Programvarudesign eller Dataingenjör: Datavetenskap?

Permalänk
Medlem

Programvarudesign eller Dataingenjör: Datavetenskap?

Jag har väldigt svårt att bestämma mig och måste bestämma mig innan fredag. Jag har kommit in på Programvarudesign på KAU men började senare fundera på Dataingenjör:Datavetenskap istället. Väljer jag det senare måste jag gå ett basår de erbjuder på KAU på vårterminen då jag saknar Ma D och Fy B. Det jag vill syssla med är programmering. Det verkar ju som att ingenjörsspåret är djupare än programvarudesign och det kanske låter bättre när man skall söka jobb att ha en ingenjörsbakgrund. Någon som har några tankar och idéer om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reinholdsson:

Jag har väldigt svårt att bestämma mig och måste bestämma mig innan fredag. Jag har kommit in på Programvarudesign på KAU men började senare fundera på Dataingenjör:Datavetenskap istället. Väljer jag det senare måste jag gå ett basår de erbjuder på KAU på vårterminen då jag saknar Ma D och Fy B. Det jag vill syssla med är programmering. Det verkar ju som att ingenjörsspåret är djupare än programvarudesign och det kanske låter bättre när man skall söka jobb att ha en ingenjörsbakgrund. Någon som har några tankar och idéer om detta?

Det beror litet på vad du vill ha för inriktning i ditt yrkesliv. Projektledning och företagsekonomi är inte helt fel att ha i CV:t om du vill göra annat än att sitta och knacka kod hela dagarna. Programutveckling är ju så mycket mer än att bara programmera, och när du jobbat några år så kanske du vill prova på en litet utökad roll. Själv har jag läst ett liknande program med litet ekonomi o.s.v., och det tycker jag har varit till min fördel, men då vill jag inte vara den där ingenjörskufen med skägg som sitter på Ericsson och skriver lågnivåkod. De system jag jobbat med genom åren har alltid krävt mer branschkunnande än matematiskt kunnande, och där har ekonomikunskaperna kommit in.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Ja, jag har väl tänkt lite så med. Men samtidigt känns det som att det är enklare att läsa in dom kurserna i efterhand än att läsa in all matte och fysik som ingår i ingenjörsutbildningen.

Permalänk
Medlem

Som "ingenjörskufen med skägg som sitter på Ericsson och skriver lågnivåkod" får jag väll ta och skriva mina 2 ören...
Du vill börja som programmerare, bra. (Många verkar tro att dom kan bli chefer direkt bara för dom har läst ekonomi). Frågan är vad du vill programmera och här kommer ett vägskäl in.
Ingenjörsprogrammen kommer ta dig djupare mot hårdvaran och vara mer inriktat mot fysiska tillämpningar. Du kommer få möjligheten att läsa och ha mycket labbar om inbyggda system, VHDL och elektronik. C kommer bli ditt favoritspråk.

Dom andra programmen är mer teoretiskt orienterade, självklart med sina egna inriktningar och valbara kurser. Inget som omöjliggör att du även här kan läsa in inbyggda system. Du kommer få en gedigen grund i objektorienterad programmering och om programvarudesign. Datavetenskap kommer ta upp saker som operativsystemsdesign, kompilatorer, algoritmer och strukturer och en hel del teori kring detta.

Känner du efter ett tag i arbetslivet att du vill bli pappersvändare så läs in ekonomi i efterhand.