Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Kanske för att det är ett chassi specifikt avsett för många hårddiskar och filserveranvändning, gomorron Jookeer!

97% av alla chassin swec testat genom åren har varit avsedda för många diskar och därmed kunnat användas som filserver medan swec i testerna bara använt EN.

Hoppas detta test blir en vändpunkt!

Permalänk
Medlem

Ser väldigt trevligt ut. Dock hatar jag namnet, får mig att tänka på programmeringen i plugget haha...fyfan

Permalänk
Medlem

Underligt att olika hårdvaru-sidor tycker så olika om chassin.

Jag ifrågasätter ljudnivå bedömningen då ett litet chassi med tysta diskar och inbyggd grafik är lika tyst som ett stort chassi med HD4850, Raptor och Phenom II X4, om de mäter lika i ljudnivå så kan definitivt inte det mindre uppfattas som ok.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Proffsmobbare

Gör en fuling och smyger in en länk till mitt projekt där jag bygger en vattenkyld speldator i just denna låda.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Även ett tack till FD för chassit!

Permalänk
Medlem

hm...

"Hårddiskar

6 st. Samsung Ecogreen 2 TB 5400 rpm (konfigurerade i RAID0)"

Sedan när kör man en "nas" med RAID0? Man förlorar ju hela poängen med lagringsserver om man kör det på 0. Visst kanske du får ett snabbare filsystem (om ens märkbart på en filserver?) men nog fan skiter du bort ALLT om en av diskarna dör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreas D:

Det är förmodligen Lian Li som tillverkar, fråga Fractal Design i butiksforumet.

Låter väldigt troligt då mycket av den ser identiskt ut med Lian Li chassin.

Det går inte riktigt se men skulle det vara möjligt att ha en annan kylare för CPU? Som det ser ut nu verkar PSU fläkten dra mot CPU fläkten och det kan knappast anses som optimalt.

Sedan är hela idéen med att ha små hål på sidan i stället för perforerad front ganska dålig även om Lian Li verkar insistera på det lite väl ofta. Skulle vara betydligt bättre med en front som ser ut som Lian Li PC-Q08. Trevligt chassi annars. Önskar bara att de gjorde något liknande för µATX med lite fler disk platser (hotswap kanske).

Permalänk
Avstängd

Har funderat på att köpa den och efter denna recentionen så kanske det blir så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

@Sweclockers:

När jag läser denna (väldigt bra) artikel, blir jag lite irriterad att behöva scrolla ned varje gång jag byter sida. Det vore kanon om era navigerings-url:er kunde vara http://www.sweclockers.com/recension/11851-fractal-design-arr... istället för http://www.sweclockers.com/recension/11851-fractal-design-arr...

Tack!

Jag håller helt och hållet med. Blev lite less på att se den där bilden om och om igen. Bra förslag znarkus!

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem

Har någon koll på nya mini-itx mobos med 6+ sata platser eller finns det bara den från zotac? Något med ion och passiv kylning skulle vara väldigt trevligt. Gillar Asus AT3IonT-I Deluxe men känns lite trisst att inte kunna ha mer än 3-4 diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MB76:

För er som tyckte detta var en intressant produkt så kan det vara värt att slå ett öga på denna Lian Li PC-Q08B mini-ITX

Plats för 6 diskar med valet att plocka bort 2 och därmed få plats med ett fullängd grafikkort.

Prisjakt verkar inte vilja söka reda på den men finns bla här https://www.inet.se/artikel/6900338/lian-li-pc-q08b-mini-itx-...

edit: Precis när jag postade så står det att produkten är försenad. Tänkt leverans var imorgon.

jag tycker den är för stor, samt gillar inte fläktgallret ifram
en slimline dvd skulle man kunnat klämma in på sidan, kanske lite bökigt men inte så ofta man använder dvdläsare nu för tiden om man inte skulle använda den som htpc, men jag skulle viljat ha den på skrivbordet som foto/redigerings pc, visst behövs inga bättre grafikkort då men det verkar som det inte går att trycka i något extra som tex ett hd5750 om man nu vill spela något spel ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wally:

men det verkar som det inte går att trycka i något extra som tex ett hd5750 om man nu vill spela något spel ibland.

Va? Q08 rymmer ju ett dual slot kort på ca 30cm längd!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

"Hårddiskar

6 st. Samsung Ecogreen 2 TB 5400 rpm (konfigurerade i RAID0)"

Sedan när kör man en "nas" med RAID0? Man förlorar ju hela poängen med lagringsserver om man kör det på 0. Visst kanske du får ett snabbare filsystem (om ens märkbart på en filserver?) men nog fan skiter du bort ALLT om en av diskarna dör.

Jajaja, såg oxå detdär men tänkte att det må ju vara skitsamma i ett chassitest, man kan ju ha synpunkter på val av CPU, diskar, val av OS etc mm, whatever, men det spelar tametusan ingen roll.

Däremot konstaterar jag att diskarna ligger nära 40C och det gör mina också som ligger utanför chassit på golvet utan kylning, så skall man köra hårt med 6 st icke-gröna diskar så finns anledning att se upp.

Brontofläkten i fronten tar luft från sidorna vilket inte är lika effektivt som framifrån så det kan finnas anledning till att borra massa lufthål i frontplåten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Brontofläkten i fronten tar luft från sidorna vilket inte är lika effektivt som framifrån så det kan finnas anledning till att borra massa lufthål i frontplåten.

Problemet är inte bara att fläkten tar luft från sidan (och att den sitter väl nära fronten) utan även att det inte finns något som hindrar den från att återcirkulera samma varma luft.

Jag kanske är överoptimistisk, men jag tror att om man kan ducta luftintagen i sidorna av fronten till fläktramen så kan man nog sänka tempen på diskarna några grader bara på det. Enligt SPCR ska det ju förbättras i nästa revision, så är nyfiken på om det gör nån skillnad

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Va? Q08 rymmer ju ett dual slot kort på ca 30cm längd!

första meningen var ett svar att jag tyckte lian li-lådan var för stor

resten av inlägget var för fractal-lådan

Permalänk
Medlem

För dom som funderar på att svänga ihop en liten filserver tänkte jag tipsa om Intels SASUC8I kort vilket har samma chip (LSI1068E) som det som användes i testet men är PCI-e x8 istället för x4, några hundra billigare och kan dessutom vara lite mindre (svårt att avgöra på bilderna dock). Båda korten borde dock fungera utmärkt i OpenSolaris vilket är viktigast

Permalänk
Medlem

Fram med silvertejp å lite hårdare mjukplast, skapa en avgränsare till framförvarande fläkt så den tvingas ta luft från sidorna,mellan fläkt å hdd så samma sak, tvinga sen luft genom hdd-bur,bromsa flödet i bakkant för att sen pressa luften ner mot cpu å därefter cirkulera mot nätagg som får göra skitgörat. Kasta dammfilter åt h-vete sätt kardborre på insida sidorna vid luftintag å ta nå hepa filter till dammsugare å skapa en enkel smart lösning. Fortfarande varmt? Hjälp till å avlasta fläkten fram med å montera 2st 80 fläktar längst bak.
Trånga utrymmen så tvingas man forca luften att ta svårare vägar å därmed så tvingas man på att antingen tvinga 1 fläkt att jobba som f*n eller ge flera fläkta olika del-uppgifter.

Vill se NYTT test med liknande system med högre standard än nå sketna alu skivor bockade å 2 nitar.
1-10 : 2P sketet system, inte genomtänkt å väldigt opraktiskt

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Bra artikel Sweclockers!

Skrivet av Bloopy:

Vill se NYTT test med liknande system med högre standard än nå sketna alu skivor bockade å 2 nitar. 1-10 : 2P sketet system, inte genomtänkt å väldigt opraktiskt

Det är i alla fall en början på den brist på de mini-itx chassin som finns där ute, eller hur?

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar!

Permalänk
Medlem

Trevligt chassi även om 6 hårddiskar är i minsta laget för en filserver. Jag skulle vilja se ett liknande chassi med två stycken 6-diskars rack plus plats för ett par speglade system-hårddiskar och så plats för fullstort moderkort, eller åtminstone mATX istället för mini-itx. Och så får det inte vara jättedyrt heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

@Sweclockers:

När jag läser denna (väldigt bra) artikel, blir jag lite irriterad att behöva scrolla ned varje gång jag byter sida. Det vore kanon om era navigerings-url:er kunde vara http://www.sweclockers.com/recension/11851-fractal-design-arr... istället för http://www.sweclockers.com/recension/11851-fractal-design-arr...

Tack!

Testa "skriv ut" så får du hela artikeln på en gång.

http://www.sweclockers.com/recension/11851-fractal-design-arr...

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av jookeer:

97% av alla chassin swec testat genom åren har varit avsedda för många diskar och därmed kunnat användas som filserver medan swec i testerna bara använt EN.

Hoppas detta test blir en vändpunkt!

Jovisst har de flesta chassin plats för mer än en disk, men en filserver är för den skull inte en av chassits primära inriktningar. Man kan ju ha invändningar på det mesta när det gäller tester, som varför man inte testade med ett separat spelgrafikkort för de som vill använda lådan till en LAN-burk, eller varför de inte testade med bara en hårddisk, effektsnål CPU och passiv kylning i en ljudisolerad miljö med tonvikt på ljudnivå för de som vill bygga en tystgående HTPC osv osv in absurdum. Alla har ju sin egen synpunkt på hur tester skall genomföras, skall man göra alla lyckliga så lär testerna bli otroligt tungrodda. Jag har full förståelse för att man måste skära ned på antalet olika testvarianter av tids och kostnadsskäl.

Om ett chassi marknadsförs som ett gamer chassi, så är det väl lämpligt att testa det med en bra CPU och ett bra grafikkort, om ett chassi marknadsförs som ett filserverchassi, så är det lämpligt att testa det med många diskar osv.

Jag är medveten att just hur chassit upplevs med en mängd diskar i är en hjärtefråga för dig, men det betyder inte att det är det för alla.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinin:

Har någon koll på nya mini-itx mobos med 6+ sata platser eller finns det bara den från zotac? Något med ion och passiv kylning skulle vara väldigt trevligt. Gillar Asus AT3IonT-I Deluxe men känns lite trisst att inte kunna ha mer än 3-4 diskar.

Jorå! Finns ett som är MINI-DTX som ska platsa i Array från Zotac med 6 SATA-platser. Dock intel atom D510 (1.66GHz) och inte ett ION!
Zotac NM10-DTX WiFi

För övrigt kan jag tillägga att jag precis beställt en NAS med just det här chassit som bas, men med ett intel atom 1.66-moderkort istället, vilket borde bli bra mycket bättre ur ljud- och värmesynpunkt. Ska inte göra någon transcoding av film el.dyl. så en atom och en linux-installation borde fixa biffen utan problem.

Visa signatur

-=[ Use the S/PDIF Luke! ]=-

Permalänk
Medlem

Fractal har gjort det igen!

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Snyggt!

Nu kan jag äntligen få plats med mina dokument

Tack för artikeln.

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns det inget chassi som har stöd för 2,5" diskar istället i slädar/hotswap, motsvarande detta men med externa slädar ist?

Jag vill ha något till TV'n men vill komma ned i storlek och kanske ljudnivå/strömförbrukning med att köra 2,5" ist.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan rymmer 2,5-tums diskar inte lika mycket så det behövs många fler hårddiskar för samma lagringsutrymme och då kanske strömförbrukning och ljudnivå ändå inte blir lägre (jämfört med förre antal 3,5-tums).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinin:

Du kan ju alltid skaffa ett SATA kontrollerkort och stoppa i.

Permalänk
Skrivet av tmpzero:

Finns det inget chassi som har stöd för 2,5" diskar istället i slädar/hotswap, motsvarande detta men med externa slädar ist?

Jag vill ha något till TV'n men vill komma ned i storlek och kanske ljudnivå/strömförbrukning med att köra 2,5" ist.

mac minin eller annan dator i samma storlek? finns ju mängder med maskiner med intel atom cpu på ion platform som klarar hd-material utmärkt, man behöver ju nödvändigtvis inte ha allt media lagrat på mediaenheten lokalt, smb/afp (vanlig filutdelning i nätverket alltså) fungerar ju utmärkt att streama 1080p på, såväl trådbundet som trådlöst (med N-nätverk).

personligen så ser jag stor nytta av ett sådant här chassi, 1 systemdisk och 5st i raid 5. ett väldigt bra alternativ för hemanvändaren! fast jag hade då valt ett betydligt enklare system med intel atom cpu och ion krets (eller dyl).. det räcker mer än väl för att maxxa en gigabit port och titta på HD samtidigt.

fast jag hade gärna sett 8 hdd platser om man får önska. 8 till antalet då de flesta vettiga raidkort har 8 portar eller mer så man kan nyttja grafikkortet fullt ut.

visst är det ett snyggt chassi och med tanke på att mina serverdiskar i dagsläget snurrat över 16000h nu utan några problem så kan jag faktiskt inte riktigt motivera hotswap (även om jag har det själv), det är inte ofta man behöver plocka diskarna om vi säger så, det är smidigt när man väl måste. Men man behöver ändå skruva diskarna på slädarna o då behövs verktygslådan ändå dras fram. Hemanvändaren köper inte hem extra diskar och ställer i bokhyllan i väntan på ett ras. skulle min raid5 array rasa så går jag o köper mig en ny likadan disk o sätter i, ingen fara på taket.

jag tycker detta är ett ypperligt initativ och något jag definitvt skulle överväga om jag inte redan hade större doningar.

Permalänk
Medlem

Svenska designade Fractal Designade Array unnar Svenska Pirate Bays wannabees att lycka?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Det skulle inte kunna vara möjligt att få veta hur många Watt servern drog i de olika lägena? (Låg/Hög belastning)