Permalänk
Medlem

Miditower som klarar 5970?

Hejsan, har kollat runt lite på billigare variantens chassin och jag letar efter något som ett 5970 kan få plats i, vill verkligen ha ett miditower som det platsar i, eventuellt med någon lätt moddning om så krävs,
Så om någon vet lite miditowers det får plats i skulle det inte vara helt fel om någon kunde hjälpa mig,
Tror ni förövrigt att det 650w fractal eller ett 700w cougar klarar av att driva systemet?
1HDD och Phenom 965 processor
Rullar runt på 5970 och 5850 crossfire, men känner att 5970 verkar vara ett säkrare val!
Mötte dock problemet med ett chassi som klarar av det och inte spräcker min plånbok totalt.
Väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Fractal Define R2 o ta bort HD buren. Då får du plats med det.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jo, kom över en sida med lite folk som diskuterade just det här, men jag vågar bara lita på dom som faktiskt bifogar bilder på det dom påstår, Coolermaster cm 690 får plats med det utan modding, så lutar väl åt det eller fractal design med lite modding
Nu undrar jag bara över Nätagget,
Vad skulle ni rekommendera att jag köpte för att köra mitt system? vill verkligen inte köpa mer än vad jag behöver och lida på elräkningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av visa
Jo, kom över en sida med lite folk som diskuterade just det här, men jag vågar bara lita på dom som faktiskt bifogar bilder på det dom påstår, Coolermaster cm 690 får plats med det utan modding, så lutar väl åt det eller fractal design med lite modding
Nu undrar jag bara över Nätagget,
Vad skulle ni rekommendera att jag köpte för att köra mitt system? vill verkligen inte köpa mer än vad jag behöver och lida på elräkningen

Bara för att du köper ett starkare nätagg så lider du inte av elräkning, datorn tar bara ut vad den behöver allt så om du har ett 1000W nätagg och datorn behöver bara 400W så tar den bara 400W du behöver alltså bara betala för 400W / h

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

kommer ändå dra lika mycket oavsett nätaggregat. Ett 1000w agg drar inte mer än det behöver, dvs kan dra 200w om det är det enda systemet drar.

Edit: va för långsam

Permalänk
Medlem

Är det elräkningen du är orolig för ska du satsa på ett nätaggregat med hög verkningsgrad, märkt med 80+ gold, silver eller bronze, i fallande ordning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Coolermasters HAF 922 funkar ypperligt annars

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Lian-Li PC-A71 Klarar kort som är upp till 39cm, vilket räcker gott och väl. Sen att det är ett Lian- är ju knappast en nackdel.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Coolermasters HAF 922 funkar ypperligt annars

+1

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk

jag är trött

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk

cm storm sniper black edition

Permalänk

Du har inte skrivit hur stor din budget är så,

SilverStone Fortress FT02

SilverStone har även en bild på ett HD5970 i chassit,

http://www.silverstonetek.com/products/p_contents.php?pno=FT0...

Visa signatur

Why? I was bored.

Permalänk
Medlem

Borde få plats i en p183 om man drar ut den översta hdd buren

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bkm23
+1

+1 till

Visa signatur

YES!!! I cna splee

Permalänk
Medlem

+1 för Cooler Master Storm Sniper (Skaffa Mesh Edition om du nu skall ta den i dagens läge, fanns inte när jag köpte )

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Ja det är ju MIDITOWER inte FULLTOWER som skall postas?!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foppemoa
Borde få plats i en p183 om man drar ut den översta hdd buren

Det går rent av in i P180 mini som nog är det billigaste dugliga chassit som rymmer 5970.

Permalänk
Medlem

Ja P18x chassina tar in x2 kort men inte helt problemfritt om man har många hårddiskar då översta hårddisk modulen måste plockas bort och man har bara 4 platser kvar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzt
Fractal Define R2 o ta bort HD buren. Då får du plats med det.

Är HD-buren något man får bort lätt, bara att skruva bort, eller krävs det "moddning"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sensuella Sven
Är HD-buren något man får bort lätt, bara att skruva bort, eller krävs det "moddning"?

HD-buren är det metallrack där alla 3,5 diskar ska sitta, tar man bort den så får man improvisera med dom, vore synd då det verkligen är en bra bur i det chassit.

För att få plats med 5950 får du såga/klippa en lucka i burens vänstra sida och offra ett par HD platser vilket inte gör något då det fortfarande finns gott om diskplatser kvar.

Men det kräver alltså moddning om än i liten skala.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Har för mig att NZXT Tempest EVO klarar 5970 kort. Det stödjer iaf E-ATX moderkort ... dessutom medföljer 6 st fläktar, så du behöver inte köpa extra fläktar.
Priset är också bra, endast ca 1000 hos Misco , inkl. frakt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzkit
kommer ändå dra lika mycket oavsett nätaggregat. Ett 1000w agg drar inte mer än det behöver, dvs kan dra 200w om det är det enda systemet drar.

Edit: va för långsam

Med undantaget Ace och antagligen andra budget PSU. Ace specifikt drar ungefär 140w mer:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OminousFate
+1 till

Slänger på ännu ett 1+.

Haf 922 med en BRA fläkt i golvet är grymt bra på att kyla grafikkort.

Efter som jag håller på med Folding @ Home så ligger mitt grafikkort på 84~98% i Load 24/7 och fläkten ligger på 45% ( Stock 40% ) och tempen ligger på 75 grader vilket inte är farligt.

De enda jag hör som är "störande" är Coil Whine från grafikkortet.

Enda man ska tänka på med HAF 922 och 932 är att man ska ta bort de stansade bikakegallret som är framför front fläkten och att ta bort allt stansat bikake galler i golvet och de som är vid fläkten ut bak för de ger både lägre tempen och ljudnivå.

sen då hade jag tur att jag hade ett slaktat CM 690 i källaren så jag snodde filtret från golvet på de och moddade dit de så golv fläkten inte matar grafikkorts fläkten med onödigt damm.

Sen så klippte jag till en acryl skiva och satte på insidan av bikakegallret på dörren vilket resulterade i att datorn blev MYCKE tystare och att tempen sjönk på allt utom nordbryggan som låg kvar på samma temp.

Antar att de blev så eftersom de blev en kontrollerad luftgenomströmning i chassit och att de blir lite undertryck eftersom jag har samma CFM på alla fläktar så blir de automatiskt undertryck pga att frontfläkten har svårare för att få in luft än va takfläkten har att skicka ut och samma med golvfläkten som har svårare att få in luft då den drar all luft genom ett filter vilket fläkten bak inte gör vilket resulterar så kallat undertryck.

Och så har jag knökat in en massa spillbitar från ljuddämpningen i 5.25 facken så de inte kan tjuvdras luft där eller smita ut onödigt oljud.

Summan av allt detta har gjort att jag kan höra sambon andas när hon ligger i sovrummet och sover när jag sitter vid datorn i vardagsrummet som ligger i andra ändan av hallen ( blir typ 12~15 meter att gå från datorn till sängen ) eftersom datorn är så tyst som den är.

HAF 922 och 932 går att göra tysta utan större utgifter. Skulle gissa att jag har lagt 300:- MAX på att ljuddämpa datorn vilket känns som en överkomlig summa.

Men vill du ha ett bra chassi med plats för 5970 utan att behöva modda och som har bra kylning så är Silverstone FT02 de absolut bästa för dej.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizzt
Fractal Define R2 o ta bort HD buren. Då får du plats med det.

då har man inte plats för någon hdd. fast man kan köpa en adapter för att kunna installera den i en 5.25mm. fast då kan man inte ha någon dvd brännare.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
då har man inte plats för någon hdd. fast man kan köpa en adapter för att kunna installera den i en 5.25mm. fast då kan man inte ha någon dvd brännare.

Chassit har väl två stycken 5.25" platser då har du en plats till optisk enhet och en plats för hårddisk.

Permalänk
Medlem

Mitt Cooler Master Dominator 690 får plats med mitt HD4870X2 utan problem, så 5970 lär väl också passa