Permalänk
Medlem

Scythe fläktkontroller brinner upp.

Hej! installerade just en Scythe Kaze master pro i till mina nya fläktar, när jag startade datorn började den pipa som f** och rök, drog genast ut strömkabeln. Det var även röda ränder tvärsöver displayen.

Vad har jag kopplat fel? antar att den får för mycket ström. Står att man ska koppla den till nätagget via en 4pin molex via en annan 4pin som går in i kontrollern. Någon som har en sådan här och har kopplat den rätt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

följde det inte med en manual?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

jo, kopplade enligt den :/

Permalänk
Medlem

hur många fläktar har du kopplat till den? och hur kraftiga?
Kan vara så att du har överbelastat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

hur många fläktar har du kopplat till den? och hur kraftiga?
Kan vara så att du har överbelastat den.

kopplade in 3 st. 2 st scythe slip stream 1700rpm + 1 corsair H50 fläkt. (ca 1k rpm)

Permalänk
Medlem

Jag har denna....... Scythe Kaze Master Pro 5.25" Svart - Inet.se

Funkar hur bra som helst dock får man vara VÄLDIGT försiktig när man kopplar in den......pinnarna böjs mycket lätt vilket jag fick erfara "the hard way" kan ju vara så att några pins har böjts så det bli kortis kanske? Eller kan du ha satt nån kontakt fel........dom sitter ju väldigt tätt å e ju inte separerade av nåt........fast det kan ju vara så att din hade nåt major fel vid leverans åxå......fast kortis borde inte komma igenom en kontroll.........

Permalänk
Medlem

kanske du kopplat in molex kontakten på del håll, jag menar det 'går' att sätta en sådan floppy connector på fel håll om pins är lite uppböjda t.ex

om det inte va det så låter det inte direkt troligt att det skulle ha med strömen fläktarna drar.
normalt sätt smäller ju i så fall bara en kanal om du överbelastat/kortslutit den

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jag har denna....... Scythe Kaze Master Pro 5.25" Svart - Inet.se

Funkar hur bra som helst dock får man vara VÄLDIGT försiktig när man kopplar in den......pinnarna böjs mycket lätt vilket jag fick erfara "the hard way" kan ju vara så att några pins har böjts så det bli kortis kanske? Eller kan du ha satt nån kontakt fel........dom sitter ju väldigt tätt å e ju inte separerade av nåt........fast det kan ju vara så att din hade nåt major fel vid leverans åxå......fast kortis borde inte komma igenom en kontroll.........

Det är exakt den jag har. Tyckte faktiskt att jag var väldigt försiktig. Borde jag ringa Inet eller kontakta scythe? :(.

Permalänk
Avstängd

koppla endast in 1 fläkt per ut tag.
annarrs går det för mycket ström förbi motstånden och då brinner dom upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av TX-28xd3e:

koppla endast in 1 fläkt per ut tag.
annarrs går det för mycket ström förbi motstånden och då brinner dom upp

går det ens att koppla flera till 1? :/ har inte gjort det iallafall

Permalänk
Medlem

låter lite halvskumt, själv har jag 3st GT 1850rpm på ett motstånd, och sen 3st 140mm fläktar på runt 1000rpm på resten, går felfritt.
Kanske är ett måndagsex du har fått? För min del så tryckte jag bara in kontakterna och den funkade.
Men dubbelkolla alla kontakter så inget ser konstigt ut.

Permalänk
Medlem

Har samma kontroller och installerade den utan problem. driver 2 fläktar och 4 sensorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Old KnotVillage:

Har samma kontroller och installerade den utan problem. driver 2 fläktar och 4 sensorer.

Skrivet av Celcius:

låter lite halvskumt, själv har jag 3st GT 1850rpm på ett motstånd, och sen 3st 140mm fläktar på runt 1000rpm på resten, går felfritt.
Kanske är ett måndagsex du har fått? För min del så tryckte jag bara in kontakterna och den funkade.
Men dubbelkolla alla kontakter så inget ser konstigt ut.

om vi säger att monstånded är gjort för att klara av 0.04a och 12v
och så stoppar ni in 2 st fläktar då ska helt plötsligt 0.08a gå igenom motståndet.
det kan fungera, kan även börja brinna/glöda beror helt på hur bra kvalite det är på komponenterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av TX-28xd3e:

om vi säger att monstånded är gjort för att klara av 0.04a och 12v
och så stoppar ni in 2 st fläktar då ska helt plötsligt 0.08a gå igenom motståndet.
det kan fungera, kan även börja brinna/glöda beror helt på hur bra kvalite det är på komponenterna

vad menar du? den är gjort för 5 st fläktar. hade 3st. av samma märke desutom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Inix:

vad menar du? den är gjort för 5 st fläktar. hade 3st. av samma märke desutom.

men asso.. om du kopplar flera fläktar på 1 ut tag..

Permalänk
Medlem

Nu är iof den fläktkontrollern specad till 1A per kanal och 1850rpm GT fläktarna drar 0.083A så överbelastning låter långsökt.

Om du inte kopplat något galet så fick du troligen ett trasigt ex.