Utländskt mystiskt telefon nummer

Permalänk
Medlem

Utländskt mystiskt telefon nummer

Tjabba nu är det så att min far har fått ett samtal ifrån +38163613468, det visade sig vara ett nummer ifrån Serbien eller Kosovo.

Har googlat runt en massa om hur man tar reda på telefon nummer som kommer från utlandet men utan framgång. Kommer bara till massa dravel.

Skulle gärna vilja få lite assistans med sökandet och letandet

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Känner du någon i de nämnda länderna?

Om inte; fuck it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Känner du någon i de nämnda länderna?

Om inte; fuck it.

Nej gör ju inte det..grejen är ju den att det drogs typ 30kr bara för att han svarade men det var dött i andra änden..

Permalänk
Medlem

Typiskt scam nummer, så fort du svarar dras det pengar. Svara aldrig på utländska nummer du inte känner igen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det egentligen när det kostar pengar att svara?
Känns som att våra kära teleoperatörer borde ha tillräckligt i skallen för att spärra något sånt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azzie
Hur fungerar det egentligen när det kostar pengar att svara?
Känns som att våra kära teleoperatörer borde ha tillräckligt i skallen för att spärra något sånt?

Dom spärrar inte: ofta framkommer det när OP kommenterar tex. någon 14-åring som ringt ett scamnummer att "vi kan spärra numer men gör det då vi ej vill begränsa konsumenten - denne ska själv kunna välja vilka samtal denne vill ringa/svara på".

Vad OP egentligen säger är ju att de vill tjäna pengar.:P (Jag har svårt att tänka mig att en frisk människa tänker: "Ja men hi hi hi om vi skulle ta och ringa ett scam-nr. bara för att slösa lite pengar och använda den fria viljan;):D"...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Typiskt scam nummer, så fort du svarar dras det pengar. Svara aldrig på utländska nummer du inte känner igen.

Stämmer verkligen detta? Jag var ganska säker på att det är omöjligt att bli debiterat något om det enda man gör är att svara (om man ringer upp är en annan femma då kan det bli grymt dyrt).

Efter en sökning på google verkar internet hålla med mig så om detta inte är något relativt nytt så tror jag det är lugnt att svara när de ringer men man ska absolut inte ringa upp. Ett annat sätt de verkar kunna få betalt av en är om när man svarat det spelas upp ett meddelande i stil med:
"Hej du har vunnit en resa till X får att få resan tryck på 6", och du faktiskt trycker på sexan.

Edit.

Det finns några specialfall men så länge du befinner dig i Sverige med ett svenskt mobilabonnemang/kontantkort så borde det inte kosta något att svara.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Stämmer verkligen detta? Jag var ganska säker på att det är omöjligt att bli debiterat något om det enda man gör är att svara (om man ringer upp är en annan femma då kan det bli grymt dyrt).

Efter en sökning på google verkar internet hålla med mig så om detta inte är något relativt nytt så tror jag det är lugnt att svara när de ringer men man ska absolut inte ringa upp. Ett annat sätt de verkar kunna få betalt av en är om när man svarat det spelas upp ett meddelande i stil med:
"Hej du har vunnit en resa till X får att få resan tryck på 6", och du faktiskt trycker på sexan.

Jaså? har du aldrig hört talas om att man själv blir debiterad om nån kompis ringer dig från sin mobil utomlands?

I det här fallet kan det handla om en satellittelefon och då kan det bli ruskigt dyrt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Bästa tipset är att blockera alla nummer som inte finns med i telefonboken, eller välja profil där mobilen är tyst vid okända nummer.

En annan het tips om man blir uppringd av sådan puckon, skaffa en kort utan abb och ring tillbaka så många gånger det går, så om det kostar 30kr att svara lär det bli dyrt för dom att svara.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Jaså? har du aldrig hört talas om att man själv blir debiterad om nån kompis ringer dig från sin mobil utomlands?

I det här fallet kan det handla om en satellittelefon och då kan det bli ruskigt dyrt.

Om din kompis ringer dig från utlandet och du befinner dig i Sverige kostar det inte dig ett öre att svara. Det som kostar är tvärt om, ifall du ringer upp din kompis som är utomlands, då får du betala vanlig taxa som om han vore i Sverige men han får betala för utlandssamtalet.

Dessa utlandsbluffar bygger på att man blir nyfiken på vem som ringt och ringer tillbaka, endast då kostar det.

Att svara i sin egen telefon i sitt eget land har aldrig och ska inte kosta, skulle gärna vilja ha konkreta bevis för det ni påstår. Bevis är då något sådant: http://www.tele2.se/aka-utomlands.html
Observera att det inte finns någon post för "ta emot samtal från utlandet när du befinner dig i Sverige"

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kostar inte alls pengar att ta emot ett samtal (på sin Svenska mobil i Sverige) från en Svensk mobil utomlands (inte heller utländska mobiler för den delen) däremot om du ringer upp en Svensk mobil som befinner sig utomlands då kommer den (mobilen utomlands) att få betala kostnaden för utlandssamtalet medan du som ringer upp bara betalar som ett "inhemskt mobilsamtal".

Om ni båda befinner er utomlands blir det en helt annan sak då signalen först måste gå från landet där den första mobilen befinner sig till Sverige och sedan gå till landet där den andra befinner sig och det kommer säkert bli grymt dyrt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Det var ett nummer med brittiskt prefix som ringde mig 4 signaler prick kl 0900 i en hel vecka före jul, alltså varje dag exakt.

Ringde upp med Skype men då fanns inte numret.

Skumt som fan men sånt kan ju hända

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Det var ett nummer med brittiskt prefix som ringde mig 4 signaler prick kl 0900 i en hel vecka före jul, alltså varje dag exakt.

Ringde upp med Skype men då fanns inte numret.

Skumt som fan men sånt kan ju hända

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

kanske har något att göra med att han har ett jätte gammalt kontantkort från telia, och dum som han är vill han inte fixa nytt kort med ny taxa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av modstar
kanske har något att göra med att han har ett jätte gammalt kontantkort från telia, och dum som han är vill han inte fixa nytt kort med ny taxa...

Det är inte åldern på SIM-kortet som avgör prisplan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Det är inte åldern på SIM-kortet som avgör prisplan.

nej det vet jag också, skrev ju taxan..