Permalänk

Nu vet jag inte hur många fläktar du har, men det är väl bättre du kopplar dem till moderkortet, för då kan du ställa dem i bios hur fort dem ska gå osv, det är ju bra, eller hur.
Så jag hade ju kopplat dem till moderkortet.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

Yeah ska fixa distanserna nu, behöver hjälp med kopplingen på fläktarna om du läser min förra fråga!

Permalänk
Skrivet av Mr Simpson:

Nu vet jag inte hur många fläktar du har, men det är väl bättre du kopplar dem till moderkortet, för då kan du ställa dem i bios hur fort dem ska gå osv, det är ju bra, eller hur.
Så jag hade ju kopplat dem till moderkortet.

Då ska jag alltså ta av 4pins förlängningen på fläktkontakterna och koppla alla fläktar för sig till moderkortet?

Permalänk

Ja precis!

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk

Då börjar det fanamej likna något! ska bara fixa det med distanserna sen är det provstart som gäller!

Permalänk

Starten gick perfekt! Nu är det till fläktkoppling!

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, kanske dum fråga. Har du monterat en dator förut? Du skrev att det var länge sen, men datordelar har inte ändrat sig SÅ mycket så att man måste fråga om precis varenda kontakt i datorn.
Jag vet att det inte alltid är helt solklart var vissa kontakter ska sitta, men de allra flesta beskrivs i moderkortsmanualen. Annars har du ju fått lite fina länkar där att kolla på.
Lycka till iallafall.

EDIT: Vad har du för nätaggregat? De kablarna du hade kopplat in till grafikkortet behöver du bara använda om du har ett nätagg med en PCI-X kabel. Annars på lite kraftigare agg finns det två eller fler kontakter.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Jo jag har monterat en dator förr, varför skulle jag ljuga om något sådant?

Jag har sweex 650w moderkort, hade dessvärre bara en PCI-x kabel så jag fick använda de kablarna.
Nu har jag en fråga till bara, när jag ska koppla fläktarna, så är de kontakterna på fläktarna 3pins, men på moderkortet är det dessvärre 4pins för fläktportarna.
Här är min kontakt:

Här är kontakten på moderkortet det är den under skruven på bilden:

Permalänk

ja, det funkar endå, se bara till så plast biten hamnar där den ska

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Fläktarna kopplade! Dags för hårddiskarna och cd läsaren!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett irrelevant inlägg.

Permalänk
Medlem

nio skruvhål säger atx standarden:
http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.pdf

och när det gäller fläktarna så ska de som du vill kunna styra med mjukvara in i moderkortet och övriga i nätagregatet.

bra att du frågar när du är osäker, brukar bli bäst billigast så (mindre magic blue smoke)

Edit: oj, firefox cache:ar lite konstigt, såg bara flera timmar gammla inlägg så du kanske inte har så stor nytta av mina svar nu

Permalänk

Haha, tack för att du förstår! Har nu startat upp burken och den snurrar på fint (tror jag). väntar bara på mina sleeves för kabelhuset ser ut som en enda stor jävla kabelkaos. Får operativsystemet på måndag sen är det bara tuta och köra.
Vad jag förstår så kan man öka fläkthastigheten i biosen också?

Permalänk
Medlem

haha jo det brukar inte bli så bra när man chansar för mycket
det klassiska är ju att dra kablarna bakom moderkortsplåten, där syns de inte och de stör inte luftflödet.
och när du ändrar hastigheten i bios gör du samma sak som om du hade ändrat den med mjukvara i operativsystemet, bara att du måste befinna dig i bios
lycka till nu på måndag då

Edit: ett tips kan ju vara att dra in en linux live-cd och kolla lite temps om du är lite hemma på unix och sånt

Permalänk

Mjo får se hur det blir nu till helgen, kliar fingrarna för mycket får det bli något sånt!
BIOSen verkar vara jävligt spännande på detta moderkortet så det ska bli kul med lite överklockning och sånt fint. Därimot letar jag fullt efter någon sleeve försäljare som tar postförskott atm. Indomo.se är helt oklart om kvalité samt hur långa sleeven är, eller kanske är det jag som läser dåligt