"Bevittnade Kopior" - Innebär ?

Permalänk
Avstängd

"Bevittnade Kopior" - Innebär ?

Ska strax in till centrum för att kopiera mina betyg till en skolansökan, i papprena står det att kopiorna ska vara "Bevittnade", vad innebär det ?

Permalänk
Medlem

Att när du tar kopior skall minst ett vittne vara närvarande och skriva under på att det är äkta, för att försäkra om att de kommer ifrån ett original. Men det är skitsamma, ingen kommer checka det ändå. Huvudsaken är att du får någon slags signatur, vilket oftast räcker med rektorns i originalet.
Själv har jag aldrig brytt mig om petitessen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

ok, räcker det med typ förälder eller måste man ringa dit någon annan ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

skall minst ett vittne vara närvarande och skriva under på att det är äkta..

Är ingen specifik person, bara att det är NÅGON

Permalänk
Medlem

Har vidimerat några handlingar, var några arbetskamrater som fick skriva på.
Såhär står det om vidimering på Wikipedia:

Vidimera innebär att bevittna och bestyrka en avskrifts eller kopias överensstämmelse med originalet. Ordet innebär även, i ett allmännare sammanhang, att bekräfta riktigheten i något. När det gäller exempelvis kopierade betygshandlingar, så innebär vidimeringen att två personer andra än en själv genom underskrift, namnförtydligande och telefonnummer direkt på kopian intygar att den stämmer överens med originalet. Ordet vidimera härstammar från latinets vidi, som betyder jag såg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Singularis perfekt aktivum indikativ av videre, om jag får lov att vara petig. Egentligen översätts det inte rakt av "jag såg" utan mer som "[man] såg [och gör fortfarande]" men det är underförstått att det handlar om ego då det är aktivum, _tror_ jag, så det blir ändå "jag såg [och ser]". Vad jag inte förstår är hur verbstammen blir till vid- med personändelsen -i. Är verbet oregelbundet?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Precis som Ryden skriver så behövs det två underskrifter. Räcker alltså inte med bara ett vittne så som jag fattat det.

Permalänk
Medlem

Ganska löjlig sak detta med underskrifter, som ingen ändå kontrollerar och som är 'lätta' att förfalska.
Skriva under konto/kredit -kortskvitton måste ju vara bland det onödigaste, är ju ingen som reagerar om man skriver valfri superhjälte/politiker/annat som signatur.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Re: "Bevittnade Kopior" - Innebär ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Ska strax in till centrum för att kopiera mina betyg till en skolansökan, i papprena står det att kopiorna ska vara "Bevittnade", vad innebär det ?

Att du ska ha två av varandra obeorende vittnen på att de dokument du ämnar ömna in är sanningsenliga och äverensstämmande med verkligheten. Dessa vittnen ska skriva under med sin namnteckning på att de har tagit del av dina dokument.

Permalänk
Medlem

Om du kopierar dom på posten så brukar de stämpla kopiorna. Detta räknas som vidimering, jag har frågat. Man betalar lite extra för det

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Avstängd

2 oberoende vittnen ??? Betala extra ???

Haha dröm och glöm så ambitiös tänker jag inte vara, dom får nöja sig med morsans underskrift, förbannat mesigt annars.