Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Fråga ang. ubuntu och xbmc

Hej
Funderar starkt på att installera ubuntu 10.10 samt den senaste xbmc. Är det en bra kombination jämfört med win 7? är trött på en massa skit som microsoft skickar med och som htpc vill man ha så lite program som möjligt. Vad är skillnaden mellan ubuntu 32 och 64?

Tack för ett kanon forum

Permalänk
Medlem

32 och 64 är väl 32 och 64 bitars os och borde innebära samma skillnad som win7 32 och 64 bit. senaste xbmc har ju hårdvarukodning även i win7 så tror inte det är så stora skillnader längre men vill du ha så lite som möjligt rekommenderar jag xbmc live.

Permalänk
Medlem

Vill inte köra live versionen. Är det svårt att installera ubuntu samt xbmc för linux? hur är det med virusskydd och sånt? Det är en ren htpc jag vill ha. Kör idag med win 7 och mediabrowser men tycker den är seg och xbmc är kvickare enligt mig.

Permalänk
Medlem

Kan du inte Linux känns det som det vore enklare att installera Windows 7 med XBMC och ha det som HTPC. Installera Windows 7 och in med drivare. Ladda hem XBMC och lägg in på autostart. Jag har inga problem med min HTPC med Windows 7 + XBMC. Mycket mer krångel med Ubuntu om du inte kan det.

Edit: Du behöver inget antivirus med Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Hm kände det på mig. <<<<tror det får bli Win 7 + XBMC om ingen annan kan övertyga mig om ubuntu.

Permalänk
Inaktiv

Ja du, vet inte varför jag lägger ner tid på att försöka övertyga dig, men here goes. Ett par punkter bara till Ubuntu's fördel:
*Snabb installation
*Gratis (har du redan Windows är väl detta inget problem)
*Enklare programhantering
*Du behöver inte oroa dig för virus, bloatware osv
Eller helt enkelt den bästa anledningen: Det är roligare. När jag var windowsanvändare förr i tiden så hatade jag min dator. Nu är den rolig. Nytt är roligt. Var inte en fegis, prova. Det värsta som kan hända är att ett par timmar av ditt liv gått till att (förhoppningsvis) lära sig något litet om något annorlunda. Lärde du dig ingenting så är inte det heller någon vidare förlust att tala om.

Permalänk
Medlem

Är nu övertygad om att prova. Vad har jag att förlora samt så är det kul att få prova på något nytt. Jag kör win 7 på min spelburk men tror på ubuntu + xbmc till min htpc. Undrar bara vilken version man ska installera 32 eller 64 bits versionen? klarar 32 minst 4gb ram?

Verkar finnas bra guider för att installera ubuntu + xbmc

Tack Chibariku får jag återkomma till dig ang råd, frågor mm.?

Permalänk
Medlem

Xbmc och ubuntu har jag kört i flera år. En eeebox med nvidia grafik. Funkar klockrent. Bootar på typ 30 sekunder. Direkt in i xbmc som windowmanager.

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort för hårdvaruavkodning i din HTPC? ATI/AMD är meckigare att få till i Ubuntu än Nvidia.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har en ati 4550 blir det mer meckigt? låter som en dröm att få xbmc igång direkt som om det var den enda OP. Är det svårt att få till det som windowsmanager?

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar med denna setup är Spotify (och jag kör som nån annan i tråden XBMC Live, så min windowmanager är xbmc själv), eller nån möjlighet att streama spotify från en annan maskin, hoppas på plugin/addon, vore smidigast, enda jag saknar från Windows-dito.

Permalänk

Jag har för mig att det är jävligt avancerat att programmera ubuntu. Men visst, det kan ju klart vara värt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3liteSoldier:

Jag har för mig att det är jävligt avancerat att programmera ubuntu. Men visst, det kan ju klart vara värt det!

Programmera? Vem snackar om det...

Permalänk
Skrivet av Neco:

Programmera? Vem snackar om det...

Nä men typ att fixa så att bl.a fönsterna brinner upp när man kryssar dem eller "desktopkuben"...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palman:

Jag har en ati 4550 blir det mer meckigt? låter som en dröm att få xbmc igång direkt som om det var den enda OP. Är det svårt att få till det som windowsmanager?

Ett 4550 kort klarar då de proprietära drivarna som nås via Meny System > Administration > Hårdvarudrivrutiner. (om man kör Ubuntu)

Nu är det ingen högre klass på drivarna med Ubuntu 10.10 så jag skule direkt byta till X-swats drivare.

https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/x-updates

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3liteSoldier:

Nä men typ att fixa så att bl.a fönsterna brinner upp när man kryssar dem eller "desktopkuben"...

Inte för att jag förstår vad det har med tråden att göra då han vill boota upp ubuntu direkt i xbmc som en htpc? men det är förövrigt inte svårt alls, det är bara att öppna upp programmet "Compiz" (som jag tror tillochmed är förinstallerat numera?) och kryssa i rutorna för de effekter du vill ha.

Tillbaka till frågan;
Jag har kört lite blandat med Ubuntu och Windows på mina maskiner de senaste åren och jag skulle nog säga att du måste göra en avvägning över hur mycket tid du vill lägga för att få igång det från första början, Ubuntu _kan_ vara lite struligt att få igång till en början om du har otur, dock så finns det otroligt bra forum som kan hjälpa dig om du stöter på problem. Windows åandrasidan kommer antagligen fungera från första början men kommer inte vara samma setup-and-forget som Ubuntu kan stoltsera med. Varför inte prova att köra Ubuntu i en virtuell maskin först (t.ex. VirtualBox) så får du känna lite på Linux ifall du inte har hållit på med det innan?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk

Jag tycker som några andra redan sagt att du ska testa Ubuntu först och om det går åt helvete så kan du fixa xbmc med windows då.
Dock fattar jag inte varför några kommer in här och derailar tråden med compiz och andra frågor som inte har något med xbmc att göra :S

Hur som så ska det inte vara svårare än beskrivet här:
Install XBMC 10.0 on Ubuntu 10.10|DetectorPRO

DVS öppna en terminal och kopiera in rad för rad:

sudo apt-get install python-software-properties pkg-config sudo add-apt-repository ppa:team-xbmc && sudo apt-get update && sudo apt-get install xbmc xbmc-standalone

Sen ska det vara klart.
Du får ändra lite mer saker om du vill ha den autostartad när nu startar dator. Men det finns nog säkert massor med guider hur man gör det. Det är inte så svårt.

Testa om det fungerar bra utan att installera ATis officiella drivutiner först (du behöver inte installera några extra drivutiner efter installationen med andra ord) då de officiella inte har bra bildkvalite om du ska spela upp film.
Dock har de drivutiner som kommer med ubuntu till ati kort inte lika bra opengl stöd. Men det borde fungera till xbmc.

Permalänk
Medlem

Du får ha i åtanke att med Windows 7 + XBMC kommer DXVA(hårdvaruaccelerering) fungera på en gång med ditt 4550 men med Ubuntu kommer det vara meckigare om det ens går. Köp ett billigt Nvidia som klarar VDPAU eller kör Windows 7 är min åsikt. Du ska väl ändå bara använda HTPCn för att spela upp film osv med XBMC? Du kommer isåfall inte märka någon skillnad om du kör Windows 7 eller Ubuntu förutom att det är mycket enklare att få till det med Windows 7 och om du har licens redan för det.

Permalänk
Medlem

Om man är ärlig så är ju Ubuntu ~1000:- billigare än W7 och om man lagt 2-3 tusen på hårdvaran till HTPC:n så svider det med en extra W7 licens.

Har i och för sig viss Linux vana sen tidigare men det är enkellt att fixa in XBMC under linux, man får möjligen vara lite vaknare på exakt vilken hårdvara man väljer men för att vara ärlig så har nästan Ubuntu bättre hårdvarustöd än W7 har direkt från grundinstallation. Vet att det varit en stark rekommendation att köra Nvidia grafik för att deras drivrutiner har fungerat till skillnad från AMD:s men AMD verkar ha ryckt upp sig.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Du får ha i åtanke att med Windows 7 + XBMC kommer DXVA(hårdvaruaccelerering) fungera på en gång med ditt 4550 men med Ubuntu kommer det vara meckigare om det ens går. Köp ett billigt Nvidia som klarar VDPAU eller kör Windows 7 är min åsikt. Du ska väl ändå bara använda HTPCn för att spela upp film osv med XBMC? Du kommer isåfall inte märka någon skillnad om du kör Windows 7 eller Ubuntu förutom att det är mycket enklare att få till det med Windows 7 och om du har licens redan för det.

+1. Jag föredrar Ubuntu, men videouppspelning med AMD är något W7 kommer klara bättre. (ett litet passivt nvidiakort är inte så dyrt däremot)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lideri:

Ubuntu har nästan bättre hårdvarustöd än W7 har direkt från grundinstallation.

Nästan? Linuxkärnan har drivrutiner direkt i kärnan, använder du öppna drivrutiner till grafikkortet kommer du aldrig någonsin behöva installera en enda drivrutin. Linux har tusen gånger bättre hårdvarustöd än Windows.

Angående hårdvaruacceleration: XBMC stödjer numera VA-API. ATI stödjer VA-API med XvBA som back-end, så det kommer fungera.

Till TS: Ett bra knep är att kolla om du, direkt efter installation, har skuggor under fönstren. Om du har det så har du redan korrekta drivrutiner installerade och kan gå direkt till XBMC. Det går att trixa med drivrutinerna då det finns både öppna och stängda versioner, men jag hade provat direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Angående hårdvaruacceleration: XBMC stödjer numera VA-API. ATI stödjer VA-API med XvBA som back-end, så det kommer fungera.

Oj, det hade jag ingen aning om! Då tar jag tillbaka det jag sa, tycker definitivt Ubuntu är värt att prova då.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MarcusW:

Oj, det hade jag ingen aning om! Då tar jag tillbaka det jag sa, tycker definitivt Ubuntu är värt att prova då.

freedesktop.org - Software/vaapi ta en titt där. Nyare Intelkort, NVidia och ATI - all kan använda sig av VA-API. Såg iofs nu att ATI endast stödjer det med den stängda drivrutinen, man kan ju inte få allt!

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera att innhandla ett billigare Nvidia kort, för enkelhetens skull om du ska köra Ubuntu på din HTPC. Största fördelen med Ubuntu och XMBC är att den blir i princip underhållsfri, förutom lite uppdateringar, sen är det också generellt snabbare än Windows 7.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.