Permalänk

Open-source vänlig router

Jag är på gång att köpa en ny router till mitt hem och hade tyckt det varit väldigt roligt och lärorikt att ha en "hackervänlig" liten maskin där man kan installera något trevligt open-source system på - gärna fullproppat med inställningar man kan göra så klart.

Senaste tiden har jag sett lite allt möjligt från att bygga egna maskiner med Alix-kort till vissa typer av routrar som tillåter modifierade firmwares men vet inte riktigt vilken som är säkrast att lägga pengarna på och vilka för och nackdelar dessa har.

Det jag kräver från maskinen är trådat (minst 100Mb, 1-4 portar) och trådlöst b/g, liten burk (jag vill alltså inte använda en hel gammal dator utan något tyst och litet i normal router-storlek) och självklart något trevligt system med webbinterface i stil med pfsense.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

Jag föreslår en Linksys WRT54GL med Tomato firmware. Bästa jag någonsin haft som hemmarouter!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lallassu
Jag föreslår en Linksys WRT54GL med Tomato firmware. Bästa jag någonsin haft som hemmarouter!

Tyvärr är ju hårdvaran i den rätt utdaterad, eller har de släppt en kraftigare?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Beroende på hur snabbt Internet du har så kan jag rekommendera:

If Internet < 50mbit THEN Linksys WRT54GL
If Internet > 50mbit THEN Linksys WRT320n

eller bygga en egen med pfSense är rätt häftigt det med.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Linksys WRT54GL som tidigare nämts i tråden. Kanonrouter kör själv med en sån.
Klarar hög last och är stabil. Dock thrugtput på 50Mbit som mest.

Kör själv Tomato 1.27 går som en klocka. Denna router är värd varenda krona hittade själv beg för 350:- endast använda 2 veckor.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB