AMD lanserar Radeon HD 5870 Eyefinity 6 Edition

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Radeon HD 5870 Eyefinity 6 Edition

Det senaste tillskottet i Radeon-familjen är ett grafikkort som klarar hela sex skärmar i en Eyefinity-konfiguration.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jäkligt häftigt kort! Lär väl dock bli svårt att driva tyngre spel om man kör med 6 skärmar.

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Medlem

2GB minne lär verkligen behövas för att driva den massiva upplösningen. Skulle vara intressant att se hur mycket bättre de presterar än 1GB varianten med bara en skärm också.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Haha, snacka om upplösningarna ^^

Permalänk

haha fett nice!:D

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Jag tycker flerskärmsspelande verkar mest störande pga av kanterna. Ska säga att jag inte har testat själv men vad jag får ut av bilder och filmer som jag har sett så verkar det inte som någon hit. Kanske med undantag för spel på 3 skärmar för då har man ju mitten fri från kanter.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
Jag tycker flerskärmsspelande verkar mest störande pga av kanterna. Ska säga att jag inte har testat själv men vad jag får ut av bilder och filmer som jag har sett så verkar det inte som någon hit. Kanske med undantag för spel på 3 skärmar för då har man ju mitten fri från kanter.

Håller med.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jo 3x2 set-up suger ju eftersom man får en kant mitt i, som någon annan sa igår så blir ju 5x1 bra mycket bättre.

Test i en del nya spel http://hardocp.com/news/2010/03/25/ati_radeon_5870_2gb_3x2_ey...

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Citat:

Håller med dig, men provade 3 skärmar på DHW09 och det var fett coolt man tänker inte så mycke på kanterna efter ett tag, kan dock tänka mig att spela online fps spel kan bli lite störigt haha

flight simulator är ascoolt på flera skärmar!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Verkar smartare och enklare med en högupplöst projektor istället. Jag brukar köra bilspel med projje hemma, blir mycket roligare än med en vanlig datorskärm. Sen kan man ju se på film oxå...

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
2GB minne lär verkligen behövas för att driva den massiva upplösningen. Skulle vara intressant att se hur mycket bättre de presterar än 1GB varianten med bara en skärm också.

i stort sätt ingen skillnad vad jag läst http://www.anandtech.com/show/3621/amds-radeon-hd-5870-eyefin...

Citat:

tre skärmar är nog optimalt sex skärmar blir nog tyvärr ospelbart i fps även med bc (bezel correction) men vissa spel passar det säkert med

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuxs
Verkar smartare och enklare med en högupplöst projektor istället. Jag brukar köra bilspel med projje hemma, blir mycket roligare än med en vanlig datorskärm. Sen kan man ju se på film oxå...

det handlar inte om yta utan om upplösning

på en högupplöst projektor ser du lika mycket som på en skärm med samma upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker en skärm är ganska optimalt för spelande? Blir ju bara jobbigt med sån stor yta plus massa kanter mitt i allt.

Visst att ha nån extra skärm för multitasking...
Aja, kanske bara jag som är gammalmodig.

Permalänk
Medlem

Kommer de inte släppa en 2gigsversion utan en massa skärmportar?

Permalänk
Medlem

Men när ska nån släppa en skärm med bara max nån millimeter kant så att det går att använda?

Man ser ju här att iaf 3*2 inte går att använda till mycket: http://hardocp.com/news/2010/03/25/ati_radeon_5870_2gb_3x2_ey...

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cryptic
Tycker en skärm är ganska optimalt för spelande? Blir ju bara jobbigt med sån stor yta plus massa kanter mitt i allt.

Visst att ha nån extra skärm för multitasking...
Aja, kanske bara jag som är gammalmodig.

jag vet inte men att köra bil går bra trots kanterna, och vad använder man mer när man kör bil jo sitt periferiseende vilket man inte gör idag i spel om man nu inte har tre skärmar, dom som har det måste ha sån sjuk fördel, i början måste dom ju undra vad alla puckon gör som bara springer förbi dom.

Visa signatur

Permalänk

Våga vägra rutmönster mitt i bilden, kör oxå med proj.....större bild inga kanter mitt i bilden men sämre upplösning då såklart

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Grafikkort för 3700kr och skärmar för 18000kr.

Prisvärt?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Kommer de inte släppa en 2gigsversion utan en massa skärmportar?

Finns redan, t.ex. Sapphire
http://www.hexus.net/content/item.php?item=23079
rev: Även 5850 finns i 2 gigs utförande.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem

Skulle jag någonsin köra en sådan setup så skulle jag också slita ramen från alla skärmar och bygga in dom i en ny stor ram.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts så jämt antal skärmar på bred elelr höjd är värdelöst. FPS spel så tittar du alltid i mitten och var har du där. Jo siktet. Totalt hopplöst att spela på flera skärmar om man har jämt antal skärmar på något håll.

Ska man ha nåt är det 3x1 eller 3x3 osv. Jämna tal på nåt håll totalt suger så ska man över 3st skärmar är det 9 st som gäller för spel. Men som någon sa med en sådan setup så är nog en högupplöst projektor eller TV bättre.

För flygsim är skärmar smidiga då dom kan placeras efter behov osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Grafikkort för 3700kr och skärmar för 18000kr.

Prisvärt?

Om man behöver det, ja?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Annars använder man flera projektorer istället för skärmar. Då går det väl att ställa in bilden så att det inte blir några kanter alls? Plus att man får en större yta och en högre upplösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Skulle jag någonsin köra en sådan setup så skulle jag också slita ramen från alla skärmar och bygga in dom i en ny stor ram.

Det är en hel del nödvändiga saker i dagens relativt smala ramar, så du blir ju inte av med problemet. Det borde dock gå att placera de så att man inte får dubbla ramar mellan två skärmar med att lägga omlott i skarvarna.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk

Eyefinity är smidigt och bra för arbete/övervakning på flera skärmar/stor yta men helt hopplöst för spelande oavsett om AMD fösöker markandsföra det som en lösning för spel.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Till vilken nytta köper man 10st 17" skärmar? Och använder dom till spel :S

Roflmao amd!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Eyefinity eller vad det kallas är ju överskattat, det folk behöver det till är arbete, inte spel. Vill du spela köp en 30 tums med 2560x1600 i upplösning, inte för att jag testat men skulle kunna sätta pengar på att dom flesta skulle uppskatta den kombinationen mer än 6 skärmar med massa kanter mitt i bilden. Sitter själv på ett 5870 så jag är ingen fanboi av nåt slag.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Ingen som tänker på att ni behöver aktiva dp till dvi adaptrar som kostar runt en tusing stycket?
Det är helt makabert om något!

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

För spelande så är ju 3 stycken skärmar optimalt, men tänk om du inte spelar? Tänk om du arbetar och kräver massvis med yta? Då blir detta ju optimalt, man behöver inte köpa supergrafik för fler skärmar eller liknande. Detta grafikkort är ju verkligen supersmart.

Gillar starkt detta initiativ från AMD.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzaR
Annars använder man flera projektorer istället för skärmar. Då går det väl att ställa in bilden så att det inte blir några kanter alls? Plus att man får en större yta och en högre upplösning.

Haha, att sitta med 6st Full HD projektorer vore ganska ballt faktiskt
Vilken ENORM bildyta man kan få då, hade vart gött när man ska se på film.