Vinn nätagg från Seasonic

Sapphire 5850 PROBLEM HJÄLP !!

Permalänk
Medlem

Sapphire 5850 PROBLEM HJÄLP !!

jag fick min nya dator idag med 2st 5850 sapphire hd som körs i Crossfire, skärmen är Benq E2420 HD ( 24 " )

jag testade nyss assassin creed, Crysis Warhead och Gears of war.

Mitt problem är: när jag väljer full screen i alla spel så får jag Gröna ränder och hela skärmen blir kokko bella, men så fort jag ändrar till window mode litet eller window 90% av skärmen men kanterna längst ner på windows 7 ikonerna o det syns o lite kant däruppe då får jag inga gröna ränder fel funkar prima då.

Alla spel kan inte ens köra window mode plus jag vill ju fan kunna spela med Full screen på alla bra spel, jag kör 1920x1080 upplösning samt enthusiast på allt och 8x AA allt max helt enkelt på crysis gick rätt smidigt, inte direkt 100 fps men det får ingen med det spelet låg väl på ca 30-40 fps skulle jag tippa på gick bra att spela iaf tyckte jag så det kan ju inte ha något att göra med att grafikkorten inte pallar grafiken för alla 3 spelen är ganska krävande.

Detta kan vara felen tror jag men vet inte:

Fel möjlighet 1:

Jag kör VGA sladd - DVI converter för snål Benq skickade bara med VGA kabel suck!!, DVI converter (VGA/DVI) fanns med, men varken dvi eller hdmi kabel, jag ska beställa HDMI kabel till på måndag men kan inte nu då det är helg!

Fel möjlighet 2:

Jag la in drivrutinerna som följde med i cd skivan i 5850 sapphire kartongen ( har inte lagt in några nya drivrutiner)

Fel möjlighet 3:

VGA Kablar stöder inte Full Screen i 1080p Full HD (1920x1080 or better)

så måste kanske ha DVI Kabel eller HDMI ???

Felmöjlighet 4: jag har satt VGA sladden på fel grafikkort kan det spela någon roll ?

Felmöjlighet 5: Crossfire är felinstallerat inne i mitt antec 1200 chassi eller det är inte aktivt i Windows 7.

( jag är inne i Catalyst control Center nu i CrossFireX´tm jag har bockat för svart kryss på konfigurera CrossFireX aktivera crossfireX (v) när jag klickar på knappen nedanför identifiera GPU så kommer den fetaste Ettan jag nånsin sett på hela skärmen, betyder det att bara ena grafikkortet funkar eller att båda agerar som en GPU ?? ingen aning )

Om ni vet till 100% vad som är fel eller om ni tror något berätta gärna för mig blir galen! suttit flera timmar och inte fattat vad som är felet, vill ju gärna kunna spela med sin nya bra dator när man fick den igår vägrar lira window mode och alla spel stöder inte window.

Om det hjälper något men det tvivlar jag så skriver jag ut alla delar i datorn:

i7 920, x2st 5850 sapphire hd, 850w corsair agg,1600 mhz 6gb(2x3) Cl7 minnen Heatspreader, Benq E2420HD,Asus P6TD Deluxe, Corsair H50 Hydro Series,Antec Twelvehundred (1200), Samsung F3 7200 rpm 32mb HDSJ eller vad den heter, sen kanske jag glömt något men tvivlar på att det är någon av dom andra dator delarnas fel, dock är jag fetkass på datorer

/tack på förhand om ni kan hjälpa mig uppskattas oerhört!

/Danne111

Permalänk
Medlem

Re: Sapphire 5850 PROBLEM HJÄLP !!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne111
[B]Fel möjlighet 2:

Jag la in drivrutinerna som följde med i cd skivan i 5850 sapphire kartongen ( har inte lagt in några nya drivrutiner)

[/B]

Att köra äldre drivrutiner på så moderna kort, och särskilt i Crossfire konfigurering är dumt. Givetvis ska du köra med dom senaste från AMD.com vilket är Catalyst 9.11 just nu.

Citat:

Fel möjlighet 3:

VGA Kablar stöder inte Full Screen i 1080p Full HD (1920x1080 or better)
så måste kanske ha DVI Kabel eller HDMI ???

VGA är en standard som inte har några sådana restriktioner och klarar alla lägen. Dock är det analogt och DVI/HDMI/Displayport är att föredra till en TFT skärm.

Citat:

Felmöjlighet 4: jag har satt VGA sladden på fel grafikkort kan det spela någon roll ?

En VGA kabel går bara att sätta på ett sätt.

Citat:

Felmöjlighet 5: Crossfire är felinstallerat inne i mitt antec 1200 chassi eller det är inte aktivt i Windows 7.

Sålänge korten korten är monterade och har Crossfire brygga mellan korten så ska det vara rätt installerat. I väldigt få fall kan det hjälpa att ta ut och sätta in korten igen om det skulle vara något minsta glapp. Det är ganska många ledare i en PCI-E slot. Crossfire brygga om du inte vet:

http://www.overclock.net/attachments/intel-build-logs/124271d...

[QUOTE]( jag är inne i Catalyst control Center nu i CrossFireX´tm jag har bockat för svart kryss på konfigurera CrossFireX aktivera crossfireX (v) när jag klickar på knappen nedanför identifiera GPU så kommer den fetaste Ettan jag nånsin sett på hela skärmen, betyder det att bara ena grafikkortet funkar eller att båda agerar som en GPU ?? ingen aning )[/QUOTE]

Windows skärmidentifikation visar stora siffror för att visa vilken skärm som är vilken för att underlätta konfigurering utav fler skärmar om man nu har det.

En annan möjlig orsak till problemet kan vara att ditt moderkorts bios är utav äldre version och kanske behöver uppdateras.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

jag försökte precis lägga in 5850 drivers härifrån:

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=win7/window...

ATI Catalyst™ 9.11 Suite for Windows 7 (64 bit)

9-11_vista64_win7_64_dd_ccc_wdm_enu så hette filen jag körde efter jag drog hem drivers ovanför.

började lägga in sen starta windows 7 om mitt i installationen och det blev datorn har startar om efter allvarligt fel fyfan vad jobbigt vad ska jag göra då? jag tog iofs inte bort drivers som följde med på skivan, men måste man avinstallera alla drivers först innan man lägger in denna nya ?

Mycket hjälp sökes tack!

Permalänk
Avstängd

Ta bort old drivers ja!

är väl en självklarhet då dom strular med dina kort...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Blev säkert bara nått fel, testa och ladda ner det och installera om det igen.