Earth hour ikväll, släcker du?

Permalänk
Avstängd

Helt stolligt att släcka ner. Som aktiv handling ger det inte ett skit, och om det skulle råka ge något skulle det bli kontraproduktivt. Mindre elförbrukning ger mindre produktion, vilket ger mindre intresse för nyinvesteringar vilket ger högre elpris och större ekologisk footprint per kWh.

Som symbolisk handling är det ännu dummare; vanligen tänder man ljus som manifestation, nu ska vi ha medeltida belysning och elda med fossila bränslen, paraffinljus. Släck ljuset, vad manifesterar det egentligen, och inför vem?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Helt stolligt att släcka ner. Som aktiv handling ger det inte ett skit, och om det skulle råka ge något skulle det bli kontraproduktivt. Mindre elförbrukning ger mindre produktion, vilket ger mindre intresse för nyinvesteringar vilket ger högre elpris och större ekologisk footprint per kWh.

Som symbolisk handling är det ännu dummare; vanligen tänder man ljus som manifestation, nu ska vi ha medeltida belysning och elda med fossila bränslen, paraffinljus. Släck ljuset, vad manifesterar det egentligen, och inför vem?

På ett annat forum skrev jag att det är som när man krossar rutor på McDonald's-restauranger för att protestera mot konsumtionssamhället och/eller imperialismen och whatever. Man gör det inte för att man hyser agg mot glas.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Klockade ner datorn och släckte i hemmet, skulle ändå till jobbet och datorn var lite varm (> 60 °C).
Iofs som jag brukar göra, men jag kan ju passa på att skina lite moraliskt också.

Kan vi inte ha earth hours varje natt?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Klockade ner datorn och släckte i hemmet, skulle ändå till jobbet och datorn var lite varm (> 60 °C).
Iofs som jag brukar göra, men jag kan ju passa på att skina lite moraliskt också.

Kan vi inte ha earth hours varje natt?

Om du vill det så visst men jag tror nog vi alla eller väldigt många släcker lampor iaf runt 9-10 på kvällen (jag har iaf bara datorskärmen som enda ljuskälla i mitt rum för det mesta:p)

Eller så kan vi ge fan i att använda kolkraft och bygga ut kärnkraften istället och göra dem mer effektiv och säkrare men nejdå det går ju inte..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Om du vill det så visst men jag tror nog vi alla eller väldigt många släcker lampor iaf runt 9-10 på kvällen (jag har iaf bara datorskärmen som enda ljuskälla i mitt rum för det mesta:p)

Eller så kan vi ge fan i att använda kolkraft och bygga ut kärnkraften istället och göra dem mer effektiv och säkrare men nejdå det går ju inte..

Jo det går! *Med Obama-rösten*

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
På ett annat forum skrev jag att det är som när man krossar rutor på McDonald's-restauranger för att protestera mot konsumtionssamhället och/eller imperialismen och whatever. Man gör det inte för att man hyser agg mot glas.

Nä, precis. Men om man argumenterar mot nedsläckning med elspararargument heter det att det minsann är en manifestation. Om man ifrågasätter det, då är det el som ska sparas. Som manifestation måste det ju om möjligt vara ännu mer aningslöst att släcka ljuset. Undrar hur många liv elektrisk ljus har sparat? Undrar hur många liv elektricitet i sig har sparat? Här har vi det absolut renaste och hälsobevarande transportsättet för energi någonsin och det smartaste sättet att lysa upp i mörker någonsin, och så ska vi släcka ner det som en manifestation? Man undrar ju vad det är för djälva manifestation att släcka elektriska ljus och elda med paraffin?

Kan vi inte ha vaccinfria eller antibiotikafria dagen också?

Bryr man sig om miljön åker man inte bil. Så enkelt är det. Punkt. Släcka onödig belysning och apparatur är folkvett. Att offra världens i särklass bästa energislag är vettlöst.

...

Edit: Det roligaste av allt är att detta är något som rika länder kan ägna sig åt. Ju rikare land och ju mer miljömedvetet folk, desto mer förnyelsebar energi och desto fler som släcker ner. De som släcker ner har alltså en förhållandevis mycket större andel förnyelsebar el som (om man sparar något) blir dyrare än de som inte bryr sig.

Jag måste ännu en gång fråga; vad för slags signaler sänder det ut? Släcka ljuset. Släcka det, inte tända. Vad exakt symboliserar det? Och, om det inte symboliserar något utan är tänkt som en riktig besparing, vad implicerar mindre elkonsumtion i fråga om miljöinitiativ och elproduktion? Jag kan bara se en enda metaforisk, symboliskt, manifestiv tolkning -> leva som på medeltiden. Jag kan bara se en praktiskt konsekvens om det skulle spara el -> större ekologisk footprint per producerad energimängd. Ta dessa två, symbolen och handlingen, och översätt till hur det i framtiden skulle se ut när elbehovet faktiskt ökar igen. Det verkar som vi vill att Kina m.fl ska köra om oss i produktion, i miljötänkande, i teknologinivå. Inget i sak fel med det, problemet är bara att de kommer köra om oss i produktion och teknologinivå långt innan de kört om någonting vad beträffar minimering av ekologisk footprint per captia. Inom närframtid kommer mer och mer gå på elektricitet och mindre och mindre på förbränningsmotorer. Men det är elen som är boven, som det ska snålas med? Inte snålas så det märks, bara som manifestation mot exakt vadå? Ljus?

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Edit: Det roligaste av allt är att detta är något som rika länder kan ägna sig åt. Ju rikare land och ju mer miljömedvetet folk, desto mer förnyelsebar energi och desto fler som släcker ner. De som släcker ner har alltså en förhållandevis mycket större andel förnyelsebar el som (om man sparar något) blir dyrare än de som inte bryr sig.

En lustig parallell till detta är alternativmedicin. Det är endast i rika länder som alternativ-/naturmedicin efterfrågas. I fattiga länder vill man ha modern medicin som faktiskt botar sjukdomar och lindrar besvär på ett helt annat sätt än gammelmormors häxkonster.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
En lustig parallell till detta är alternativmedicin. Det är endast i rika länder som alternativ-/naturmedicin efterfrågas. I fattiga länder vill man ha modern medicin som faktiskt botar sjukdomar och lindrar besvär på ett helt annat sätt än gammelmormors häxkonster.

Verkligen! Inte nog med att vi vill åt "traditionell österländsk" "medicin" som de i österled kan betacka sig för, det är mycket sällan som "traditionell" är äldre än 30 år och det är sällan som det kommer någon annanstans ifrån än USA, Tyskland eller Frankrike! Majoriteten av all "österländsk medicin" och New Age är uppfunnen i USA, importerad till Kina där bl.a. ordförande Mao gillade att införliva det i propagandan och sedan återexporterad till väst. Traditionell, yeah right! Mystiskt? You bet!

Visa signatur

Permalänk

Earth hour? Pfft, dags att släppa det kapitalistiska greppet kring de fossila bränslena och satsa stenhårt på alternativa bränslen istället.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig ställa upp på såna dumheter....