Permalänk
Medlem

HTPC till Plasma tv?

En snabb fråga, hade tänkt mig att bygga en andra dator och ha ståendes i TV-bänken.

Den skall användas till att slö surfa lite på nätet när den vanliga datorn är upptagen (dvs rätt sällan).
Men mestadels kommer den att användas till att kolla på TV-serier och filmer.
Just nu använder jag USB minne eller DVD skivor för att kolla på det som jag vill kolla på.

Så min fråga, är det någon ide att lägga lite pengar på en dator till detta ändamål?
Det jag behöver hjälp med är vilket grafikkort jag skall välja, har en helt komplett dator för ändamålet, men saknar grafikkort.

TV:n i fråga är en Panasonic PZ70E (dvs full-hd plasma).

Kommer det gå att använda tv:n för det ändamålet som jag vill? Och vilket grafikkort skall jag satsa på? (Vill ha HDMI ut)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett nvidia 8400GS 512 MB och får grafikacceleration som räcker till 1080P när jag kör XBMC på ubuntu Linux. Jag har en DVI-HDMI-adapter då mitt grafikkort saknar HDMI ut men det funkar bra ändå. Så mitt råd är att köpa ett nvidia-grafikkort med VDPAU-stöd så kan du få det att funka riktigt bra på Linux. AMD-grafikkort funkar inte lika bra med Linux om du tänkt köra det.

Eftersom det enda du behöver köpa är grafikkort och HDMI-kabel så är det väl värt det tycker jag. Möjligen kan du behöva någon fläkt att sätta i TV-bänken också så att det inte blir för varmt för datorn därinne.

Permalänk
Medlem

Titta på ett ION-system med Atom, typ ASRock Nettop ION 330HT.

Finns en del trådar om den här i forumet.