Crysis äter 4GB minne! -> Ospelbart

Permalänk
Medlem

Crysis äter 4GB minne! -> Ospelbart

Hej.

Har spelat Crysis (patch 1.2) ett tag nu och ska precis slakta alienbossen på fartyget. Efter att jag kommit ut på däck så börjar spelet lagga efter en liten stund och till sist blir det ospelbart. Tabbar man ur (vilket dröjer ett bra tag) så ser man att minnet är använt till ca 97%.

Jag kör Windows 7 64-bit, Crysis i 64-bit med systemet i signaturen (Intel e4700 @ 3.9 GHz, 4GB PC9600, HD 4870). Jag har sett att det här är ett vanligt problem, särskilt på just det här stället, men jag hittar ingen lösning!

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

8 gig ram nästa?

skämt åsido så kanske du blir tvungen att tyvärr testa att dra ned på grafiken om du inte redan testat det?

var längesen jag spelade crysis med det hade sina stunder där det gick riktigt segt...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Crysis tar mkt minne, men kan även vara så att det är ditt grafikkort som inte riktigt vill :S

Men kolla om du T.ex kanske kan få låna 2GB minne av en polare och se om det blir bättre av det!

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Crysis tar mkt minne, men kan även vara så att det är ditt grafikkort som inte riktigt vill :S

Men kolla om du T.ex kanske kan få låna 2GB minne av en polare och se om det blir bättre av det!

MVH

Jag vet att det är minnet som spökar eftersom det blir fullt, men har läst på andra sidor att folk som kör 8GB fått minnet fullt de med, förmodligen någon slags minnesläcka i spelet?

Jag ska testa att köra 32-bit versionen / ställa ned grafiken och se om det hjälper.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Stäng av allt onödigt skit som ligger i bakgrunden. T ex. Spotify, messenger, vad det nu kan vara. Har aldrig varit med om att Crysis tar allt minne, så det kanske kan vara någon bugg? Läcka?

Permalänk
Avstängd

Minnesläcka...

Permalänk
Medlem

på mitt E6850 @ 3.7GHz, 8800GT (1050 upplösning) på High kan jag säga att även mitt var sjukt ospelbart där. Gud vad det laggade! Under att jag fick död på skiten...

EDIT: På min E... ska det stå. Började skriva grafikkortet men kom på att även prollen kunde avra intressant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Stäng av allt onödigt skit som ligger i bakgrunden. T ex. Spotify, messenger, vad det nu kan vara. Har aldrig varit med om att Crysis tar allt minne, så det kanske kan vara någon bugg? Läcka?

Allt annat är avstängt, det är bara Crysis som slukar minne när man tittar i resursövervakaren. Det är en bugg, en sk. minnesläcka, men jag vet inte hur jag ska åtgärda den.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Avstängd

varför ens spela det skitspelet?

Optimering är väl något som hamnat sist i det spelet uppenbarligen.Ska bli intressant att se hur som optimerat crysis 2!

Maila supporten ? Mitt BFBC2 som ser bra mycket bättre ut använder 800-900mb .Kriminellt att sälja ett spel som är såpass hungrigt i det mesta,GPU,cpu,mem och det såg bra ut men inte ens det kan dom leva upp till nu så gör om gör rätt

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

Jag klarar mig ännu på 2GB verkar det som 32bit win7.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Jag klarar mig ännu på 2GB verkar det som 32bit win7.

Joo visst dina minnen Flaskar ju så enormt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snusglassen
Joo visst dina minnen Flaskar ju så enormt!

Om jag inte ska överklocka flaskar dom väl inget?

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Om jag inte ska överklocka flaskar dom väl inget?

Testa men kolla alltid tempen i datorn.Jag som har 1600 Mhz minnen får den knapp över 1600 Mhz :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snusglassen
Testa men kolla alltid tempen i datorn.Jag som har 1600 Mhz minnen får den knapp över 1600 Mhz :S

Mina minnen går inte över 680Mhz oavsett vad.

Men vad menar du med att dom flaskar?

För liten mängd eller för sega?

Bör inte vara något problem om jag inte ska överklocka.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Avstängd

kör prime95 å memtest86

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Mina minnen går inte över 680Mhz oavsett vad.

Men vad menar du med att dom flaskar?

För liten mängd eller för sega?

Bör inte vara något problem om jag inte ska överklocka.

De som menas med att något "flaskhalsar" är begreppet de att just den komponenten är sämre än de andra komponenterna i din burk villket gör att du inte får utt 100% prestanda.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Mina minnen går inte över 680Mhz oavsett vad.

Men vad menar du med att dom flaskar?

För liten mängd eller för sega?

Bör inte vara något problem om jag inte ska överklocka.

Han menar att dina minnen är för långsamma och slöar ner din dator

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Mina minnen går inte över 680Mhz oavsett vad.

Men vad menar du med att dom flaskar?

För liten mängd eller för sega?

Bör inte vara något problem om jag inte ska överklocka.

För liten mängd.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

jag gör på 3gig (32bit) och jag maxar crysis i 1400x900 så ditt buggar nog lite...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quickzor
jag gör på 3gig (32bit) och jag maxar crysis i 1400x900 så ditt buggar nog lite...

De är i 1920x1080 man börjar så låg FPS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snusglassen
De är i 1920x1080 man börjar så låg FPS.

menar du att de är då man får låg fps?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snusglassen
De som menas med att något "flaskhalsar" är begreppet de att just den komponenten är sämre än de andra komponenterna i din burk villket gör att du inte får utt 100% prestanda.

Jag vet att vad flaskning innebär, förstår bara inte hur minnena flaskar i detta fallet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
Han menar att dina minnen är för långsamma och slöar ner din dator

Minnena räcker "stock" till en "stock" processor, bör inte flaska på det sättet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
För liten mängd.

Enbart om programmet/appen/spelet vill ha mer.

Så säg nu, hur flaskar minnena?

Jag kanske har fel på allt, men, men.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk

Spelet är buggigt. Hade exakt samma problem på samma ställe när jag spelade det för nått år sedan.

Man kan lätt lista ut att det handlar om minnesläckage då mer minne allokeras ju längre tid man spelar.

Hade för mig att många klagade på det på crysis forum så dom borde ju ha släppt en patch/fix vid det här laget.

Så spring inte å köpt mer minne nu...

Permalänk

Det är en bugg, kör det i DX9 läge så funkar det fint.

Permalänk
Medlem

hände samma för mig, på min rigg, spelet fungerade relativt bra under spelets gång, men just sista bossen så började allt lagga som attan, själva bossen buggade lite hursom o fastnade överallt, o sen krascha spelet.... fastän jag sänkte grafik o allt

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morganrone93
Jag vet att vad flaskning innebär, förstår bara inte hur minnena flaskar i detta fallet.

Minnena räcker "stock" till en "stock" processor, bör inte flaska på det sättet.

Enbart om programmet/appen/spelet vill ha mer.

Så säg nu, hur flaskar minnena?

Jag kanske har fel på allt, men, men.

Jag förstår inte varför du attackerar mig, jag förtydligade bara att det var just minnesMÄNGDEN som diskuterades.

"Så säg nu..." - Du trodde att du kunde knäppa mig på näsan där va? Tji fick du.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Jag förstår inte varför du attackerar mig, jag förtydligade bara att det var just minnesMÄNGDEN som diskuterades.

"Så säg nu..." - Du trodde att du kunde knäppa mig på näsan där va? Tji fick du.

Förlåt om det såg ut som en attack, det var det inte :S

"Så säg nu" var menat till alla, sen jag förstår inte hur minnena flaskar, visst mängden kanske flaskar, men dom andra säger att 667MHz flaskar en stock processor, förstår inte hur det går ihop?

Kanske du kan hjälpa mig att förstå?

Jag tänker ju så att 667 x2 = 1334, processorn har en "busspeed" på 1333MHz, stock.

om det nu har en betydelse i detta fallet en fsb på 334 x 8 = 2.66GHz.

Förkortat: Du har helt rätt med att mängden kan flaska, förstår som sagt inte dom andras mening med att minnena flaskar, sen dom säger att 667mhz är för lite och flaskar systemet.

Edit: Kom nu på en sak, att jag är i en tråd om Crysis, lol. Då flaskar nog mängden rätt så självklart :), men, det svarar tyvärr ej på dom andras "flaskningar" dvs för långsamma minnen på 667MHz.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem

Lösning på problemet:

Körde sista delen av spelet på fartyget i 32-bit, då användes inte allt minne och spelet var spelbart som vanligt

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Du kan även köra i dx9 läge så går det. Lite mindre krångel än att byta operativsystem För mig gick det inte på 32-bit eller, med -dx9 gick perfekt.

Körde du vista 32bit eller xp? Om du körde xp så beror det inte på 32bit utan på att xp ej har stöd för dx10.

Detta är ju ett känt problem med crysis och lösningen är att köra just den biten i dx9.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Du kan även köra i dx9 läge så går det. Lite mindre krångel än att byta operativsystem För mig gick det inte på 32-bit eller, med -dx9 gick perfekt.

Körde du vista 32bit eller xp? Om du körde xp så beror det inte på 32bit utan på att xp ej har stöd för dx10.

Detta är ju ett känt problem med crysis och lösningen är att köra just den biten i dx9.

Jag kör Windows 7 64-bit. Behövde ej byta operativsystem, bara starta 32-bit versionen av Crysis.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit