Permalänk

Reverse DNS

Jag har lite problem med min Reverse DNS.

Jag kör BIND9 och har satt upp en smtp server med postfix. Men när jag testar den på MX Lookup Tool - Check your DNS MX Records online - MxToolbox (smtp:emileriksson.net) så får jag följande fel
- " Warning - Reverse DNS does not match SMTP Banner"

Kanske inte är något farligt, men det är sjukt irriterande.

Hur löser jag problemet?
Hur kan jag kolla så min Reverse DNS funkar på internet och inte bara lokalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_eriksson:

Jag har lite problem med min Reverse DNS.

Jag kör BIND9 och har satt upp en smtp server med postfix. Men när jag testar den på MX Lookup Tool - Check your DNS MX Records online - MxToolbox (smtp:emileriksson.net) så får jag följande fel
- " Warning - Reverse DNS does not match SMTP Banner"

Kanske inte är något farligt, men det är sjukt irriterande.

Hur löser jag problemet?
Hur kan jag kolla så min Reverse DNS funkar på internet och inte bara lokalt?

Men har du kollat din postfix config så du inte har du localhost.localdomain i din smtp header? Hur ser det ut om du kör en telnet till port 25?

Permalänk

När jag kör telnet 25 kommer
220 emileriksson.net ESMTP Postfix (Ubuntu)
Så det ser ju bra ut.

Här är ett litet utdrag från min main.cf

-----------------------------

smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Ubuntu)
biff = no

# appending .domain is the MUA's job.
append_dot_mydomain = no

# Uncomment the next line to generate "delayed mail" warnings
#delay_warning_time = 4h

myhostname = emileriksson.net
------------------------------------------------

Ska jag kolla på något mer ställe?

Permalänk
Medlem

Felmeddelandet får du för att det IP som emileriksson.net pekar på i sin tur inte pekar tillbaka på "emileriksson.net.". Kontrollera genom att köra host, dig eller nslookup på den IP-adress som ditt domännamn pekar på.

Du löser problemet genom att köra mailservern på ett IP där du kan styra PTR i DNSen. Detta innebär vanligtvis att du får hyra in dig hos ett hostingföretag i någon form. ISPer ger sällan eller aldrig den möjligheten.

Läs på om DNS för mer detaljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NakedApe:

Felmeddelandet får du för att det IP som emileriksson.net pekar på i sin tur inte pekar tillbaka på "emileriksson.net.". Kontrollera genom att köra host, dig eller nslookup på den IP-adress som ditt domännamn pekar på.

Du löser problemet genom att köra mailservern på ett IP där du kan styra PTR i DNSen. Detta innebär vanligtvis att du får hyra in dig hos ett hostingföretag i någon form. ISPer ger sällan eller aldrig den möjligheten.

Läs på om DNS för mer detaljer.

Jag har funderat över det där ett tag. borde det inte vara möjligt att sätta sin mailserverns namn till domännamnet du får av ispn istället, det pekar ju endå på din dator/router.

Det borde väll inte göra någon om mailserven heter något i stil med xx.xx.xx.xx.bahnhof.com?

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Jag har funderat över det där ett tag. borde det inte vara möjligt att sätta sin mailserverns namn till domännamnet du får av ispn istället, det pekar ju endå på din dator/router.

Det borde väll inte göra någon om mailserven heter något i stil med xx.xx.xx.xx.bahnhof.com?

Det törs jag inte svara på så här rakt upp och ner. Det borde lösa rDNS-frågan förutsatt att du har ett korrekt MX-record och uppdaterar det när din IP-adress ändras.
Dock kan det eventuellt ha konsekvenser för vad servern betraktar som lokal leverans och hidra dig att leverera mail till din ISPs mail-domän. Jag minns inte hur Postfix hanterar subdomäner i mydestination.

Den som är hågad får prova.

EDIT: Det slog mig just att mydestination inte behöver vara något problem om man är helt säker på att all mail som genereras har en extern mottagare eller adresseras till *@localhost. Jag utesluter dock inte att det fortfarande kan finnas problem som jag förbisett.