Gmail/E-Go/LiU-mail problem med Apple Mail

Permalänk
Medlem

Gmail/E-Go/LiU-mail problem med Apple Mail

Jag och många av mina vänner har problem att kunna synca mailen antingen i OSX eller i iPhonen. Skolan tillandahåller en variant av gmail. Just nu funkar det bra på iPhonen och tidigare även på Apple Mail 4, men jag installerade om OSX 10.6 efter hårddiskbyte och nu lyckas jag inte sätta upp mitt konto trots att jag använder samma inställningar som tidigare. Har läst och detta verkar vara ett rätt vanligt problem, men har inte hittat någon lösning som funkar. Det står invalid credentials, trots att lösenord och användarnamn är rätt.

Någon som lyckats lösa detta problem eller liknande? Jag är varmt tacksam.

Permalänk
Medlem

Använda gmail i Mail.app? Det är bara att skriva in uppgifterna och trycka på Get mail. Inloggningsnamnet är din gmail-adress utan @gmail.com och servern är imap.gmail.com:993 (SSL).

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Gissar att det inte är vanliga imap-gmail.com när du kör med gmail for domains som LiU tydligen gör.

Har du rätt port? Rätt SSL-inställningar osv? Har du testat både hela mailadressen och bara användarnamnet (före @) som namn? Funkar det i andra mailklienter?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av b0bzor!:

Inloggningsnamnet är din gmail-adress utan @gmail.com och servern är imap.gmail.com:993 (SSL).

Användarnamnet är hela mailadressen, i det här fallet handlar dessutom om en liu-adress som slutar på @student.liu.se så man behöver hela rubbet. Misstänker att problemet är SSL-inställningen, Gmail kräver som sagt det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

SSL-inställningen är korrekt, den står på 993 för IMAP och 587 för SMTP. Det är exakt samma inställningar som jag kör på min iPhone, och hade innan - därför förstår jag inte varför det inte fungerar?

Läste någonstans att det kunde bero på att klienten spärrade åtkomstförsöken om man försökte ladda ned allt på en gång (dvs. första gången man synkar upp med IMAP) pga för hög bandbreddskonsumtion. Jag förstår dock inte alls vad jag ska göra för att lösa detta. Alla tips är varmt uppskattade!

EDIT:
Nu hittade jag felet. Det var lösenordet. När man loggar in via universitetet så använder man ett annat lösenord (som ställs in via studentportalen) än det som finns registrerat som ditt lösenord på ditt googlekonto. Jag hade alltså bytt lösenord via universitetet, och använde detta för att logga in när jag kom åt webmailen, samtidigt som jag hade kvar ett gammalt lösenord på själva kontot (var inte medveten om detta eftersom jag aldrig använde det utan bara det andra). Kanske låter helt konstigt, men nu fungerar det!