Problem med Seagate Barracuda-hårddisk - BIOS känner inte av hårddisken längre

Permalänk
Medlem

Problem med Seagate Barracuda-hårddisk - BIOS känner inte av hårddisken längre

Som titeln antyder..

Jag har två stycken Seagate Barracuda 500GB med 32MB cache. Den ena har jag Windows 7 på och massvis med viktiga dokument, den andra lagrar jag lite allt möjligt på.

När jag startade min dator idag så hände ingenting, den stannade vid en text där det stod att det inte fanns någonting att starta datorn ifrån. Jag gick då in i BIOS och såg att ena hårddisken - den med OSet på - inte längre syntes där.

Jag öppnade då datorn och bytte ut strömkabeln och SATA-kabeln som egentligen sitter i DVD-läsaren, men samma sak här.

Vad i en sådan här situation borde jag göra? Jag vill absolut inte förlora informationen på hårddisken, det skulle vara riktigt jobbigt. Min datorkunskap sträcker sig långt men det här området är jag helt nollad på.

Jag har en gammal dator som jag tänkte koppla in hårddisken i som sekundär hårddisk, men ville kolla med er om det var någonting jag missat först. Jag har byggt datorn väldigt tajt så det är lite krångligt att få ut allting, därav min tvekan till att testa hårddisken i en annan dator.

Tips uppskattas varmt!

Permalänk

Det kan vara förra årets tegelsten-smitta.
Vissa serier av Seagate Barracuda diskar slutade existera efter ett tag.
Googla lite på "Seagate Barracuda 500 dead".

Seagate Barracuda 7200.11 dead drive - Seagate Community Forums
The Solution for Seagate 7200.11 HDDs - MSFN

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det kan vara förra årets tegelsten-smitta.
Vissa serier av Seagate Barracuda diskar slutade existera efter ett tag.
Googla lite på "Seagate Barracuda 500 dead".

Seagate Barracuda 7200.11 dead drive - Seagate Community Forums
The Solution for Seagate 7200.11 HDDs - MSFN

Det låter ju extremt oroväckande..

Jag har dock haft en perfekt fungerande dator sedan jag köpte den i mars ´07.

Permalänk

Jag vill minnas att efter ett visst antal fel i interna diskregistret så slutade disken svara på tilltal.
Man gick ut med en firmware uppdatering till vissa serier av 1,5TB ,1TB och 500BB.
Tegelstenar kan låsas upp med seriellt inkopplad terminal i disken, men det är rätt tekniskt.
Du bör ta kontakt med Seagate och kräva att de räddar disken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag vill minnas att efter ett visst antal fel i interna diskregistret så slutade disken svara på tilltal.
Man gick ut med en firmware uppdatering till vissa serier av 1,5TB ,1TB och 500BB.
Tegelstenar kan låsas upp med seriellt inkopplad terminal i disken, men det är rätt tekniskt.
Du bör ta kontakt med Seagate och kräva att de räddar disken.

Testade SeaTools DOS och inte ens den känner igen disken. Helvete alltså. Datorn fungerade perfekt inatt.

Permalänk
Medlem

Tjosan, att ansluta en disk till en tx rx kabel är inte så svårt som det låter se ex:
Seagate Bricked Firmware Drive Fix (With Pics) - Overclock.net - Overclocking.net

En kabel är inte dyr om man vill testa att rädda informationen som ligger på disken men kvittar infon på disken ska man försöka få den utbytt då det var ett inte helt okänt fel...

Om du inte vill bygga en själv kan ev RS232/TTL nivåomvandlare Moduler Mikroprocessor electrokit fungera(har ej kollat snart jul och inte samma som jag har)

Permalänk

Eftersom problemet är en kombination av bristfälligt kontrollerkort och felloggande disk,
så med två diskar skulle man kunna uppgradera den fortfarande fungerande disken och
sedan växla kontrollerkort mellan diskarna. Kontrollerkortet sitter fast med ett fåtal skruvar.

Visa signatur