Min externa western digital elements hårdisk vägrar starta upp!!!

Permalänk
Medlem

Min externa western digital elements hårdisk vägrar starta upp!!!

Som rubriken lyder: Min externa western digital elements hårdisk vägrar starta upp.

Info: Jag tar ut kablarna och kollar igenom dom, det finns inga synliga skador.
Jag tar fram laddaren och sätter in den i kontakten och den gröna lampan lyser men när jag kopplar in den i hårdisken så slutar den gröna lampan att lysa.

Den externa hårdisken som har en blå lampa som visar när den är på lyser inte heller under hela försöket att få igång den...

Förut kunde jag få igång den men jag var tvungen att trycka in laddarsladden försiktigt in i hårdisken och sedan vinkla den tills den blåa lampan lyste. Men nu funkar inte det.

Jag har inte tappat hårdisken eller spillt någonting på den. Jag har haft den på min dator, kan detta vara pga. värmen från datorn?

Jag tror att det kan vara laddaren så jag tänker inköpa en ny sådan.

Jag vänder mig till er på sweclockers, snälla hjälp mig att ta reda på vad problemet är.

Permalänk

jag antar att du med laddare menar extern strömförsörjning. Om du har någon med mätinstrument omkring dig så kan ni mäta på kabeln från den om det kommer ström. Om inte, så vet du att strömförsörjningen är trasig och då kanske då kan köpa en ny(om du har tur så kan det finnas ngn generell på kjell.com eller clasolsson som passar) - om den ger ström, så kan det vara kontakten i hdd lådan som är trasig, eller själva kontrollkortet.

Om du har viktiga filer på disken, så kan du ju i värsta fall montera ur den ur lådan och koppla in den i datorn(internt).

Lycka till!

// Lazze

Permalänk
Medlem

Jag använde en fjärrkontroll liknande el mätare som används för att hitta elkablar bakom väggar längs strömförsörjaren som är uppdelad i två delar.
den första delen som är från kontakten till den stora "boxen" drog jag längs med med min elmätare och den visade att det fanns el där. När jag drog den längs den andra delen som går från "boxen" till den externa hårddisken så visade den ingen el.

Nu vet jag att det inte kommer fram någon el. Hur ska jag åtgärda detta? Ska jag skaffa en ny laddare eller bara ena delen av laddaren?

en bild på laddaren: http://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/laptop-tillbe...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vinceent
Jag använde en fjärrkontroll liknande el mätare som används för att hitta elkablar bakom väggar längs strömförsörjaren som är uppdelad i två delar.
den första delen som är från kontakten till den stora "boxen" drog jag längs med med min elmätare och den visade att det fanns el där. När jag drog den längs den andra delen som går från "boxen" till den externa hårddisken så visade den ingen el.

Nu vet jag att det inte kommer fram någon el. Hur ska jag åtgärda detta? Ska jag skaffa en ny laddare eller bara ena delen av laddaren?

en bild på laddaren: http://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/laptop-tillbe...

En spännings/regel/metalldetektor är inte tillförlitlig i det här fallet.

Edit: rättstavning

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

I alla fall, även om den "spännings/regel/metalldetektorn" kanske inte kan användas för att ta reda på nått så fick jag reda på:

Elen går genom sladdarna helt tills de kommer till hårddisken när man kopplar in den.. då försvinner elen. Fader min sa att det är antagligen kortslutning.

Någon som kan bekräfta det?

Permalänk

Bara det ATT det finns att köpa en ny nätdel tyder på att de brukar gå sönder.

Jag hade nog plockat ur disken, kopierat filerna/låtit den sitta kvar som intern(om den funkar) o köpt en extern 2.5" HDD - de behöver ingen strömförsörjning och är mkt smidigare.

// Lz

Permalänk
Medlem

Det är oftast "laddare" som går sönder till dem har diskarna, USEL kvalitet.
Har sett ett antal trasiga. Oftast så är hårddisken hel dock.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Avstängd

Släng in HDD:n i datorn och för över data den vägen.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Min externa WD mybook är också trasig(som det verkar). Hur "tar man ut" hårddisken från skalet? Jag hittar inga skruvar.

Kan väl inte vara så att man måste slå isönder skalet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moongaze
Ursäkta att jag lånar tråden lite.

Min externa WD mybook är också trasig(som det verkar). Hur "tar man ut" hårddisken från skalet? Jag hittar inga skruvar.

Kan väl inte vara så att man måste slå isönder skalet?

Kolla under plastplupparna, det sitter skruvar där.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem

Min gamla externa hårdisk funkade när jag pluggade nu efter ungefär ett år efter en olycka där jag välte ner den på marken :)...

Dock så hittar jag den inte på min dator från dell. Den hittas däremot på mina bröders datorer. (deras är custom gjorda av min äldre bror och min dator är min brorsas gamla inköpt och byggd av dell).

Någon som vet varför jag inte kan hitta hårdisken? :S

Angående min externa Western digital elements hårdisk så får jag nog ta och be brorsan att sätta in den i "min" dator.

Permalänk
Medlem

Re: Min externa western digital elements hårdisk vägrar starta upp!!!

För det första, det är en strömadapter.. inte en laddare.

Citat:

...Den externa hårdisken som har en blå lampa som visar när den är på lyser inte heller under hela försöket att få igång den...
Förut kunde jag få igång den men jag var tvungen att trycka in laddarsladden försiktigt in i hårdisken och sedan vinkla den tills den blåa lampan lyste. Men nu funkar inte det...

Som du själv skriver så är det tecken på glappkontakt i spänningsingången på din externa hdd, så länge du inte har ett husdjur som glatt knaprat på den kontakt på Strömförsöjningsenheten så att det bildats glappkontakt där.
Den kontruktion på kontakter som du har är väldigt bräcklig om man ska flytta omkring den externa hdd'n var och varannan dag. Bäst är den lämpad för fast placering utan frekventa i- och ursättningar av strömtillförseln då det finns risk för brustna lödningar/avbrutna stift i kontakten/uttaget. Så som bilden visar på net-on-net ska det finnas samt ett styrstift av plast i mitten samt 5st metallstift runt det. Kontrollera det. Om stiften ser bra ut återstår bara glappkontakt.
http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/dator/datortillbehor/l...
Kontrollera ev. återstående garantitid. Finns det någon tid kvar, utnyttja den innan ni/du börjar skruva isär saker.

Citat:

Du använde en ledningssökare för starkström (240v), därför visades det inget utslag EFTER adaptern p.g.a. att det är svagström på den sidan.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Re: Re: Min externa western digital elements hårdisk vägrar starta upp!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeDuke
För det första, det är en strömadapter.. inte en laddare.

Som du själv skriver så är det tecken på glappkontakt i spänningsingången på din externa hdd, så länge du inte har ett husdjur som glatt knaprat på den kontakt på Strömförsöjningsenheten så att det bildats glappkontakt där.
Den kontruktion på kontakter som du har är väldigt bräcklig om man ska flytta omkring den externa hdd'n var och varannan dag. Bäst är den lämpad för fast placering utan frekventa i- och ursättningar av strömtillförseln då det finns risk för brustna lödningar/avbrutna stift i kontakten/uttaget. Så som bilden visar på net-on-net ska det finnas samt ett styrstift av plast i mitten samt 5st metallstift runt det. Kontrollera det. Om stiften ser bra ut återstår bara glappkontakt.
http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/dator/datortillbehor/l...
Kontrollera ev. återstående garantitid. Finns det någon tid kvar, utnyttja den innan ni/du börjar skruva isär saker.

Du använde en ledningssökare för starkström (240v), därför visades det inget utslag EFTER adaptern p.g.a. att det är svagström på den sidan.

Hmm.. Okey. Makes sense. Men saken är den att den att innan jag sätter in laddaren i hårddisken så visar den el - efter så visar den ingen. Det kanske bara är så med alla de laddarna/strömadaptarna.

Och okej... Strömadapter... inte laddare..

stiftet ser bra ut.

Jag tänker nog göra hårddisken intern. Vad tycker du?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Min externa western digital elements hårdisk vägrar starta upp!!!

Citat:

Hmm.. Okey. Makes sense. Men saken är den att den att innan jag sätter in laddaren i hårddisken så visar den el - efter så visar den ingen. Det kanske bara är så med alla de laddarna/strömadaptarna.

Och okej... Strömadapter... inte laddare..

stiftet ser bra ut.

Jag tänker nog göra hårddisken intern. Vad tycker du?

Ingen garanti kvar alltså?

Jag utgick från dina uppgifter i ditt första inlägg.

Förut kunde jag få igång den men jag var tvungen att trycka in laddarsladden försiktigt in i hårdisken och sedan vinkla den tills den blåa lampan lyste.

Jag skrev: ...är det tecken på glappkontakt i spänningsingången på din externa hdd...

Det finns en möjligthet att öppna kabinettet (finns dock risk att den är ihoplimmad/ihopsatt med bajonettkontakter och måste brytas upp med våld) och kika på det interna kretskortet och undersöka om lödningar på strömingångens kontakt har lösgjorts.
Men det rekommenderar jag inte om man har garanti kvar på den eller om man inte kan få fatt på någon som kan löda om den (om så är kontaterat).

Har du ingen garanti så finns möjligheten att ta sig in i kabinettet och ta ur disken för anv. i datorn.

Lycka till!

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Antagligen är garantin ute, den är minst 2 år gammal.

De som fixar hårddiskar, brukar de gå igenom hårddisken och anmäla nerladdade saker? Jag litar fan inte på dem... :S

Permalänk
Medlem

prova och ta ut hårddisken ur kabinetten och koppla in den direkt till moderkortet.

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk

Hej nu är det så här att jag har en Western digital Elements 1 TB men nu i fredags vet jag inte vad som hände jag hade i hårddisken i min laptop skulle installera Windows 7 precis gick proppen och efter det så har den gröna lampan slutat lysa och jag tänker inte lämna in den har viktiga saker på den som inte jag vill ska tas bort, har ni några förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennisforever
Hej nu är det så här att jag har en Western digital Elements 1 TB men nu i fredags vet jag inte vad som hände jag hade i hårddisken i min laptop skulle installera Windows 7 precis gick proppen och efter det så har den gröna lampan slutat lysa och jag tänker inte lämna in den har viktiga saker på den som inte jag vill ska tas bort, har ni några förslag?

Starta en ny tråd om ditt egna problem som dykt upp.

Visa signatur