"Bästa Datorpaketen 5-10k! Uppdateras 1-2 gånger i månaden!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av riceandtofu:

Hej sweclockers!
Vilken mysig stämning det är den här tråden
Jag har plockat ihop ett paket som jag tror ska fungera. Det jag undrar över är om nätagget är ok? Kan man komma undan med ett billigare?

Japp. Fractal Design Tesla 650W går fint, om du står ut med lite oväsen när du senare blåser på fullt med dubbla HD5770 kan du faktiskt klara dig på 550W.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Tjoho allehopa!!

Är helt ny här men jävlar vad kul det va att hitta hit:) Har nog lagt minst 30timmar på en vecka nu för att försöka fatta nått av datorer och vad jag ska köpa:) Har plockat ihop ett packet jag tror ska funka men har svårt att bestämma mig för vilket grafikkort jag ska ta och har inte en aning om jag byggt ett bra packet i övrig heller egentligen. Ska prova att länka upp så får ni som kan gärna komma med komentarer. Det datorn används till är Mycke wow spelande, bränna, film, musik och gärna allt på samma gång plus en 15-25flikar firefox ständigt uppe:) Jag kör datan på min 42a plasma som bara klara av upplösning 13** x 7** nånting har ja för mig men ska byta ut den mot en full HD efter datorn har blivit uppdaterad
Jag har lagt in 2 grafikkort så ni ska se vilka jag funderar mellan nu. Tyst data spelar roll för mig men kan även tänka mig att byta ut kylningen på ett kort för att få det tystare om det skulle spela nån roll

Prov länk: Produktlista - Namnlös lista

Permalänk
Medlem

Undrar om det är lönt att köpa ett moderkort med 890fx om man inte ska ha 6 kärnor? Asus Crosshair IV Formula - Inet.se
eller är detta moderkort tillräckligt? Gigabyte GA-790XTA-UD4 - Inet.se blir ca 800 spänn dyrare men bättre crossfier(2x16) etc.? känner inte riktigt till fördelarna 890fx kontra 790x?
även framtidssäkrare(?) känns ju som att ett ordentligt moderkort är att föredra om man planerar att uppgradera.

ps. planerad processor är 965be

Permalänk

Hej alla

Jag ska precis köpa en ny dator eftersom den jag har är döende och kommer sörjas av ingen.
Den har dött tre gånger medan jag försökt få ihop inköpslistan och fått detta postat.

Ett par komponenter har jag sedan innan:
Grafikkort: XFX Radeon hd5770 1gb
Minnen: Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB CL7

Resterande tänkte jag nu beställa och undrar givetvis om någon har några tips att ge. I så fall tas de emot ytterst tacksamt. Kommer det här fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritiofh:

Undrar om det är lönt att köpa ett moderkort med 890fx om man inte ska ha 6 kärnor? Asus Crosshair IV Formula - Inet.se
eller är detta moderkort tillräckligt? Gigabyte GA-790XTA-UD4 - Inet.se blir ca 800 spänn dyrare men bättre crossfier(2x16) etc.? känner inte riktigt till fördelarna 890fx kontra 790fx?
även framtidssäkrare(?) känns ju som att ett ordentligt moderkort är att föredra om man planerar att uppgradera.

ps. planerad processor är 965be

För det första, så är väl ud4 ett 790x, och inte 790fx? FX brukar vara bäst för att klocka (enligt ngt swec test), samt att det stöder QuadFire.
Bättre klockningsmöjligheter har jag för mig att det är på 890 kontra 790.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

För det första, så är väl ud4 ett 790x, och inte 790fx? FX brukar vara bäst för att klocka (enligt ngt swec test), samt att det stöder QuadFire.
Bättre klockningsmöjligheter har jag för mig att det är på 890 kontra 790.

fel av mig, menade 790x

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritiofh:

fel av mig, menade 790x

Okej. Själv kunde jag inte motivera 890FX, då det kostade en del, utan gick på ud3h ist (890gx) #10066480

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kruppe:

Jag har lagt in 2 grafikkort så ni ska se vilka jag funderar mellan nu. Tyst data spelar roll för mig men kan även tänka mig att byta ut kylningen på ett kort för att få det tystare om det skulle spela nån roll

OK, kylaren är inte den bästa. Den är ganska otymplig och inte jättetyst. Tycker att nya Scythe Yasya (Scythe Yasya - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare) har bra bang-for-the-buck och kan fås riktigt tyst med medföljande fläktkontroll...

Moderkortet är inte så bra som man kan tro, då PCI-Express-platserna har x16, x4 och x1, vilket gör det dåligt för CrossFire...

Att ta ett moderkort med bra layout och (x8, x8) i CrossFire skulle göra det möjligt för dig att köra CrossFire med passiva HD5750, och då rekommenderar jag hellre att du tar PowerColors Go! Green (PowerColor Radeon HD5750 Go! Green SCS3 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)), som är otroligt strömsnålt och bra.

Du har väl egentligen dessa två moderkort att välja på:

Produktjämförelse hos Prisjakt

Med HD5750 Go! Green i CrossFire så krävs det nästan ingenting av nätagget, men vill du ha det tyst, så lägg dig på runt 500W, t ex:

OCZ ModXStream Pro 500W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Eller kanske ännu hellre:
Nexus NX-5000 R3 530W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Men du kan även klara dig bra på:
Corsair CMPSU-450VX 450W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Så här blir mitt förslag:

Hitta lägsta priskombination

Skrivet av fritiofh:

Undrar om det är lönt att köpa ett moderkort med 890fx om man inte ska ha 6 kärnor? Asus Crosshair IV Formula - Inet.se
eller är detta moderkort tillräckligt? Gigabyte GA-790XTA-UD4 - Inet.se blir ca 800 spänn dyrare men bättre crossfier(2x16) etc.? känner inte riktigt till fördelarna 890fx kontra 790x?
även framtidssäkrare(?) känns ju som att ett ordentligt moderkort är att föredra om man planerar att uppgradera.

ps. planerad processor är 965be

790XTA-koret duger ganska bra om du inte har överklockning som första hobby och inte ska uppgradera till sex-kärnig. x8,x8-CrossFire duger upp till HD5770, är gränsfall för HD5850 och tappar en betydande del med HD5870/HD5970, så det beror också på vad du tänkt för grafikkortslösning.

FXTA-UD5 finns ju också om du ska ha CrossFire med de duktigare grafikkorten.

Skrivet av Hell Toupee:

Hej alla
Ett par komponenter har jag sedan innan:
Grafikkort: XFX Radeon hd5770 1gb
Minnen: Crucial DDR3 BallistiX 1333MHz 4GB CL7

Resterande tänkte jag nu beställa och undrar givetvis om någon har några tips att ge. I så fall tas de emot ytterst tacksamt. Kommer det här fungera?

Ja, det är helt enligt boken.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Hej xJom och alla andra!

Har läst den här tråden ganska länge nu och det är dags att köpa ny dator.

Jag använder datorn mestadels till att surfa, lite bild/film redigering ibland och så vill jag att det ska funka att spela typ Fifa10 / Nhl10 osv. Alltås inte överdrivet krävande spel.

Min budget ligger på runt 8500 - 9000:-

Behöver inte dvd-brännare eftersom jag kommer plocka över den från nuvarande datorn. Behöver inte heller OS, tangentbord, mus eller något sådant.

Kan ni hjälpa mig att kolla så alla dessa delar är kompatibla med varandra och tipsa om det är något som bör bytas ut. Jag vet att jag kan spara pengar genom att bara köpa 4gb minnne och i5 processor istället för i7 men jag vill att datorn ska vara hyffsat framtidssäker och hålla sig fräsch några år

Kan tillägga att jag är inte i behov i dagsläget av att köra Crossfire. Skulle ni ha köpt ett lite vassare nätagg tex. Fractal Design Tesla 550W 80+ - Inet.se för att kunna köra crossfire i framtiden?

Hoppas på bra hjälp från er som kan detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayway:

Hej xJom och alla andra!

Har läst den här tråden ganska länge nu och det är dags att köpa ny dator.

Jag använder datorn mestadels till att surfa, lite bild/film redigering ibland och så vill jag att det ska funka att spela typ Fifa10 / Nhl10 osv. Alltås inte överdrivet krävande spel.

Min budget ligger på runt 8500 - 9000:-

Behöver inte dvd-brännare eftersom jag kommer plocka över den från nuvarande datorn. Behöver inte heller OS, tangentbord, mus eller något sådant.

Kan ni hjälpa mig att kolla så alla dessa delar är kompatibla med varandra och tipsa om det är något som bör bytas ut. Jag vet att jag kan spara pengar genom att bara köpa 4gb minnne och i5 processor istället för i7 men jag vill att datorn ska vara hyffsat framtidssäker och hålla sig fräsch några år

Kan tillägga att jag är inte i behov i dagsläget av att köra Crossfire. Skulle ni ha köpt ett lite vassare nätagg tex. Fractal Design Tesla 550W 80+ - Inet.se för att kunna köra crossfire i framtiden?

Hoppas på bra hjälp från er som kan detta

http://i43.tinypic.com/1zdu3ko.jpg

P55 har jag för mig stödjer dualchannel, inte tripple channel.
Vidare skulle jag tagit ett kraftfullare nätagg, oavsett crossfire. Den får flåsa på ganska bra annars, även om den räcker till. 550w skulle jag tagit.
I7 860 är bra i multitrådade program, pga Hyperthreading. Vegas tex är multitrådat.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

P55 har jag för mig stödjer dualchannel, inte tripple channel.

Okej. Vad betyder det? Kommer det helt enkelt inte att fungera med dom minnena?
Hur vet jag om ett moderkort stödjer dualchannel eller tripple channel, hittar inget i specifikationerna på inet.

Finns det moderkort som stödjer tripple channel i samma prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayway:

Okej. Vad betyder det? Kommer det helt enkelt inte att fungera med dom minnena?
Hur vet jag om ett moderkort stödjer dualchannel eller tripple channel, hittar inget i specifikationerna på inet.

Finns det moderkort som stödjer tripple channel i samma prisklass?

Ni får rätta mig om jag har fel, men det enda chipset som stödjer tripple channel är väl x58 (Intel i7 9xx)?
Alltså skulle du behöva gå upp en prisklass för att få tripple channel. Ta dual channel annars (tex 2x2gb).

Intel i5/i3/i7 860/870 (P55 chipset, s1156) stödjer inte tripple channel, alltså får du ta 2 eller 4 stickor istället för 3.

Tror inte du kommer få lite bättre prestanda 2 vs 3 stickor, om någon alls.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Okej jag fattar. Med det billiga moderkortet (vill inte lägga typ 2000:- på moderkort) så får jag nöja mig med 4GB ram (2x2GB) eller kan man köra en separat sticka utöver det med 2GB. Då blir det ju 6GB ändå?
Kommer det att funka så de jobbar bra tillsammans?

Håller på och tittar på lite andra minnen. Vad är skillnaden mellan 1333Mhz och 1600Mhz? Är det stor prestandaskillnad och funkar båda typerna till Asus P7P55D moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayway:

Okej jag fattar. Med det billiga moderkortet (vill inte lägga typ 2000:- på moderkort) så får jag nöja mig med 4GB ram (2x2GB) eller kan man köra en separat sticka utöver det med 2GB. Då blir det ju 6GB ändå?
Kommer det att funka så de jobbar bra tillsammans?

Håller på och tittar på lite andra minnen. Vad är skillnaden mellan 1333Mhz och 1600Mhz? Är det stor prestandaskillnad och funkar båda typerna till Asus P7P55D moderkortet?

Det vet jag inte.. Ang 1333mhz kontra 1600 så är 1600mhz något snabbare. Jag skulle tagit corsairs i5/i7 minnen (4gb), på inet. Det finns 2 versioner, en med lägre (+~100kr) och en med högre latens.
Man använder typ aldrig mer än 4gb ändå..

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Håller med helt och hållet. Nöj dig med 2x2 Gb minne och ta 450W-550W nätagg istället.

Dessutom skulle jag nog byta till Gigabytes motsvarande moderkort med USB3:

Gigabyte GA-P55-USB3 - Inet.se

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tänkte köpa en dator till min bror när han fyller år, planen var att lägga sig på 5000:-, men den gränsen spricker rätt så fort

Någon som kan kika på detta paket, och informera mig om vilka minnen som fungerar och är prisvärda?!

Han spelar en del gamla spel, mest tower defence och dota, men kollar även på film, streamar musik och chattar. dvs inget överdrivet spel-missbruk som vissa andra ;D (Han har sagt att han vill spela star-craft 2 när det kommer, dock skiter han rätt mycket i om han kan maxa upplösningar och så vidare, han vill bara kunna spela det..) Dessutom är det inte han som betalar, så man får vara tacksam för det man får!

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Håller med helt och hållet. Nöj dig med 2x2 Gb minne och ta 450W-550W nätagg istället.

Dessutom skulle jag nog byta till Gigabytes motsvarande moderkort med USB3:

Gigabyte GA-P55-USB3 - Inet.se

/xJom

Okej. Vad skulle du rekomendera för minnen om jag ska köra på 2x2 Gb ? Går det att lägga till en extra 2Gb senare och måste den då isf vara av exakt samma modell för att alla tre minnen ska funka ihop?

Kan du rekomendera något nätagg som är bra? Vilket är det bästa på Inet mellan 400:- och 700:- ?
En fördel om det är hyffsat tyst.

Vinner jag något mer än just USB3 på det moderkortet? I prestanda / påverkar det hur snabb datorn blir om jag går upp till Gigabytes moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexel:

Någon som kan kika på detta paket, och informera mig om vilka minnen som fungerar och är prisvärda?!

Han spelar en del gamla spel, mest tower defence och dota, men kollar även på film, streamar musik och chattar. dvs inget överdrivet spel-missbruk som vissa andra ;D (Han har sagt att han vill spela star-craft 2 när det kommer, dock skiter han rätt mycket i om han kan maxa upplösningar och så vidare, han vill bara kunna spela det..) Dessutom är det inte han som betalar, så man får vara tacksam för det man får!

Det är mycket bättre att satsa på ett system med AMD 630, då den processorn är tillräcklig för det din bror ska göra och mer prisvärd än Core i3.

Kolla på Hitta lägsta priskombination under 5k på datorbutiken.com...

Skrivet av wayway:

Okej. Vad skulle du rekomendera för minnen om jag ska köra på 2x2 Gb ? Går det att lägga till en extra 2Gb senare och måste den då isf vara av exakt samma modell för att alla tre minnen ska funka ihop?

Nej, de behöver bara vara samma hastighet och latens. Men det är givetvis att föredra om det är exakt likadana...

De här rekommenderas:

A-Data 4GB (2x2GB) Extreme Vitesta 1333MHz - Inet.se

Skrivet av wayway:

Kan du rekomendera något nätagg som är bra? Vilket är det bästa på Inet mellan 400:- och 700:- ?
En fördel om det är hyffsat tyst.

Fractal Design Tesla 550W 80+ - Inet.se

Skrivet av wayway:

Vinner jag något mer än just USB3 på det moderkortet? I prestanda / påverkar det hur snabb datorn blir om jag går upp till Gigabytes moderkort?

Nej, det är just USB3 som är grejen.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Det är mycket bättre att satsa på ett system med AMD 630, då den processorn är tillräcklig för det din bror ska göra och mer prisvärd än Core i3.

Kolla på Hitta lägsta priskombination under 5k på datorbutiken.com...

Tack!, Ändrade lite i paketet, kör gärna med 300 lådan och en Spinpoint F3 då jag har bra erfarenheter av dom tidigare, behöver ingen DVD för det har vi liggande, så kommer jag ner på 4400:-

det enda jag saknar är den gamla goda länken till fraktfritt på datorbutiken, eller har den försvunnit i och med ny ägare?

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Medlem

OK ska äntligen få tummen ur och köpa mig en ny burk, min gamla trogna burk har används flitigt i 8 års tid nu och behöver pansioneras, är ingen gamer utan kommer att avända datorn för filmtittande (HD kvalitet) och internet, visst med bättre dator lär jag väl börja spela dom spel som jag endast spelar på dator: Strategi spel som C&C typ. Sen är HDMI utgång ett måste för jag använder en 47" LCD TV utan RGB/DVI utgång. Fast HDMI är väl numera standard på moderkorten/grafikkorten?

ser om går in på xjom.se får man fina val men skickas till prisjakt och man beställer från olika ställen? Inet.se ser shysst ut med fraktfritt för oss medlemmar. Borde vara enklast att beställa allt därifrån? Tror att jag nöjer mig med en dator för ca 6-7k

Och om jag vill pocka ihop själv komponenter så givetvis förstår jag att rätt moderkort med passande processor är ett måste, men sen måste den in i ett chassi och vad ska man tänka på där? går det med vad som helst eller?

Grafikkorten har ny standard ser jag också, mitt förra var AGP nu är det PCI eller PCI express och jag antar att expressen är det bästa altenativet och dom senare moderborden klarar det.

USB 3.0 ser intressant ut och skulle vara bra att ha det på en gång, interigerat på moderbordet eller pci (express?) där månne?

Ser att folk här sätter i hop sina dator paket "glömmer" fläkten i burken? Eller ingår det numera när man köper ett chassi?

Hårddiskar blir jag inte klok på nu, SATA är numera standarnden (IDE är nog passé numer) men sen finns SATA-II, SATA-III och eSATA vad är skillanden här och kan jag använda alla typer av SATA?

Nu har ni fått skratta åt mitt dåliga uppdaterande inom data komponenter, hoppas det kommer några vettiga svar som hjälper mig.

Permalänk
Medlem

Har nu försökt plocka ihop en speldator, där jag snor lite delar från min HTPC som jag har hemma och köper lite nytt till den. Det jag tar ifrån HTPC:n blir Grafikkortet ett Gigabyte ATI Radeon HD 4850 1GB, samt att jag köper ett till, för att köra Crossfire. Då blir självklart frågan, blir det bättre än att köpa ett nytt för dem pengarna jag lägger på ett nytt till htpc:n (585:- + 1395:-) alltså ca: 2000 kr. Kanske en dum fråga, men om jag ska köra crossfire, har aldrig gjort det förut, så undrar jag om jag måste ha exakt likadant eller om jag kan köpa ett annat och köra crossfire med, isåfall vilket skulle vart lämpligt att köra med? Samt om jag behöver något extra tillbehör. Det andra jag stjäl från Htpcn blir nätagget det är ett Corsair TX 650w som väl bör räcka för de delar jag plockat ihop, plus 4850 CF? så be quiet! Straight Power E7, 400W 80+ i länken är för att driva htpc:n vilket den väl bör klara av. Skulle vilja ha förslag på en lämplig cpukylare också som skulle passa fint till detta paket.
Sen undrar jag väl det där med moderkortet, finns det några bättre delar som skulle spela bättre med varandra? en sista koll med killarna som kan innan jag beställer.

Tar gärna emot förslag på billigare lösningar också

Tacksam för svar.

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dexel:

Tack!, Ändrade lite i paketet, kör gärna med 300 lådan och en Spinpoint F3 då jag har bra erfarenheter av dom tidigare, behöver ingen DVD för det har vi liggande, så kommer jag ner på 4400:-

Låter mycket bra!

Skrivet av dexel:

det enda jag saknar är den gamla goda länken till fraktfritt på datorbutiken, eller har den försvunnit i och med ny ägare?

Ja, jag har inte hört något om det sedan ägarbytet. Och de är inte med i "Butiker och tilllverkare"-forumet, så jag vet faktiskt inte hur det är med saken.

Skrivet av sonik:

Fast HDMI är väl numera standard på moderkorten/grafikkorten?

Njae, inte alla, men det är väldigt vanligt...

Skrivet av sonik:

ser om går in på xjom.se får man fina val men skickas till prisjakt och man beställer från olika ställen?

Jag beräknar det som blir billigast med hänsyn taget till frakt från flera olika butiker. Oftast är det vettigt att beställa från två eller tre butiker.

Skrivet av sonik:

Inet.se ser shysst ut med fraktfritt för oss medlemmar. Borde vara enklast att beställa allt därifrån? Tror att jag nöjer mig med en dator för ca 6-7k

Det är klart att det kan kännas enklare att beställa från en butik, och isåfall kan jag hjälpa dig.
Dock har alla SweC-medlemmar även personalrabatt hos Misco, så jag brukar lista åtminstone båda dessa butiker, så får man välja själv.

Skrivet av sonik:

Och om jag vill pocka ihop själv komponenter så givetvis förstår jag att rätt moderkort med passande processor är ett måste, men sen måste den in i ett chassi och vad ska man tänka på där? går det med vad som helst eller?

En dator för 6-7k kommer du inte att kunna köpa så många eller så dyra delar att de inte skulle passa i ett godtyckligt chassi. Har du några preferenser? Titta på xJom.se - Chassi

Skrivet av sonik:

Grafikkorten har ny standard ser jag också, mitt förra var AGP nu är det PCI eller PCI express och jag antar att expressen är det bästa altenativet och dom senare moderborden klarar det.

Japp. Det är bara PCI-Express som gäller nuförtiden.

Skrivet av sonik:

USB 3.0 ser intressant ut och skulle vara bra att ha det på en gång, interigerat på moderbordet eller pci (express?) där månne?

Ja, det är bra att förse sig med USB3.0 direkt på moderkortet, särskilt om du behåller denna dator i 8 år...

Skrivet av sonik:

Ser att folk här sätter i hop sina dator paket "glömmer" fläkten i burken? Eller ingår det numera när man köper ett chassi?

Väldigt få chassin kommer helt utan fläktar. Det finns de som bara har en fläkt, och där man kan komplettera med väldigt tysta fläktar om man vill ha en väldigt tyst dator.

Skrivet av sonik:

Hårddiskar blir jag inte klok på nu, SATA är numera standarnden (IDE är nog passé numer) men sen finns SATA-II, SATA-III och eSATA vad är skillanden här och kan jag använda alla typer av SATA?

SATA-II är den standarden som gällt under en längre tid nu (3 Gb/s), SATA-III kom ganska nyligen och prestandatester visar att man inte vinner särskilt mycket på SATA-III i dagsläget.

Skrivet av sonik:

Nu har ni fått skratta åt mitt dåliga uppdaterande inom data komponenter, hoppas det kommer några vettiga svar som hjälper mig.

Utgå från det här - Hitta lägsta priskombination - och välj ett chassi och kylningslösning som passar dig. Väljer du en billig chassi/kylning (dvs enkelt chassi som inte nödvändigtvis behöver vara tyst som en viskning, så kan vi kanske höja prestandan på CPU/GPU något.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pickford:

Kanske en dum fråga, men om jag ska köra crossfire, har aldrig gjort det förut, så undrar jag om jag måste ha exakt likadant eller om jag kan köpa ett annat och köra crossfire med, isåfall vilket skulle vart lämpligt att köra med?

Du ska ha ett HD48xx med lika mycket minne per GPU - Compatibility Charts

Alla rödmarkerade i tabellen är godkända kombinationer, men naturligtvis rekommenderar de HD4850 till HD4850 eftersom det fungerar lite bättre om du har samma klockfrekvenser på GPU-klockan. Om du köper ett HD4870 och klockar upp ditt HD4850 lite grann kan du ju få en riktigt trevlig boost, t ex...

Skrivet av Pickford:

Det andra jag stjäl från Htpcn blir nätagget det är ett Corsair TX 650w som väl bör räcka för de delar jag plockat ihop, plus 4850 CF?

Jajamensan! (Dock skulle jag inte utmana ödet genom att köpa ett HD4850X2 till ditt befintliga för att få TrippleFire... Det blir lite på gränsen även om TX650 är ett bra nätagg.)

Skrivet av Pickford:

så be quiet! Straight Power E7, 400W 80+ i länken är för att driva htpc:n vilket den väl bör klara av.

HD5450 drar ju ingenting, så även Fractal Designs nya Integra ska klara HTPCn utan att väsnas nämnvärt:

Fractal Design Integra 400W 80+ - Inet.se

Skrivet av Pickford:

Skulle vilja ha förslag på en lämplig cpukylare också som skulle passa fint till detta paket.

Beror lite på om du bara vill tysta burken, eller om du vill kunna klocka lite/mycket?

Bra för tyst/klocka lite:

Jmfr - Inet.se

Bra för tyst/klocka mycket:

Jmfr - Inet.se

Skrivet av Pickford:

Sen undrar jag väl det där med moderkortet, finns det några bättre delar som skulle spela bättre med varandra?

De här är med USB3. Och de är riktigt bra:
Jmfr - Inet.se

Skrivet av Pickford:

Tar gärna emot förslag på billigare lösningar också

Finns inget direkt, om du inte byter till AMD 965, förståss...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Nu har jag lämnat mina kära spelkonsoler (360,ps3) och ska ge mig på att bygga en speldator. Jag är ganska grön när det gäller datorer men jag lär mig snabbt och har lagt ner en del tid på att läsa in vad som behövs, Jag skall använda datorn till en del spel som bfc2,mw2,crysis osv.. och titlar som följer. Jag skall även kolla mycket film och behöver en stor hd för lagring, samt ett bra moderkort som är framtidssäkert att uppgradera i alla fall några år framåt. Just nu sitter jag o grämer mig för min bärbara hp pavilion som inte tillfredställer mig mycket glädje, så det jag undrar över är om jag skall bygga datorn själv o spara in en del pengar på de samt få de komponenter som passar bäst tillsammans, men jag är osäker över vad som passar bäst ihop och vill även få en så bra dator som möjligt för min budget som är max 12k för datorn samt en skärm. Detta är vad jag har hittat:

Låda

Moderkort

Nätdel

Minnen

Processor

Grafik

HD

Skärm

Vad sägs om detta system funkar de optimalt tillsammans? priset ? grafikkortet tänkte jag borde räcka till dagens krävande spel som bfc2 mw2 och sedan i framtiden köpa ett till 5850 och köra crossfire? tacksam för svar mvh jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av xJom:

Nej, de behöver bara vara samma hastighet och latens. Men det är givetvis att föredra om det är exakt likadana...

De här rekommenderas:
A-Data 4GB (2x2GB) Extreme Vitesta 1333MHz - Inet.se

Tack för hjälpen! Vilket minne är bäst utav dessa två? Vilket passar bäst om jag kör en i7 processor? https://www.inet.se/jamfor?compare=5304264&compare=5304265.

Har ändrat lite i mitt paket nu. Ser detta bra ut? Behöver jag köpa till en extra fläkt eller räcker det med den 120mm som ingår i chassit? Jag kommer inte att överklocka något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wayway:

Tack för hjälpen! Vilket minne är bäst utav dessa två? Vilket passar bäst om jag kör en i7 processor? https://www.inet.se/jamfor?compare=5304264&compare=5304265.

http://i39.tinypic.com/59zchu.jpg

Dom svarta 1600 MHz minnena är nog bäst, rätta mig gärna om ja har fel xD

Jag letar också efter ett moderkort till en i7 860 dator med dominator 1800 MHz , vilket är bäst för gaming och överklock??? Har tittat lite på asus maximus formula.

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

HA HA HA! Typiskt min otur, när jag ska till och beställa nu på morgonkvisten så ser jag att priset på allt i korgen har höjts mot gårdagen, då har dem höjt moderkortet från 1724:- till 2575:- brukar sånt hända ofta eller? hehe, nu blev jag besviken.

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem

Har aldrig hänt mig xD det låter lite mystiskt, för de va ju ingen liten höjning. Var det någon kampanj på kortet innan elr nåt??

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem

nej jag såg då inte att det var något, och bara för det så blev det ett helt annat paket. jag hoppas allt passar ihop denna gången bara har redan beställt. men det blir nog bra.

Visa signatur

i5 3570 @ 4,2 GHz EKCooled| Asus Maximus V Formula| MSi GTX 680 @1159/1752 MHz EKCooled| Corsair Vengence 16GB 1600| Corsair AX 750 | 80Gb Intel320 SSD+ 128gb Adata SSD | Corsair 800d
i5 750 @ 4.2 GHz | H50 | Asus P7P55D | GTX 460 | XMS3 16GB 1600| Corsair AX 750 | 128gb Adata SSD | FD R3
Asus U36SD+Intel 510 SSD+A-data 4gb 1333mhz

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra ;D lycka till

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb