Installation av SMP-klienten i Windows

Permalänk
Medlem

Jag har fått ordning på min klient nu men blir sjukt irriterad av att klienten laddar hem nytt arbete (och slänger mitt gamla som jag jobbat på i två dygn) om jag av en eller flera anledningar blivit tvungen att starta om datorn. Ska det verkligen vara nödvändigt?

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Jag har fått ordning på min klient nu men blir sjukt irriterad av att klienten laddar hem nytt arbete (och slänger mitt gamla som jag jobbat på i två dygn) om jag av en eller flera anledningar blivit tvungen att starta om datorn. Ska det verkligen vara nödvändigt?

Stänger du av klienten först? Ctrl+C

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Inaktiv

Och vart sparas arbetsfilerna? Är det någon sökväg dit foldklienten inte har skrivrättighet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Stänger du av klienten först? Ctrl+C

Nej, jag kör klienten som en service och övervakar med FahMon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Och vart sparas arbetsfilerna? Är det någon sökväg dit foldklienten inte har skrivrättighet?

Dom sparas i "C:\Program Files (x86)\Folding@Home Windows SMP Client V1.01\work" (antar jag?)

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Nej, jag kör klienten som en service och övervakar med FahMon.

Dom sparas i "C:\Program Files (x86)\Folding@Home Windows SMP Client V1.01\work" (antar jag?)

Använde du denna guide för att köra klienten som service? http://folding.stanford.edu/English/WinSMPGuideMPICH#ntoc5

Då jag själv inte kört som service så kan jag dessvärre inte hjälpa dig mer där.

Då du installerat under Program Files så kan det ju vara problem med rättigheter för klienten. Har du möjlighet att flytta klienten utanför "Program Files och köra den antingen från en undermapp direkt under C: eller under Users som det står i officiella instruktionerna? http://folding.stanford.edu/English/WinSMPGuideMPICH#ntoc2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Använde du denna guide för att köra klienten som service? http://folding.stanford.edu/English/WinSMPGuideMPICH#ntoc5

Då jag själv inte kört som service så kan jag dessvärre inte hjälpa dig mer där.

Då du installerat under Program Files så kan det ju vara problem med rättigheter för klienten. Har du möjlighet att flytta klienten utanför "Program Files och köra den antingen från en undermapp direkt under C: eller under Users som det står i officiella instruktionerna? http://folding.stanford.edu/English/WinSMPGuideMPICH#ntoc2

Jag har nu installerat om klienten i en mapp direkt under C: och följt guiderna för installation och servicekonfigurering till punkt och pricka. Jag har dessutom lagt till undantag i NOD32. Trots detta så hämtar klienten nytt arbete varje gång jag startar om datorn

*EDIT: Det verkar som att det fungerar bra om jag stoppar tjänsten manuellt innan jag stänger av datorn. Görs inte detta automatiskt vid omstart?

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Inaktiv

Kolla denna tråden: http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=58&t=13177&p=129046

Ett alternativ, som de nämner i tråden, är att göra en genväg du lägger i din Autostart/Startup-folder. Du får då en konsolruta (som när du kör klienten som vanligt) vilken vid behov kan gömmas med program som döljer fönstret i systray.

Permalänk

Gör jag rätt?

Har en i7 920.

Kör med SMP2 och med switchen:

"Folding@home-Win32-x86.exe -smp 8 -verbosity 9"

Meningen att man ska köra med -smp 8 om man har hyperthreading aktiverad?

Tidigare körde jag med 4st separata instanser av den vanliga consol klienten.

Är för tillfället en "FahCore_a1.exe" jag kör, så den tar inte mer än c:a 55%->85%. Av de 4 kärnorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farenheit
Gör jag rätt?

Har en i7 920.

Kör med SMP2 och med switchen:

"Folding@home-Win32-x86.exe -smp 8 -verbosity 9"

Meningen att man ska köra med -smp 8 om man har hyperthreading aktiverad?

Tidigare körde jag med 4st separata instanser av den vanliga consol klienten.

Är för tillfället en "FahCore_a1.exe" jag kör, så den tar inte mer än c:a 55%->85%. Av de 4 kärnorna.

Lägg till flaggan "-advmethods" och se till att du har en passkey. Då kommer du förhoppningsvis att få en a3 WU när du är klar med a1:an.

Permalänk

Känns som att det går "segare" nu jämnfört med när jag körde 4st separata. Men men, får se. Foldar på mitt HD5450 samtidigt.

Permalänk
Medlem

a1:or tar lång tid. Har för mig jag ligger på ca 17h när jag får sådana. A3:or tar för mig dryga 5h per WU.

Tänk på att du måste färdigställa 10 a3 WU med din passkey innan du börjar få bonus så PPD kommer gå ner till en början. 80% av alla WU du startar måste även lämnas in innan deadline annars förlorar du rätten till bonus.

Permalänk

Läste det någonstans också, framtiden får utvisa hur pass bra detta går då Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

det står i guiden att man får bättre ppd om man har 2 st klienter på en quad men det står inte hur man gör finns det någon sådan guide?

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
det står i guiden att man får bättre ppd om man har 2 st klienter på en quad men det står inte hur man gör finns det någon sådan guide?

Om du nu har en så kraftfull processor som en i7 920 så ska du inte bry dig om småpotatis som affinity changer och dubbla klienter utan istället rikta in dig på att folda BIGADV -> Guide för BIGADV-foldning.

Ang. din fråga i "Rapportera din PPD"-tråden så kanske du bara har glömt flaggan -smp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Om du nu har en så kraftfull processor som en i7 920 så ska du inte bry dig om småpotatis som affinity changer och dubbla klienter utan istället rikta in dig på att folda BIGADV -> Guide för BIGADV-foldning.

Ang. din fråga i "Rapportera din PPD"-tråden så kanske du bara har glömt flaggan -smp?

den använde jag inte förr och nu när jag provar vill den inte starta...?

jag har inte på min dator så mycket att jag kan köra bigadv... känn inte värt om man inte får bonusen...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
den använde jag inte förr och nu när jag provar vill den inte starta...?

Den måste du hursomhelst använda nu för att SMP ska kunna köras. Vad får du för felmeddelande? Vad händer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
jag har inte på min dator så mycket att jag kan köra bigadv... känn inte värt om man inte får bonusen...

Då är det ju en helt annan femma. Har sökt lite och hittar ingen som använder affinity changer på sina i5or eller i7or. Kan bero på att SMP-klienten bara använder en process istället för fyra processer, som den använde med tidigare klientversioner, och det således inte finns något värde i att ha ett program som reglerar affinities var tionde minut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Den måste du hursomhelst använda nu för att SMP ska kunna köras. Vad får du för felmeddelande? Vad händer?

Då är det ju en helt annan femma. Har sökt lite och hittar ingen som använder affinity changer på sina i5or eller i7or. Kan bero på att SMP-klienten bara använder en process istället för fyra processer, som den använde med tidigare klientversioner, och det således inte finns något värde i att ha ett program som reglerar affinities var tionde minut.

jag provar bigadv i en mån och ser hur ppd:n blir...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen lyckats få upp alla 8 trådar till 100% på min i7:a.

Visa signatur
Permalänk

Hej, jag skulle behöva hjälp med att få igång SMP-clienten.
Jag har installerat 6.29 och lagt till en genväg med olika ändelser som tex "-- smp 8 -verbosity 9"

Probemet är att det står "unable to connect to "FRAXA PC" osv...

Vad behöver göras?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontus_mRI:

Hej, jag skulle behöva hjälp med att få igång SMP-clienten.
Jag har installerat 6.29 och lagt till en genväg med olika ändelser som tex "-- smp 8 -verbosity 9"

Probemet är att det står "unable to connect to "FRAXA PC" osv...

Vad behöver göras?

[QUOTE=él Mero;7829081]
1 - Följ dessa steg
VIKTIGT! Om du använder XP måste .NET framework v2.0 installeras innan SMP-klienten (Vista har det redan installerat).

  1. Försäkra dig först om att du har ett användarkonto med adminrättigheter och ett lösenord till det. Har du inte detta måste du skapa ett (Kontrollpanelen > Användarkonton). För Vista-användare så har Insanewithmybody förklarat hur han gjorde i detta inlägg. Det är nämligen lite krångligare på Vista, på grund av högre säkerhet.

  2. Om du kör med XP men saknar .NET framework v2.0 (Kontrollpanelen > Lägg till/ta bort program), ladda ner och installera det.

  3. Ladda ner och installera SMP-klienten.

  4. Dubbelklicka på install.bat som ligger i mappen där du installerade klienten.
    - Klicka först <Enter> för att välja det förvalda Windowsanvändarnamnet.
    - Mata sedan in ditt lösenord och tryck <Enter>. Lösenordet är av "no feedback"-typ, det innebär att varken tecken eller de klassiska stjärnorna (*) dyker upp. Den registrerar alltså vad du skriver men ger ingen output för det.
    - Mata sedan in ditt lösenord igen och tryck <Enter>. Har det gått bra kommer det att se ut så här:

  5. Konfigurera klienten. Extra steg! Men först ett extra steg i och med att 6.22-klienten gick ut den 2/2-09. Ladda ner Drop-in binary for current Windows SMP console client (6.23) och placera den i i mappen där SMP-klienten är installerad (alltså ersätt den gamla filen). Sedan är det bara att fortsätta som vanligt med installationen. Första gången räcker det med att dubbelklicka på Folding@home-Win32-x86.exe, som ligger i mappen där du installerade klienten. Gör du det så börjar klienten att arbeta direkt efter konfigureringen. Vill du inte att den gör det så lägger du till -configonly-flaggan efter Folding@home-Win32-x86.exe. Hur man gör detta står beskrivet lite längre ner i guiden, i sektionen Flaggor.

[/QUOTE]

Kolla igenom så detta stämmer. Steg 5 kan du skippa.

Permalänk

Det verkar vara MPI det är fel på, hur löser jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus_mRI:

Hej, jag skulle behöva hjälp med att få igång SMP-clienten.
Jag har installerat 6.29 och lagt till en genväg med olika ändelser som tex "-- smp 8 -verbosity 9"

Probemet är att det står "unable to connect to "FRAXA PC" osv...

Vad behöver göras?

Är det install.bat som krånglar?

Skrivet av anders.149:

Kolla igenom så detta stämmer. Steg 5 kan du skippa.

Oj, det var gammal info i steg 5. Så... bort, bort :happy:

Permalänk

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Jag får access denied på install.bat, även fast med rätt lösenord och användarnamn, hur är det med DeinoMPI som den frågar om hela tiden, måste man konfigera där?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av él Mero:

Är det install.bat som krånglar?

Oj, det var gammal info i steg 5. Så... bort, bort :happy:

Hehe, ska jag kolla igenom resten av guiden?

Skrivet av Pontus_mRI:

http://img294.imageshack.us/img294/6176/78001617.jpg

Uploaded with ImageShack.us

http://img687.imageshack.us/img687/8543/98002875.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Jag får access denied på install.bat, även fast med rätt lösenord och användarnamn, hur är det med DeinoMPI som den frågar om hela tiden, måste man konfigera där?

Provat starta cmd som administratör?
Ett sätt att göra detta är att öppna startmenyn, skriv cmd, högerklicka på cmd och välj starta som administratör/run as administrator.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Provat starta cmd som administratör?
Ett sätt att göra detta är att öppna startmenyn, skriv cmd, högerklicka på cmd och välj starta som administratör/run as administrator.

- Jag tror inte det har med saken att göra, där står det ingenting om folding över huvud taget, det är ju bara kommandotolken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontus_mRI:

- Jag tror inte det har med saken att göra, där står det ingenting om folding över huvud taget, det är ju bara kommandotolken.

Jo, men då install.bat krånglar med att installera (som jag förstod det) så kan det helt enkelt vara så enkelt att du inte hade tillräckliga rättigheter att att installera, startar du cmd som admin så bör detta gå.

Läs gärna: Folding@home - WinSMPGuideMPICH
Det är så du ska göra under Win7. él Mero, kanske värt att lägga till också?

Permalänk
Medlem

anders.149 har rätt. Du behöver köra install.bat som administratör för att det ska fungera när du får det där felmeddelandet.

Permalänk

Tack så mycket nu fungerar det.

Permalänk

FahMon rapporterar dock runt 300PPD, när 100% av processorn belastas, kommer resten av poängen genom bonus eller är något fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontus_mRI:

FahMon rapporterar dock runt 300PPD, när 100% av processorn belastas, kommer resten av poängen genom bonus eller är något fel?

Med tanke på tidigare poster och din signatur förmodar jag att du försöker A3-folda med din i7 920?

300PPD låter lågt, är det något mer som körs i bakgrunden som stör? HFM.net är att föredra för foldning där bonus ingår, då FahMon i dagsläget inte stödjer uträkning av PPD där bonus förekommer.
Sidan: hfm-net - Project Hosting on Google Code
Direktlänk till programmet: http://hfm-net.googlecode.com/files/HFM%20Release%200.4.10.15...

Något mer avancerat än FahMon men fungerar i grunden ungefär lika: