handlar om. Den som ljuger bäst om kommande fyra års plånboksplanering vinner folkets röster. Jag ser hellre att Sverige ligger X år efter resten av världen, när det kommer till paranoia, den dag Kriget drabbar oss. Förhoppningsvis leder det till att vi inte börjar tortera, bura in och avrätta vårt eget folk intellektuella och utbildade så fort omvärlden knackar på dörren.

Cynisk - jag? Det kan ni ge er fan på.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Mycket riktigt; de etablerade partierna kan jonglera precis hur mycket de vill med siffrorna, och flytta enstaka kronor fram och tillbaka, men i slutändan så spelar det ingen som helst roll om vi går från att leva i ett fritt samhälle till att leva i ett samhälle som Orwell skulle se som förvånansvärt mörkt.

Precis alla riksdagspartier vill ge mer pengar till skolor, vård, omsorg, brottsbekämpning etc, det vet vi redan. Men inte ett enda av dem vill skydda den personliga integriteten, och det är där PiratPartiet kommer in i bilden.

Det handlar till stor del om att visa de etablerade partierna att de kommer förlora röster på att inskränka folkets rättigheter, och med tanke på hur extremt populistiska de är så är det utan tvekan det mest effektiva sättet att få dem att ändra sig.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Jag hade väldigt gärna röstat på PP, men vet inte riktigt om man vågar det.. Känns som en halvt bortkastad röst om de inte kommer in i riksdagen. I så fall skulle jag hellre rösta på något annat för att göra SDs stöd än mindre. Så får väl vänta på lite opinionsmätningar med PP med och se.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

En annan förhoppning jag har är att många av dom som tycker alla dom etablerade partierna är skit samma och därför inte brukar rösta faktiskt lyfter på arslet och går och röstar på Piratpartiet.
För med Piratpartiets få frågor så tror jag nog väldigt många av dom som tänker så håller med piratpartiet i många frågor.

Jag har rent av en förhoppning om att se ökat valdeltagande kommande val.

Och nej, jag är egentligen inte alls så optimistisk som jag kanske låter.
Men fake it till you make it.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
En annan förhoppning jag har är att många av dom som tycker alla dom etablerade partierna är skit samma och därför inte brukar rösta faktiskt lyfter på arslet och går och röstar på Piratpartiet.

Det folk brukar gnälla på är väl att de stora partierna tycker ungefär likadant i de flesta viktiga frågor, inte att de tycker dåligt. Därför bör man kanske inte förvänta sig att de plötsligt väljer att rösta på något helt annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Jag hade väldigt gärna röstat på PP, men vet inte riktigt om man vågar det.. Känns som en halvt bortkastad röst om de inte kommer in i riksdagen. I så fall skulle jag hellre rösta på något annat för att göra SDs stöd än mindre. Så får väl vänta på lite opinionsmätningar med PP med och se.

Om du håller med PP så är det väl ändå vad du ska rösta på?
Om alla tänkte som du så skulle det aldrig komma in några nya partier i riksdagen

Go PP, GO!

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad av både PP och SD, främst för att jag hoppas att det sätter press på partierna att ta ställning i frågor som jag tycker det hymlas lite med. Ex. invandrarpolitik och integritetsfrågor.

Det viktiga för mig med PP är att jag i antagligen hela min framtid kommer ha stor kontakt med IT och internet, både privat och i mitt yrkesliv. Därför är det bra om de frågor som påverkar mig väldigt direkt tas upp och tas ställning till.

SD verkar intressant för mig då jag hoppas att dem kan pressa fram ställningstagande i frågor som det hymlas med av de större partierna för att inte tappa väljare. Fast jag tror ärligt talat inte att SD är kompetenta nog att föra några intressanta debatter.
Fast nu var kanske inte SD särskilt intressant för tråden.

Jag hoppas att PP får göra sin röst hörd. Jag kommer nog inte rösta på något av de stora partierna då dem är alldeles för onyanserade och fega. Så än så länge leder PP i min "vad ska jag rösta på"-poll i huvudet.

Edit;
Oj, jag har kanske undvikit ämnet som skulle diskuteras ganska mycket. Det här var mer kanske "vad kommer du rösta på"... Fel av mig.

Jag tror att PP har stor chans att komma upp sig i riksdagen och påverka. Jag tror att många yngre är intresserade av att rösta på dem, om det är för "jag vill piratkopiera fritt" eller "jag tror på PPs tankar om den personliga integriteten" spelar inte så stor roll. Rösten är lika mycket värd ändå.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

PP all the way, ingen tvekan över huvud taget.

Så jädra trött på alla "etablerade partier"(jävligt skumt uttryck btw) och deras lögner om precis allting. PP kommer bli en frisk fläkt och den politiska agendan kanske kan komma tillbaka till folket lite mer istället för att förhandlas fram och diskuteras i mörka vrår i riksdagshuset.

Tyvärr så gick ju lissabonfördraget igenom så det spelar väl ingen roll vad man gör i sverige längre, all skit lär ju komma från eu från och med nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keitaro_swe
Så jädra trött på alla "etablerade partier"(jävligt skumt uttryck btw) och deras lögner om precis allting.

Kan du inte ge några exempel för oss som har glömt vad det är alla ljuger om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keitaro_swe
PP all the way, ingen tvekan över huvud taget.

Så jädra trött på alla "etablerade partier"(jävligt skumt uttryck btw) och deras lögner om precis allting. PP kommer bli en frisk fläkt och den politiska agendan kanske kan komma tillbaka till folket lite mer istället för att förhandlas fram och diskuteras i mörka vrår i riksdagshuset.

Tyvärr så gick ju lissabonfördraget igenom så det spelar väl ingen roll vad man gör i sverige längre, all skit lär ju komma från eu från och med nu.

Struntprat, politiker ljuger inte.

Däremot är hela poängen med alla politiska uttalanden att det ska vara omöjligt att bevisa att de inte stämmer, inte att det ska vara möjligt att bevisa att de stämmer.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Kan du inte ge några exempel för oss som har glömt vad det är alla ljuger om?

Citat:

Fredrik Reinfeldts svar då han blev tillfrågad om fildelare ska bestraffas. Partiledardebatt i SVT:s Rakt på med K-G Bergström den 14 oktober 2008.
Vi tycker att upphovsrätten ska värnas, men vi vill inte kriminalisera en hel ungdomsgeneration.

Källa: http://sv.wikiquote.org/wiki/Fredrik_Reinfeldt

Det var precis det gubben gjorde sen.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_amal
Källa: http://sv.wikiquote.org/wiki/Fredrik_Reinfeldt

Det var precis det gubben gjorde sen.

Nu måste jag ha missat något. Har det skett en ökning av antalet dömda ungdomar alltså?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nu måste jag ha missat något. Har det skett en ökning av antalet dömda ungdomar alltså?

Hur korrelerar detta, tänker du? 'matte_amal' har nog missat poängen, men så har också du.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hur korrelerar detta, tänker du? 'matte_amal' har nog missat poängen, men så har också du.

Om personer är kriminaliserade så bör detta även visas genom att sådana personer dras inför rätta. Vi har inte kriminaliserat 4 miljoner personer som går mot röd gubbe heller.

*** EDIT ***

För övrigt så har jag för mig att hans kommentar var mer i stil med:

"”Vi ska inte jaga en hel ungdomsgeneration”.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte PP får någon stor roll i riksdagsvalet.
PP:s mediavåg har dragit förbi och gissar på att de får sina "vanliga"
väljare typ 2%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Tror inte PP får någon stor roll i riksdagsvalet.
PP:s mediavåg har dragit förbi och gissar på att de får sina "vanliga"
väljare typ 2%.

Fast det är ju svårt att säga ännu, de kan ju köra en ny PR-våg bland ungdomarna i anslutning till valet och då får de återigen ökade chanser.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Fast det är ju svårt att säga ännu, de kan ju köra en ny PR-våg bland ungdomarna i anslutning till valet och då får de återigen ökade chanser.

Frågan är om det går lika bra om aftonbladet inte samtidigt skriver hetsartiklar om FRA-lagar, ipred och telekompaket.

Permalänk

De stora partierna är ungefär likadana allihopa och de alla går runt med plankater med en bild på mig på där det står olika slogan som:
Vill du att sådana som han skall ta ditt jobb? Vill du dina barn skall umgås med en sådan? Vad har hänt med psykvården ? etc etc...
Kanske inte, men fientligt inställda är de och de för en snarlika politik, där de är livrädda för fri konkurrens på arbetsmarknaden.

PP tror jag inte kommer få så mycket röster, i.o.m. finanskrisen och många då högt prioriterar arbetsmarknaden. Men de kan påverka de andra partierna. Liksom inget vettigt stort parti kan idag inte säga att de fullständigt skiter i denna fråga, likaså är argumentet att det skall vara som det alltid har varit inte bra. Så även om PP inte får många röster så kommer de nog indirekt påverka.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Frågan är om det går lika bra om aftonbladet inte samtidigt skriver hetsartiklar om FRA-lagar, ipred och telekompaket.

det kan nog dyka upp i anslutning till valet för att hetsa folk att inte rösta borgerligt? givetvis utan att nämna något som bodström gjorde under 2002-2006 berörandes FRA m.m

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
det kan nog dyka upp i anslutning till valet för att hetsa folk att inte rösta borgerligt? givetvis utan att nämna något som bodström gjorde under 2002-2006 berörandes FRA m.m

Visst kan någon försöka, men då det rör sig om flera år gamla och redan beslutade frågor (som folk inte längre bryr sig om) kommer det nog bli svårt att uppnå samma effekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Känns ju inte direkt seriöst att man måste vara en av de smartaste killarna på ett datorforum för att förstå vad en politiker har för poäng. I mina ögon har både sossarna och moderaterna svikit folket, för mig det självklart att IPRED är helt sjukt trotts att ingen har blivit dömd eller fått sin identitet röjd än.

Ska tillägga jag inte litar så mycket mer på PP, men det känns ändå som att man har större chans att röra om genom att rösta på PP än på ett gammelparti.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte_amal
Känns ju inte direkt seriöst att man måste vara en av de smartaste killarna på ett datorforum för att förstå vad en politiker har för poäng. I mina ögon har både sossarna och moderaterna svikit folket, för mig det självklart att IPRED är helt sjukt trotts att ingen har blivit dömd eller fått sin identitet röjd än.

Ska tillägga jag inte litar så mycket mer på PP, men det känns ändå som att man har större chans att röra om genom att rösta på PP än på ett gammelparti.

Men på vilket sätt har personer blivit mer kriminella nu än innan IPRED om inte IPRED har lett till några massarresteringar. Inget har ju förändrats i lagstiftningen angående vad som är olagligt eller inte.

Personerna som piratkopierar är inte mer kriminella nu än vad de var innan Reinfeldt uttalade sig. Dessutom så innebär det faktum att ingen åtalats än att lagen inte är till för att massåtala ungdomarna.

Visa signatur

Permalänk

Som vanligt i en demokrati bygger allt på vad som händer runt omkring valet.
Om TPB-rättegången skjuts upp till efter valet (om det inte redan är gjort? Man behöver inte ha en foliehatt på huvudet för att förstå diverse parters intresse av att försena rättegången) så har PP en chans, annars blir det betydligt svårare.

Kommer PP inte in i riksdagen så blir det nog svårt att hålla igång i fyra år till.

Den stora frågan för PP är nog att övertyga befolkningen om vad de faktiskt står för. PP är ännu idag synonymt med "oseriöst datornördsfildelningsparti för wowspelare!!" hos den stora allmänheten ungdomar, även om det är en absurd bild av partiet.

Risken blir att den dumma massan yngre röstar på SD istället, iom. medias och politikernas val att stödja dem. Även om SD och PP har fundamentalt olika ideologier så är de är båda missnöjespartier som främst intresserar unga män.

Att övertyga människor (såsom pscs3 här ovan) är typexemplet på något som PP måste jobba med. Om media (eller PP eller SD) på något sätt försöker sylta ihop PP och SD så är det definitivt PP som tar smällen samtidigt som SD får sympatiröster.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

min röst går på ett parti som inte är insyltat i bara en enda fråga

Permalänk

Re: Piratpartiet och valet 2010...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Som det är nu känns det som både sossar och liberaler säger "ja, det är dåligt" och sen genomför lagarna iaf.

Huh? Vadå liberaler? Vad är det du pratar om? Det finns i princip inga liberaler i riksdagen, absolut inte några som har någon större makt inom frågor likt dessa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
min röst går på ett parti som inte är insyltat i bara en enda fråga

Ja, det är ju just sådana som dig som är problemet för PP; människor utan koll på vad deras politik faktiskt handlar om, utan tror att det bara är en enda fråga de är intresserade av.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Piratpartiet och valet 2010...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, det är ju just sådana som dig som är problemet för PP; människor utan koll på vad deras politik faktiskt handlar om, utan tror att det bara är en enda fråga de är intresserade av.

Nu är det väl kanske inte främst folk det är fel på utan snarare partiets propaganda.

Permalänk

Re: Re: Re: Piratpartiet och valet 2010...

Citat:

Nu är det väl kanske inte främst folk det är fel på utan snarare partiets propaganda.

Båda två är bristfälliga.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Båda två är bristfälliga.

kollade deras hemsida.

Står inget om sjukvård.
Står inget om invandring
står inget om alkohol och narkotika ställning
står inget om skolan
står inget om klimatet
står inget om försvar
står inget om utrikespolitik

Det parti som har minst 3 saker av dessa på sin hemsida får min röst om det som står låter vettigt ENLIGT MIG