Vad är skillnaden mellan bloomfield och Lynnfield?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan bloomfield och Lynnfield?

Jag hade tänkt köpa in en i7-processor och blev väldigt förvirrad av vad skillnaden var mellan i7-8** och i7-9** Dom verkar ha samma pris i samma frekvenser.

Jag har hittills sett att i7-9** använder QPI medan 8** använder DMI. 9** har tre kanaler för ddr3-minnen medan 8** har endast två dock är dom bara 1066 emot 1333, vad nu det betyder. Dom har samma funktioner såsom hyper threading och en massa annat (om jag inte missat något)

ja det är det jag hittat hittills, jag vet inte riktigt vad det betyder men vilken är det som är bäst? Kan jag anta att 9** är bättre bara för att det är ett högre nummer? xD Som sagt jag skulle behöva lite ljus över situationen. Och angående moderkort, blir det någon skillnad då man ska köpa andra kompnenter till dessa processorer emellan?

Tack på förhand! // Johan

Edit: De processorer jag tittat på är dessa:
http://www.inet.se/artikel/5309951/intel-core-i7-860-2-80ghz
http://www.inet.se/artikel/5309954/intel-core-i7-920-2-66ghz
http://www.inet.se/artikel/5309962/intel-core-i7-930-2-80ghz

Permalänk
Hedersmedlem

Det stora är väl att de är till två olika socklar, dvs i9XX är s1366 och i8XX är s1156, annars är det inte mycket som skiljer mer än det du redan nämnt, dock har väl i8XX inbyggd nordbrygga, medan i9XX "bara" har inbyggd minneskontroller.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

om du ska köra med två eller fler grafikkort så rekomenderas 9** serien då den har stöd för fler pci 16x

Permalänk
Medlem

Så skulle du säga att i8** är bättre för det har inbyggd nordbrygga? Och är det någon sockel som borde vara fördelaktig att ha ist. för den andra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whopido:

Så skulle du säga att i8** är bättre för det har inbyggd nordbrygga? Och är det någon sockel som borde vara fördelaktig att ha ist. för den andra?

Bättre skulle jag inte påstå då detta ger i8XX serien begränsningar i antal "Lanes" vilket negativt påverkar tex grafikprestandan och annan utbyggnad av systemet, så om jag skulle investerat skulle det bli i9XX då den ger mer utbyggbarhet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Bättre skulle jag inte påstå då detta ger i8XX serien begränsningar i antal "Lanes" vilket negativt påverkar tex grafikprestandan och annan utbyggnad av systemet, så om jag skulle investerat skulle det bli i9XX då den ger mer utbyggbarhet.

Okej tackar och angående sockel är det något som skulle göra den ena bättre än den andra t.ex. fler moderkort att välja på eller kunna uppgradera i framtiden till ny processor osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whopido:

Okej tackar och angående sockel är det något som skulle göra den ena bättre än den andra t.ex. fler moderkort att välja på eller kunna uppgradera i framtiden till ny processor osv.

Tyvärr är det inte lätt att säga något vettigt om framtiden när det gäller processorer i allmänhet och på Intel:s i synnerhet då de ganska frekvent byter sockel, det nya X68-chipsetet tex kommer ju med en helt ny socket runt årsskiftet 2011-12, så det är inte lätt att säga om det är "rätt" eller fel, men om du vill ha det mesta möjliga idag så välj s1366.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tyvärr är det inte lätt att säga något vettigt om framtiden när det gäller processorer i allmänhet och på Intel:s i synnerhet då de ganska frekvent byter sockel, det nya X68-chipsetet tex kommer ju med en helt ny socket runt årsskiftet 2011-12, så det är inte lätt att säga om det är "rätt" eller fel, men om du vill ha det mesta möjliga idag så välj s1366.

Tack för svaren! Det känns som att 9** är det jag kommer att satsa på isf.