Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kass prestanda i Left 4 Dead

Permalänk
Medlem

Kass prestanda i Left 4 Dead

Jag har börjat lira Left 4 Dead igen efter en tids uppehåll och självklart måste jag leka med grafikinställningarna. Efter att ha mätt min FPS med Fraps så har jag insett att det nästan inte är någon skillnad alls i prestanda mellan allt på High/Very High med 4xAA och 16xAF, och allt på Low med allt godis avslaget. Det kanske skiljer ~5 FPS för det mesta. Även när jag spelar på Low så ligger FPSen runt 20-30, går upp till ~40-50 när jag står och stirrar in i en vägg, ungefär. Står jag och ser in i ett run med bara statiska objekt ligger den runt 35-40.

Visst, min rigg har några år på nacken, men nog måste väl ett smått överklockad X1900XT kunna driva L4D i mer än 25 FPS på Low? Processorn är för övrigt överklockad till 2.8 GHz också om det är intressant. Kör spelet i 1360x768 och jag har W7 Ultimate x86 som OS.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

upplösning?
Är det en enkelkärnig processor? Isf kan det vara ett stop, eftersom l4d, liksom source motorn, gillar cpu kraft

Permalänk
Medlem

Vet inte så mycket om hur fraps fungerar men kan det inte vara så att programmet drar ner din FPS? Är det samma om du mäter FPS från spelet istället?

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Problemet är mer eller mindre löst, tydligen så är det mycket jobbigare för datorn att sitta i Skype samitidigt som L4D än vad jag trodde. Stängde Skype och ligger nu på ~45-60 på High med 2xAA och 8xAF. Heh, får väl hålla mig till Steam-chat när jag lirar. Synd, ljudkvaliteten är ju för taskig...

Tack för förslagen anyway!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sc0pe:

Vet inte så mycket om hur fraps fungerar men kan det inte vara så att programmet drar ner din FPS? Är det samma om du mäter FPS från spelet istället?

Fraps drar aldrig ner prestandan, endast när du spelar in.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200