Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Studiebidrag

Hallå hallå!

jag har hört att när man är 16 år har man helt och hållet rätten att sköta om sin egen ekonomi, allt man tjänar in får man ta vara på själv.

Nu till min fråga, har man rätten till att få sitt studiebidrag i handen? menar, har jag någon som helst rätt till att få dom i handen eller har föräldrarna rätten att bestämma om de ska behålla pengarna?

Permalänk

Va jag minns så kommer pengarna automatiskt komma till ditt konto istället. Tror inte ja va tvungen o skriva på nått iaf.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk

Du måste vara 18 för att ha "rätt" till ditt egna studiebidrag...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toper90
Hallå hallå!

jag har hört att när man är 16 år har man helt och hållet rätten att sköta om sin egen ekonomi, allt man tjänar in får man ta vara på själv.

Nu till min fråga, har man rätten till att få sitt studiebidrag i handen? menar, har jag någon som helst rätt till att få dom i handen eller har föräldrarna rätten att bestämma om de ska behålla pengarna?

Jaså. Hade du varit min son med den inställningen hade du blivit hemlös illa kvickt.
Eftersom dina föräldrar betalar din mat och bostad har dom "rätt" att ta det lilla peng du får eftersom den täcker inte ens hälften av vad du äter. Hyran, el, telefon, internet osv ska ja inte ens prata om.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

studiebidrag

Studiebidraget går till din vårdnadshavare som bestämmer om det ska gå vidare till ditt konto.Studiebidrag är ett förlängt barnbirag.

Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

+1 Inte för att jag har barn, men jag vet vad han pratar om, bor iaf i lägenhet, vet ju vad det kostar att bo här.
Jag bor ändå sjukt billigt.. Men jag kommer ju inte under 1250kr, jo kanske med elräkningen!

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Jaså. Hade du varit min son med den inställningen hade du blivit hemlös illa kvickt.
Eftersom dina föräldrar betalar din mat och bostad har dom "rätt" att ta det lilla peng du får eftersom den täcker inte ens hälften av vad du äter. Hyran, el, telefon, internet osv ska ja inte ens prata om.

Du låter som en närig förälder.:P Jag har inga barn själv men jag hade med barn/studiebidrag låtit pengen gå till son/dotter så att de får lära sig att hushålla och ta ansvar för egen ekonomi: detta kan se olika ut men man kan te.x. villkora bidraget genom att barnet får göra en budget etc.:) Som förälder är en bättre väg att gå att te.x. visa vad saker kostar i ett hushåll och "prata om saken vid det runda bordet" istället för att säga/"hota" med att barnet blir hemlöst.:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dskjono
Studiebidraget går till din vårdnadshavare som bestämmer om det ska gå vidare till ditt konto.Studiebidrag är ett förlängt barnbirag.
Mamsen.

Men visst ska man vara juridisk och formell så har föräldrarna rätt till hela bidraget. Detta regleras i föräldrarbalken (där det bl.a. står att vårdnadshavare har beslutanderätt trots att det fyllt 18 år om det fortfarande går på gymnasiet, dock upphör denna rätt om barnet är 18 och ej går på gymnasiet).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Alla föräldrar ondgör sig/suckar över hur mycket ett barn kostar: detta tar jag med en nypa salt eftersom staten formligen vräker pengar över föräldrar med barn.:P

Problemet är att en del föräldrar inte anpassar ekonomin efter inkomsterna och ökar sina utgifter (de tänker ungefär: "Barnbidrag+andra bidrag...hurra:D"). Jag talade med en mamma som sa att pengarna inte räckte, men jag gjorde en balansräkning åt henne och vips så hade hon pengar ÖVER vilket förvånade mig då man alltid hört att "barn är en så stor utgift". Poängen är att man behöver inte köpa den dyraste barnvagnen (bara för att den är "inne" att äga) och barn är inget man visar upp som en annan statuspryl (bil etc.) utan de är ju ett barn. (Såg på PLUS att en mamma - säkert med all rätt - klagade på en barnvagn á la lyxmodell, visst trist som med allt annat att pris och kvalité inte går hand i hand men OJ vilken dyr barnvagn :S) utan man kan köpa nåt billigt. Sen är det ju så att om föräldrar köper nåt dyrt lurar de bara sig själva och barnvagnstillverkaren blir rikare och rikare.:P

Helt ärligt: jag tror inte alla är lämpade för att ha barn.;):)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan

Men visst ska man vara juridisk och formell så har föräldrarna rätt till hela bidraget. Detta regleras i föräldrarbalken (där det bl.a. står att vårdnadshavare har beslutanderätt trots att det fyllt 18 år om det fortfarande går på gymnasiet, dock upphör denna rätt om barnet är 18 och ej går på gymnasiet).

Försörjningsskyldiga vet jag att de är, men har de beslutanderätt? Det har jag aldrig hört innan.

EDIT:

CSN skriver såhär

Citat:

Vem får studiebidraget?

Svar:

Studiebidrag - för dig som är under 20

Om du inte är 18 år är det din vårdnadshavare som får studiebidraget. När du fyllt 18 år får du pengarna själv.

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/vanliga-fragor/studiebidrag...

Men det kanske bara en en förenkling av sanningen?

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Försörjningsskyldiga vet jag att de är, men har de beslutanderätt? Det har jag aldrig hört innan.

nej det tror jag inte heller. 18, är myndig punkt slut. har aldrig hört talas om något sådant heller.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Alla föräldrar ondgör sig/suckar över hur mycket ett barn kostar: detta tar jag med en nypa salt eftersom staten formligen vräker pengar över föräldrar med barn.:P

Problemet är att en del föräldrar inte anpassar ekonomin efter inkomsterna och ökar sina utgifter (de tänker ungefär: "Barnbidrag+andra bidrag...hurra:D"). Jag talade med en mamma som sa att pengarna inte räckte, men jag gjorde en balansräkning åt henne och vips så hade hon pengar ÖVER vilket förvånade mig då man alltid hört att "barn är en så stor utgift". Poängen är att man behöver inte köpa den dyraste barnvagnen (bara för att den är "inne" att äga) och barn är inget man visar upp som en annan statuspryl (bil etc.) utan de är ju ett barn. (Såg på PLUS att en mamma - säkert med all rätt - klagade på en barnvagn á la lyxmodell, visst trist som med allt annat att pris och kvalité inte går hand i hand men OJ vilken dyr barnvagn :S) utan man kan köpa nåt billigt. Sen är det ju så att om föräldrar köper nåt dyrt lurar de bara sig själva och barnvagnstillverkaren blir rikare och rikare.:P

Helt ärligt: jag tror inte alla är lämpade för att ha barn.;):)

+1

Har själv barn, dock så är det så att visst man får bidrag men de täcker inte upp allt, endast det livsnödvändiga,

OT 18år är det som en del tidigare har skrivit, så det är upp till din/dina vårdnads havare att avgöra. (som bonus vet jag att som förälder är man även försörjnings skyldig fram tills barnet fyller 21, kan nog finnas undantag dock)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zachry
+1

(som bonus vet jag att som förälder är man även försörjnings skyldig fram tills barnet fyller 21, kan nog finnas undantag dock)

Japp, men bara om barnet går i skolan(alltså upp till gymnasium). Annars är det 18 år.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

VAfan :S

Klart man ska få sina pengar när man är 16 år gammal!?
Jag har för mig att jag fick mitt "ungdomskort" när jag var 13 ( precis börjar 7an).

Att ta ens barn pengar vid 16 års ålder tycker iaf inte jag är ok, men det är ju vad jag tycker det

Permalänk
Avstängd

Att vara förälder är ju inte alltid lätt men man får ju se till att anpassa sina utgifter till sina inkomster, att T.ex. köpa en Flashig barnvagn ala 09:a funkar ju inte då du kan få en T.ex. 05:a på blocket för 2500.- ist för 700.-, dom ser likadana ut, problemet är bara att många vill ha den nya för att det är ju en 09:a...

Nej man måste helt enkelt anpassa sig, sen så tycker kansek inte jag att ens barn ska ha hela barnbidraget till att börja med, men när dom är runt 15-16år så skulle jag nog ge barnet hela. Det är ju lixom bara att säa - När pengarna är slut så har du inte mer, så handla smart.

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crillie90
VAfan :S

Klart man ska få sina pengar när man är 16 år gammal!?
Jag har för mig att jag fick mitt "ungdomskort" när jag var 13 ( precis börjar 7an).

Att ta ens barn pengar vid 16 års ålder tycker iaf inte jag är ok, men det är ju vad jag tycker det

Det är inte barnets pengar när det är 16. Däremot tycker jag att det är en bra idé att ge ett barn en fast summa pengar varje månad som det får klara sig på. Det är nog bästa sättet sättet att lära någon att inte slösa bort sina pengar.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Japp, men bara om barnet går i skolan(alltså upp till gymnasium). Annars är det 18 år.

Där hade vi undantaget:P

Permalänk
Medlem

Ärligt talat om man förälder är så sniken och ekonomiskt okunnig att man väljer att BEHÅLLA barn/studiebidraget för att täcka UTGIFTER så måtte man vara bra bäng i bollen eller ha ett synnerligen gott skäl för det! Typ A-kassa på grund av sjukdom eller arbetsbrist t.ex.

1200kr är år 2010 en fis i rymden och räcker knappt till att köpa jeans i det sinnessjuka konsumtionssamhället vi har idag.

Barnbidraget bör användas enligt följande:

- Antingen sparas barnbidraget/studiebidraget varje månad så att barnet har en stabil ekonomisk grund att stå på när barnet blir myndigt. Det kan göra VÄLDIGT mycket att ha lite pengar på banken när man ska slussas ut i stora vida världen(ca. 260 000kr + ränta efter 18år).

- Eller så låter man barnet ta del av bidraget vid en lämplig ålder och förklarar för barnet vad barnet då måste inhandla själv och föräldrarna inte längre tänker tillhandahålla (ex. nöjen såsom bio, fika och datorspel). Detta för att barnet ska lära sig att tänka ekonomiskt, inte bli bortskämt o.s.v.

Lämplig ålder är självfallet individuellt beroende på hur moget/väluppfostrat barnet är.

Mvh

Blomsterjohn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zachry
+1

Har själv barn, dock så är det så att visst man får bidrag men de täcker inte upp allt, endast det livsnödvändiga,

OT 18år är det som en del tidigare har skrivit, så det är upp till din/dina vårdnads havare att avgöra. (som bonus vet jag att som förälder är man även försörjnings skyldig fram tills barnet fyller 21, kan nog finnas undantag dock)

Fram tills 21 eller fram tills att barnet avslutat sina studier, har jag för mig ;).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Försörjningsskyldiga vet jag att de är, men har de beslutanderätt? Det har jag aldrig hört innan.

EDIT:

CSN skriver såhär

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/vanliga-fragor/studiebidrag...

Men det kanske bara en en förenkling av sanningen?

Jag har för mig att en förälder även kan bestämma vilken utbildning barnet ska gå (för barnets bästa) men är osäker på denna punkt: det kan vara så att detta var något som föräldrar tillämpade "förr" och detta har fallit i glömska då det ju trots allt är rätt så gammalmodigt att en förälder ska avgöra sitt barns framtid genom att bestämma vilken utbildning barnet ska gå.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

När jag fyllde 18 fick jag ett kuvert med en check från CSN, när jag löste in den kunde jag också fylla i vilket konto jag ville att kommande studiebidrag skulle landa på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
Jag har för mig att en förälder även kan bestämma vilken utbildning barnet ska gå (för barnets bästa) men är osäker på denna punkt: det kan vara så att detta var något som föräldrar tillämpade "förr" och detta har fallit i glömska då det ju trots allt är rätt så gammalmodigt att en förälder ska avgöra sitt barns framtid genom att bestämma vilken utbildning barnet ska gå.

Ja, jag har för mig att föräldrar måste skriva under sitt barns gymnasieval, så kan mycket väl stämma.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Tycker föräldrar är jäkligt snåla om man tar hela bidraget "till sig själva", pengarna är ju till för barnen mer eller mindre.
Visst jag kan förstå om man begränsar det, men man kan ju öka bidraget med 100kr om året eller halvåret... så blir inte ungen helt penga galen.
Att behålla allting som förälder är fel, det är inte bidrag för dig utan för barnet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofupunk
Ja, jag har för mig att föräldrar måste skriva under sitt barns gymnasieval, så kan mycket väl stämma.

Mina föräldrar skrev inte under vad jag valde, inte vad jag kommer ihåg iaf!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomnsterjohn
Ärligt talat om man förälder är så sniken och ekonomiskt okunnig att man väljer att BEHÅLLA barn/studiebidraget för att täcka UTGIFTER så måtte man vara bra bäng i bollen eller ha ett synnerligen gott skäl för det! Typ A-kassa på grund av sjukdom eller arbetsbrist t.ex.

1200kr är år 2010 en fis i rymden och räcker knappt till att köpa jeans i det sinnessjuka konsumtionssamhället vi har idag.

Barnbidraget bör användas enligt följande:

- Antingen sparas barnbidraget/studiebidraget varje månad så att barnet har en stabil ekonomisk grund att stå på när barnet blir myndigt. Det kan göra VÄLDIGT mycket att ha lite pengar på banken när man ska slussas ut i stora vida världen(ca. 260 000kr + ränta efter 18år).

Mycket bra idé då 1000kr inte är någonting.:) Jag bor hos en hyresvärd som klagar över hur dyrt underhåll är etc. "Ok tänkte jag kan inte vara lätt", men sen så har jag förstått att han har iaf 2-3 ockerlån GE-Capital och dom, och har mig som inneboende för att bet. underhållet/halva sin hyra (är inte säker, bryr mig inte:P).

Bodde hemma, farsan blev arbetslös och då "tog" föräldrarna bidraget för att det gick preciiis runt, med huslån mat etc. Sen fick han arbete igen och man fick tillbaka studiebidraget. Så dylika extrema omständigheter (om man inte vill bli vräkt) är fullt legitima.:D:)

Poängen är

Tycker det är löjligt att föräldrar tror att de kan konsumera mera bara för att de får bidrag.:o Om du är överläkare då kan du konsumera men annars får du mätta mun efter matsäck.:) "Man kan inte konsumera som en överläkare om man bara är undersköterska" så att säga.^^ Så argumentet för att en förälder måste ha bidraget för att överleva är patetiskt.:P :S T.o.m. jag som student skulle kunna skänka bort 1000 kr och vad säger då oss detta? Jo förälder med bidrag i massor som är snikna och vill behålla densamma kan inte/har inte gjort en balansräkning.:P lol...:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

men är de inte rätt att man som barn "betalar" för att du får mat husrum och tak över huvudet?
och jag antar att du får saker om du ber dina föräldrar om de?

vet ni ens hur mycket man räknar att matkostnaden för en person är?

Ni kan ju in och läsa här och skaffa er en uppfattning

http://www.konsumentverket.se/sv/privatekonomi/Hushallets-kos...

Permalänk
Hedersmedlem

På vilket sätt detta har med konsumenträtt inom IT/hemelektronik att göra är då inte helt klart för mig. Vet dock att liknande diskussioner finns i ÖÄ där de hör hemma.

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.