Konstigt ljud ifrån nätagget

Permalänk
Medlem

Konstigt ljud ifrån nätagget

Tjenare, upptäckte idag att det kom något konstigt ljud ifrån datorn. Efter ca 10 minuter av lyssnande så verkar det komma ifrån nätagget, ljudet är ganska högfrekvent och volymen går liksom upp och ner, men bara när den är under stress, till exempel FurMark, Metro 2033 och crysis. Jag personligen gissar på att det kanske är någon kondensator som börjar ge sig med det kan säkert vara något annat. Finns det någon metod jag kan använda mig av för att utesluta detta? Tacksam för svar

System spec:
Intel core 2 quad Q9300 @ 3,6ghz - 1,35vcore
Asus P5Q Deluxe
Corsair XMS2 @ 960Mhz
XFX Radeon HD5850 BE @ 775mhz core - 1125mhz memory (ligger på 52-55 A VDDC) Alla temp max 65c i furmark
nätagget är ett Antec True Power 650Watt http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168173710...

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem

Du ta ut nätagget men låta kablarna vara kopplade så att det blir större avstånd till de andra delarna och lättare att avgöra om ljudet verkligen kommer från nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du ta ut nätagget men låta kablarna vara kopplade så att det blir större avstånd till de andra delarna och lättare att avgöra om ljudet verkligen kommer från nätagget.

Då är problemet att jag inte kan stressa datorn

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 5,2Ghz || Asrock P67 Extreme 4 || MSI GeForce GTX 580 FrozrII OC ||8GB Corsair XMS3 1600mhz 320GB Samsung SpinPoint F4 || 2TB Seagate Green || 500GB WD Green || Windows 7 Ultimate 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av High_fps:

Då är problemet att jag inte kan stressa datorn

Varför inte?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Varför inte?

Missuppfattade, skyller på att det är tidigt. Jag vet att det är nätagget, så mycket har jag uteslutit.

Visa signatur

Permalänk

Sök på Coil Whine på youtube och lyssna om det låter likadant. I såna fall ska det gå på garantin om du har någon kvar.

Permalänk

Doktorn säger 98% Coil Whine

Vanligt, har haft det på typ alla mina Corsair agg två st 400W, ett st 450W. Även ett FSP, som jag sen hällde epoxylim på spolar etc, och blev tyst efter det. Hörs bara under stress. Pipande som går upp och ner i tonläge.

Mitt nu ett år gamla Be Quiet-agg är dock helt utan...

Permalänk
Medlem

Får spela in ljudet, hör viss likhet men min är lite "grumligare". Om det skulle vara coil whine vad kan hända? RMA är bara att utesluta den är för gammal. Ska köpa nytt nätagg, något att rekommendera vid 1000-1500kr området?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har laddat upp ett ljudklipp, går det att bekräfta?
http://www.tempfiles.net/download/201103/147500/natdel.html

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av High_fps:

Har laddat upp ett ljudklipp, går det att bekräfta?
http://www.tempfiles.net/download/201103/147500/natdel.html

Hmmm låter inte riktigt som coil whine, låter mer som att fläkten håller på med något den inte ska göra :S

Edit: Det låter som coilwhine! Måste vara det! Få en ny på garantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanswec:

Hmmm låter inte riktigt som coil whine, låter mer som att fläkten håller på med något den inte ska göra :S

Edit: Det låter som coilwhine! Måste vara det! Få en ny på garantin

Den är long gone my friend, blev en ny iaf, kommer senast onsdag. Tack för hjälpen, är det "farligt" att spela trots coilwhine?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av High_fps:

Den är long gone my friend, blev en ny iaf, kommer senast onsdag. Tack för hjälpen, är det "farligt" att spela trots coilwhine?

Nej det ska det inte vara. Det ska inte ha någon betydelse på prestanda!