Permalänk
Medlem

Tips för kabeldragning internet

Hej,

Nu sitter jag ett kanske ganska enkelt problem men jag vill ha bästa lösningen.
Problemet idag. har dragit min ethernetkabel ut ifrån sovrumsdörren genom hallen till Telias router. (se bild 1)
Hade velat få bort denna kabeldragning så kabel gick längs med väggen till den lilla dosan på vänster sida. alt flytta ut routern i vardagsrummet.

Problemet är att telia har en box där ethernetkabel sticker ut som är ca 2m lång och skall endast gå till routern så kan ej dra in denna i vardagsrummet.

Då det finns en färdigdragen kabel ifrån hallen till vardagsrummet tänker jag att den är bästa lösningen. Den går dock direkt till en hona. (se bild 3).

Då till min fundering. Vad är bästa lösningen här? Skall jag göra om honan till en hane och sätta dit en switch? (behöver 2 portar här) Eller skall jag bara köpa en bättre router o gå full WIFI? lägenheten är ca 60kvm.
Övertänkt detta problemet i snart 3 år så tänkte få till en lösning i veckan.

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Permalänk
Medlem

Var står routern nu? I hallen? Vill du ha kvar den där eller vill du ha den i vardagsrummet?

Sladden till sovrummet går till en dator? Du vill fortsatt köra sladd från router till sovrummet?

Det viktigaste är att du inte kopplar in något annat än router innan inkommande fiber/kabel är kopplad in i routerns WAN. Dvs Telias enhet->Router->Allt annat.

Efter router kan du koppla in switch om du behöver fler uttag.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Var står routern nu? I hallen? Vill du ha kvar den där eller vill du ha den i vardagsrummet?

Sladden till sovrummet går till en dator? Du vill fortsatt köra sladd från router till sovrummet?

Det viktigaste är att du inte kopplar in något annat än router innan inkommande fiber/kabel är kopplad in i routerns WAN. Dvs Telias enhet->Router->Allt annat.

Efter router kan du koppla in switch om du behöver fler uttag.

Ja precis använder använt WIFI tidigare men då via USB-adapter för uppkoppling (specifikt Netgear A6100) o uppblev bristfällig kvalité. Då jag i stort sett ändast spelar på datorn så har jag föredragit kabel. Kanske bättre och billigare att uppgradera till ett bättre USB-nätverkkort?

Ja precis routern står i hallen o spelar egentligen ingen roll vart jag ställer den men WAN kabeln når inte in till hallen idag. O använder telias enhet som router då vi måste de för IPTV som ingår.

Edit: kanske insätt att det är billigare att bara investera i typ "Asus USB-AX56 AX1800 V1 USB WiFi-adapter" o köra på wifi?

Permalänk
Medlem

Skaplig kollektion av spritdrycker.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooker:

Ja precis använder använt WIFI tidigare men då via USB-adapter för uppkoppling (specifikt Netgear A6100) o uppblev bristfällig kvalité. Då jag i stort sett ändast spelar på datorn så har jag föredragit kabel. Kanske bättre och billigare att uppgradera till ett bättre USB-nätverkkort?

Ja precis routern står i hallen o spelar egentligen ingen roll vart jag ställer den men WAN kabeln når inte in till hallen idag. O använder telias enhet som router då vi måste de för IPTV som ingår.

Edit: kanske insätt att det är billigare att bara investera i typ "Asus USB-AX56 AX1800 V1 USB WiFi-adapter" o köra på wifi?

Dra en (eller två, om det behövs en separat till tv) ny(a) nätverkskabel(ar) från Telias tjänstefördelare till vardagsrummet. Du har ju redan hål till det från hall till vardagsrum (kanske behöver göras lite större dock om du ska få igenom två sladdar). Sätt sen routern i vardagsrummet.

Sen får du välja om du vill testa wifi eller dra sladd från router till sovrum.

Jag rekommenderar oftast inte usb wifi kort, de brukar vara mindre stabila och ha sämre prestanda än pci-e varianter som man monterar inuti sin dator (om man har stationär dator).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Så bild 2 är ifrån hallen där du har inkommande under flamberingsgrytan :-). Utaget i bild 3 är samma som vänsterkanten på bild 1, enligt hint av den orange korken. Är det bara uttaget i bild 3 som går till vardagsrummet, eller har du ytterligare en fast kabel dragen (till TVn?). Jag har inte lyckas klura ut vad du menar med:

Citat:

Problemet är att Telia har en box där ethernetkabel sticker ut som är ca 2m lång och skall endast gå till routern så kan ej dra in denna i vardagsrummet.

Är det LAN-sidan efter routern som nu går från bild 3 uttaget till TV-boxen?

Mina två förslag är antingen att du ställer Routern ovanpå sprit-skåpet och drar sovrumskabeln under tröskeln och sedan upp till routern. Det blir ju även den bästa WiFi placeringen. Annars får du göra som jag har det här hemma:

Inkommande Ho - patchkabel - Ho Panel + listdragen kabel till vardagsrum + Uttag Ho - patchkabel - Router - TVbox

Men då är frågan var din routerplacering (TV) är i förhållande till din sovrumsvägg? Är det samma vägg som uttag 3 är fäst vid?

Finns ingen anledning att göra om någon fast hona till en hane då du alltid använder patchkablar i olika längder för att få ihop det:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/nat...

Permalänk
Medlem

Har valt att bara införskaffa mig ett internt kort för wifi i burken. Så testar denna lösningen nu då de va billigast.
Får se om graffekortet inte blir för varmt bara då nätverkskortet sitter klossan grafikkortet nu

Tack för all hjälp!