Länkar till (fördjupande) kunskap

Permalänk
Medlem

Länkar till (fördjupande) kunskap

Trött på "vetenskapskanalernas" fokus på andra världskriget, världens största/snabbaste/dyraste/starkaste maskiner och annan intellektuell snabbmat? Det är jag och jag är säker på att fler här också är det. Jag tänkte därför att vi kunde samla länkar till resurser som i video, ljud eller skriven form går lite mer på djupet i olika ämnen.

En tråd för oss som inte har tid att studera heltid på högskola, men ändå vill lära oss lite mer än det som sägs på Discovery.

Jag börjar med det mest elementära: Khan Academy har ett stort antal engelskspråkiga videoklipp med fokus på matematik, men behandlar även ekonomi, biologi, fysik och kemi från grunden.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

http://fora.tv/ fungerar alltid. Rätt långa föreläsningar om diverse mjukare ämnen. Ofta komplett med powerpoint-presentationer och så.

Kolla själva vet ja!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://uu.diva-portal.org/smash/search.jsf?rvn=7
Publikationer vid UU... du måste krysa i att du vill endast söka dokument i full Diva.. sen kan du på avancerade sökning välja om du vill söka endast bland forsknings publikationer eller bland alla. Man kan också göra sökning inom olika ämne och fakulteter...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

channel9, google tech talks

Man får sålla lite men det finns en del guldkorn.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

det bästa är ju annars böcker.
om du är intresserad av nåt som högskolor har utbildningar i så kan du kolla kurslitteratur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaktiv:

det bästa är ju annars böcker.
om du är intresserad av nåt som högskolor har utbildningar i så kan du kolla kurslitteratur

Bästa förslaget, utom detaljen att det är svårt att länka till fysiska böcker. Copyright och allt vad det heter..
Anyhow, böcker på nätet är en fröjd och jag är själv ganska obekant med stora portalerna, men google books är en start. I övrigt består min samling av ickeportaler som exempelvis KK-stiftelsens pullikationer och dylika småsidor för info. Men det har mindre wow-effekt och mer äschmåsteläsas-effekt.

TED är kanske inte heller vad vi är ute efter, men videos med några tänkvärda grejer är det. Dock svårt hitta det intressanta.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Allt jag kan säga är iTunes University. Gå in i iTunes-store (tror att det krävs att man reggar en användare med kontodetaljer osv, kostar inget) och klicka vidare till university. I powersearchen där kan man få upp helt sjuka grejer, gratis föreläsningsserier av namnkunniga akademiker ifrån Oxford, Cambridge, Harvard eller vad tusan man nu känner för. Jag har sjukt många, och aldrig sett att de tar betalt för någon av föreläsningarna. Tankas smidigt ner typ som man gör med en podcast.
För oss svenskar, finns det en facebook-grupp för att påskynda LU att börja dela med sig av några föreläsningar

Keep it gangstah.

Permalänk
Medlem

Om man känner för litteratur så är följande reddit:ar ganska bra att kolla igenom, länkar till gratis kurslitteratur alt. draftar (versioner av böckerna innan de publiceras som kan innehålla en del fel. Länkningarna brukar dock vara till författarnas/bokens hemsida där errata-listorna publiceras) :
http://www.reddit.com/r/mathbooks
Finns länkar till de andra kursboks-reddit:arna på denna.

Ett annat alternativ som är ganska bra är Arxiv.org
Innehåller främst artiklar av matematik/fysik-karaktär av de flesta underområden inom ämnena man kan komma att tänka på.

Permalänk
Medlem

Wow, 6.002 Circuits and Electronics, väldigt mycket bättre föreläsare än den vi har på KTH.
Flera "aha-upplevelser" redan. (Y)

Permalänk
Medlem

Harvard och Stanford (kanske finns någon bättre plats att länka till, hittar ej dock nu verkar det som).

Sedan finns det ju en del på InfoQ också.