Vinn nätagg från Seasonic

[bil]Rostskyddsbehandling? galvaniserad? wut?

Permalänk

[bil]Rostskyddsbehandling? galvaniserad? wut?

Tjena!
som ni vet så är det bara en fråga om när snön kommer och jag skulle vilja ha en rostskyddsbehandling till min fina Toyota supra -90.
mitt problem är att det verkar kosta en jävla massa pengar (5-7k) och jag har inget jobb för tillfället så jag tjänar inte jättemycket i månaden.
Nu snackade jag lite med en mekaniker som hjälpt mig lite med bilen då och då och han sa att han funderade på om inte min bil va galvaniserad.

har googlat lite och det verkar som galvaniserad plåt används på ute tak och sånt så blev lite förvirrad :P.

kan någon med en smula erfarenhet eller visdom ge mig råd om billiga rostskyddsbehandlingar eller eventuellt vad som menas med "galvaniserad"?

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk
Medlem

http://sv.wikipedia.org/wiki/Galvanisering

Galvanisering betyder att man belagt ytan, vanligtvis med Zink, som skyddar den belagda ytan genom att själv korrodera. Det ger ett gott skydd mot korrosion så länge det finns något zink kvar.

Fördelen med galvanisering är att skyddet fungerar även om man fått repor genom zinklagret ner till plåten, vilket andra beläggningar, typ lack eller krom, inte gör.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

nu jävlar ringer det en klocka, hjälpte min morbror att ta bort revet på hans båt och han förklarade lite om en pryl nära propellern som förhindrar rost. har för mig att han sa att den va gjord av zink. kan det va samma kanske?

hur som hellst tack för svaret, men hur ser jag om min låda är galvaniserad? nått som man kan känna igen?

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePostalDude2
nu jävlar ringer det en klocka, hjälpte min morbror att ta bort revet på hans båt och han förklarade lite om en pryl nära propellern som förhindrar rost. har för mig att han sa att den va gjord av zink. kan det va samma kanske?

hur som hellst tack för svaret, men hur ser jag om min låda är galvaniserad? nått som man kan känna igen?

Det var en anod han hade. De är oftast gjorda av zink.

Rosten ger sig på anoderna innan den ger sig på båten vilket skyddar båten.

Permalänk

så va det ja

Visa signatur

flamin bag'o shit