Bästa LCD-skärm för video redigering / animering

Permalänk
Medlem

Bästa LCD-skärm för video redigering / animering

Bild- och videoredigering samt animering kräver att man har en schysst monitor.
För att få det mest exakta resultatet rekommenderas CRT (eller LCD-skärmar gjorda för broadcast, vilka kostar flerdubbelt hela datorsystemet).

Jag har hamnat i en situation där jag inte kan bestämma mig mellan 2 olika skärmar. De är NEC EA231WMi och DELL 2209WA.
Efter studerande på nätet har jag kommit fram till att dessa är bra IPS-skärmar som man har råd med. Men såsom alla saker finns det miljoner olika åsikter.

Ideén är alltså att det blir en dubbel uppsättning för proffesionellt videoredigerings- och animeringsjobb. Det som jag själv är mest skeptisk över är responsetiden hos NECen (14ms). DELLen har 6ms. Hur viktig aspekt är denna?

Har ni erfarenhet eller åsikter och tips? Vilken av dessa (eller finns det nåt ännu bättre till samma pris) är att rekommendera för mitt ändamål?

/Andreas

Permalänk

Läs igenom de färskare inläggen i tråden på Hardforum (när folk väl fått skärmen) så ser du att ingen verkar ha några problem med responstiden på NECen. Vissa märker av lite ghosting i shooterspel i vissa situationer, andra inte...
Dina videos lär sällan ha lika snabba panoreringar som i en shooter har jag en känsla av.

Nej, det finns inga direkta alternativ om du ska hålla dig i den prisklassen och fortfarande köpa en skärm med bra paneltyp. Det skulle vara Samsung F2380 då, men den är en av ytterst få skärmar som faktiskt har klart märkbara problem med responstiden... Dessutom är betraktningsvinklarna lite sämre än IPS-konkurrenterna.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jepp. Det har hela tiden lutat lite mera mot NECen, enda som varit ett "problem" har varit den över dubbla responstiden. man vill ju att det man jobbar med inte ska lida pga långsamhet. Dock har jag inga panoreringar som skulle motsvara tex Q2

Denna prisklass är absolut acceptabel för kvaliten. Lägger in beställningen.

/Andreas