Problem med aktivering av Laglig kopia av Win 7.

Permalänk
Medlem

Problem med aktivering av Laglig kopia av Win 7.

Köpte en ny dator för några veckor sedan, och installerade min Win 7 Home Premium Retail på denna burk. Jag har tidigare använt min produtknyckel på en annan dator, dock är den skrotad och begravd.

Nu kom det upp "kunde inte aktivera produktnyckel".

"Produktnyckeln du har angett går inte att använda för att aktivera Windows på denna dator".

Hur f*n kan det här komma sig?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hmmm... Kanske därför att det är en OEM-licens, FÅR och KAN endast installeras på en dator, datorns "hårdvaruprofil" sparas hos microsoft, du får ringa till dom och säga att åskan tog moderkortet och du har bytt det till ett nytt och behöver återaktivera windows, kan gå, kanske inte....

Edit
Jag lite snabb, såg inte att det stod retail......

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Jo bara att ringa Microsoft och säga att gamla datorn är sönder så ska det inte vara några större problem.

Permalänk
Medlem

Han sa ju att det var retail kopia så det ska ju inte vara några problem..

Permalänk

Kan kanske vara problem med aktiverings servrana också tänkte jag på. har hänt en gång tidigare med mig. fick telefon aktivera då helt enkelt.

Permalänk

För andra gången på en nästan ny Win 7 laptop har Windows felaktigt påstått att datorn har en felaktig produktnyckel. Fy faan för windows. Fick knappa in den igen, men då har den raderat skrivbordbakgrunden. Tänkte skicka ett mail till Microsoft. OM man vill ha ett svar så kostar det 665 kr.

Nu blir det Mac resten av livet!

Permalänk
Medlem

Precis som ParanoiaX säger är det bara att ringa till Microsoft.

Du väljer aktivera via telefon vid aktiveringsrutan och får ett 020-nummer, det är en automatisk tjänst som kommer att fråga hur många datorer du har OSet installerat på samtidigt för tillfället och sedan be om produkt ID (som du finner under Den här datorn -> Egenskaper)

Se till att ha papper och penna redo för du kommer få ett långt nummer uppläst, hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem

Jag testade igen och det fungerade inte, testade via telefon och då fungerade det, irriterande att man skall behöva lägga tid på sådant här när man köper saker.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

roligt att det löste sig, har själv fått använda telefonen några gånger och tycker inte det tar särskillt lång tid nån minut bara

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av krabbsaltarn:

För andra gången på en nästan ny Win 7 laptop har Windows felaktigt påstått att datorn har en felaktig produktnyckel. Fy faan för windows. Fick knappa in den igen, men då har den raderat skrivbordbakgrunden. Tänkte skicka ett mail till Microsoft. OM man vill ha ett svar så kostar det 665 kr.

Nu blir det Mac resten av livet!

lol

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch