Excel formler och cellhantering
God kväll alla i den stora vida världen!
Jag behöver ett lite hjälp med formler och cellhantering. Och google ville inte vara min vän.
Första frågan är ju om detta är praktiskt möjligt? Vill minnas att det sett någon gång. Går det att låsa en formel/funktion till en viss cell så när man inför ett värde utförs formeln och visar resultatet i samma cell som man skrev in värdet?
Låt oss säga som så här: I A1 vill jag föra in talet 20000 och vill att det skall multipliceras med 0,75 (alltså =A1*0,75) och vill att resultatet skall presenteras i A1 oxå. Det har jag nog löst men då ersätts formeln med det beräknade värdet. Men jag vill ha kvar möjligheten till att ändra 20000 i A1 till ex. 18500 och att ett nytt resultat visas i A1. Jag vill alltså kunna ändra oändligt många gånger men att formeln inte försvinner.
Någon som hängde med?
Sedan vill jag flasha till det med OM-funtionen så att det visas "0" i cellerna där inget värde är infört tillsammans med ovanstående formel som jag hoppas få hjälp med. Det kan jag nog få ordning på om jag får lösning på problem 1.
Sedan är jag hyfsad färsk på 2007 och undrar om man kan justera färgteman så att celler med talet över 20000 har ganska mycket grönt och att ju lägre tal desto ljusare grönt blir det?
Om det är någon som hittar lösning till de ovanstående problemen så knäböjer jag mig.
Jag vet, det var mycket luddigt men behöver ni mer info, tveka inte att fråga.
Tackar på förhand!