Windows Vista: DLNA Server

Permalänk

Windows Vista: DLNA Server

Hej!

Jag har en Samsung TV med inbyggd mediaspelare och två datorer med Windows Vista.

Som DLNA server använder jag normalt sett Samsungs egen PC Share Manager på båda datorer.

Men på TV:n visas fyra poster, dvs. fyra källor. Men det är egentligen endast två källor (två datorer) där två poster hör till den ena datorn och två till den andra datorn. Varje post representerar en DLNA server, så den ena av de två posterna representerar den inbyggda DLNA servern i Windows, och den andra den DLNA server jag själv installerat (PC Share Manager) från Samsung.

1. Är det möjligt att ställa in den inbyggda DLNA servern i Windows så att jag själv får välja vilka mappar och filer som ska delas?

Som det är nu så har jag ingen kontroll över det, för den visar filer som jag inte vill ska kunna ses på TV:n och jag hittar inget sätt att ställa in fanskapet för att sluta dela dessa filer. Ni behöver inte svettas med att förklara hur man delar filer i Windows för det har inget med Windows fildelning att göra, mediadelning styrs inte av dessa inställningar.

2. Om det inte är möjligt att ställa in den inbyggda DLNA servern i Windows, hur kan jag då stänga av eller eliminera den permanent från Windows?

Jag vill ju ändå inte ha det fanskapet om man inte kan ställa in vilka filer som ska delas för att det inte finns något gränssnitt för det, samtidigt som det inte fungerar alltid som det ska - spelar filer ibland bara när den själv vill.

3. Så... vet ni någon annan bra DLNA server för Windows som ni skulle kunna rekommendera? Den kan vara gratis eller kosta någon hundralapp, jag betalar gärna för en bra programvara.

PC Share Manager är en bra DLNA server, jag har inte haft några direkta problem med den. Men jag stör mig på några begränsningar den har. Man kan endast dela mappar, man kan alltså inte dela enstaka filer. Dessutom så kan man inte dela ut fler än 32 mappar. Den lämnar också indexfiler efter sig med ändelsen MTA för varje mediafil i mappen som delas.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

1. Nej
2. Japp. Kommer inte ihåg hur jag gjorde, men denna länk kanske hjälper? http://windows.microsoft.com/en-US/windows-vista/Change-setti...
3. Nej. Jag satt med samma uppsättning som du; SAMSUNG TV och Windows Vista, ruttnade på det omogna DLNA-protokollet och skaffade mig en mediaspelare istället. En A.C.Ryan Playon!HD Mini för ynka 1kkr som streamar från min NAS kom att funka betydligt bättre (trots att den inte är perfekt).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net