Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Byta LED lampa på Fractal Design R2

Hej !

Jag ska starta ett litet projekt och undrar hur man byter min blåa LED lampa mot en röd ? Är helt ny med elektronik osv :P. Iallafall mitt projekt är att få min R2 med röda cathodes och kanske "såga" ut ett fönster.

Permalänk
Medlem

LED lampan i fronten? så du har ett "black pearl" chassi då?

Vad jag vet så är det inte alls svårt, du måste bara hitta en LED med samma volt som den som sitter där nu har. ( så att den nya inte smälter/lyser svagt.) rent kosmetiskt så är det väl bara att ta bort fronten, ta bort den gamla, löda dit den den ny & klart.

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk
Medlem

aa den i fronten, japp en black pearl. Vad har man som verktyg när man löder ? Hur vet jag vilken volt det är på den jag har nu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

aa den i fronten, japp en black pearl. Vad har man som verktyg när man löder ? Hur vet jag vilken volt det är på den jag har nu ?

Är också i behov av att veta hur många volt det är på den då om det är någon som vet det så får ni gärna säga det

Permalänk

Röda brukar vanligtvis ha lägre "volt" (eller spänningsfall som det annars heter ).
Det brukar dock inte göra någon större skillnad om man har lite för hög spänning på en led. Det enda som kan hända är att livstiden förkortas, och lysdioden kommer troligen ändå inte behöva bytas ut innan det är dags för ny dator.

Skulle den ändå kört klart sitt race innan datorn så är det ju bara att byta ut den, de kostar ju inte särskilt mycket.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

okej, men är det runt 5 volt ? eller är jag helt ute o cyklar ? Nån som vet någon bra affär där dom säjer LEDs

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av nanberg8:

aa den i fronten, japp en black pearl. Vad har man som verktyg när man löder ? Hur vet jag vilken volt det är på den jag har nu ?

En lödpenna (kostar väl runt 100-200 kronor beroende på kvalitet), och lödtenn är väl det som krävs, eventuellt en hållare att sätta den varma lödpennan i. Kan hända att man får med en sådan, men vet inte om de är så bra:D

Visa signatur

CM 690 II | AMD Phenom II x4 965 @ 4.0 GHz BE | CM Hyper 212 plus | XFX Radeon HD 6870 OC | MSI 770-C45 AM3 | Corsair 4GB (2x2048MB) | Steelseries Siberia v2 | Steelseries Kinzu | Steelseries QCK musmatta | BenQ TFT 24" G2420HDBL LED | W7 Ultimate

Permalänk
Medlem

nån som vet hur jag får loss led/power knappen ? har skruvat bort 2 st skruvar men det sitter som berget
[edit] fick loss den nu

Permalänk
Medlem

håll koll på vad som är plus o minus på leden..löder du fast den fel så lyser den inte,

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

håll koll på röken från lodet när du löder, lödtenn är inte trevligt att andas in

Permalänk
Medlem

Blev fakstigt väldigt bra slut resultat