Problem med XFX 5770, kortet presterar dåligt

Permalänk
Medlem

Problem med XFX 5770, kortet presterar dåligt

Hej!

Jag inhandlade ett XFX 5770 för ett par veckor sedan och har till och från försökt få det att funka ordentligt men inte lyckats. Spelar mycket Starcraft 2 och själva problemet är att jag inte får kortet att prestera som det ska verkar det som.

Inne i spelet blir det efter en stund jobbigt för kortet då man får fler och fler enheter och små spikes förekommer och att själva bilden inte verkar hänga med när man åker manuellt över kartan om det nu säger något. Sedan är jag van vid att ha på utube i bakgrunden för musik eller att lyssna på dokumentärer medan jag spelar men det går inte heller för då laggar spelet så mycket att det inte går att spela alls.

Jag hade innan ett BFG 9800 GTX men det gick i graven så detta 5770 var menat att ta dess plats. Jag upplevde aldrig några problem med nvidia kortet men detta har jag som sagt inte fått någon ordning på.

Det jag har försökt är att installera de nyaste drivrutinerna en gång om efter att ha först avinstallerat alla drivers pga då jag tänkte att något blivit fel. Jag formaterade även datorn i och med bytet av kort.

Det drivrutiner jag har installerade för tillfället är:

Catalyst Software Suite
Description:
Package Includes:
Display Driver

AMD Catalyst™ Accelerated Parallel Processing (APP) Technology Edition
Package Includes:
Display Driver
OpenCL Driver
ATI Integrated Driver
Catalyst Control Center
(English Language Only)
Catalyst Control Center

Dessa 2 har jag laddat ner och installerat. Har jag missat något? Vad kan ha gått fel?

Börjar bli rätt trött på detta då jag är van vid nvidia och dess lätta installationsprocess. Blir nog inte ett ATI kort efter detta utan återgå till Nvidia.

Tacksam för svar!

Permalänk

Har egentligen ingen aning. Men det kan kanske vara nätagget? XFX 5770 rekommenderar ju ett nätagg på minst 450w.

Permalänk

OBS!!! Kan ju vara så att flash fuckar upp allt. OBS!!!
eftersom flash säger att det ska ha all gpu kraft.

ett råd ha inget som involverar flash öppet när du spelar, en webbläsare är ett utmärkt exempel på flash.
speciellt youtube!

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk

Youtube = Flash = Lagg.
Testa att stänga ner webbläsaren när du spelar.

Permalänk
Medlem

Hadde liknande problem med min gamla burk efter uppgradering utav grafik !
då räckte inte processorn till det nya bättre grafik kortet ....
kolla hur mycket processorn jobbar

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

ATi är fucktards när det kommer till saker som använder flash, varför klocka ner kortet bara för flash!? Hur dum får dom bli? nVidia däremot kan man ha flash uppe och spela andra spel på datorn samtidigt utan att en jävla youtube film ska strypa ens prestanda!

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Jag är medveten om att youtube drar prestanda från allt men jag har ju kunnat ha youtube uppe när jag lirat innan med ett 2 år gammalt kort men det går inte med 5770? vad har jag köpt för helkasst kort egentligen?

Jaja det är ju troligtvis det som är problemet. Tråkigt bara att det ska vara på det viset :(.

Jag har 650w Corsair nätagg så det ska nog inte vara något problem. Tror inte heller att det är CPUn då jag klarat att göra det innan med ett annat äldre grafikkort.

Men då vet jag iaf att det inte blir ett ATI kort nästa gång jag inhandlar delar :).

Permalänk
Skrivet av Bagman:

Jag är medveten om att youtube drar prestanda från allt men jag har ju kunnat ha youtube uppe när jag lirat innan med ett 2 år gammalt kort men det går inte med 5770? vad har jag köpt för helkasst kort egentligen?

Jaja det är ju troligtvis det som är problemet. Tråkigt bara att det ska vara på det viset :(.

Jag har 650w Corsair nätagg så det ska nog inte vara något problem. Tror inte heller att det är CPUn då jag klarat att göra det innan med ett annat äldre grafikkort.

Men då vet jag iaf att det inte blir ett ATI kort nästa gång jag inhandlar delar :).

Håller helt med dig, hemskt gjort av ATi.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Hjälpsam

Testa att slå av hårdvaruaccelleration för Flash, görs via höger musknapp på youtube-bilden.
Mycket möjligt att ditt gamla kort inte hade den på, därav problemet med det nya.
Släng också in senaste directX från MS nedladdningssida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Testa att slå av hårdvaruaccelleration för Flash, görs via höger musknapp på youtube-bilden.
Mycket möjligt att ditt gamla kort inte hade den på, därav problemet med det nya.
Släng också in senaste directX från MS nedladdningssida.

Detta är garanterat TS problem då jag själv har samma problem och kom på att det var flash för några månader sen. Tack för tipset att stänga av hårdvaruacceleration, det fungerade!

EDIT: Någon borde göra en klistrad tråd där dom postar detta tips, det är garanterat tusentals om inte mer som har samma problem som kan lösas så lätt.

Permalänk
Medlem

Datorn stängde av sig när jag kryssa ur hårdvaruaccelerationen :p. Blev lite rädd där men verkar som att allt flyter på normalt!

Upptäckte dock att jag får spikes när jag har på musik i VLC samtidigt som jag spelar. Något jag inte heller upplevt innan. VLC är väl den mediaspelare som drar minst av dem som finns där ute eller är jag helt ute och cyklar?