Windows 7 och Mac OS på en Imac?

Permalänk
Medlem

Windows 7 och Mac OS på en Imac?

Skulle vilja ha en trevlig Imac och vill gärna kunna använda mac OS men vill också ha möjlighet att kunna köra Windows 7 utan något crossover-program eller vad det kallas. Funkar det perfekt att bara installera ett extra operativsystem (Windows 7) till en Imac eller hur funkar det? Läste något om att det kan bli drivrutinsproblem eller nåt, vet inte om det stämmer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kan installera med hjälp utav "bootcamp", och google eller någon annan här kan nog mycket mer om det än vad jag kan.

Ska dock testa att installera det ikväll på en iMac.

Permalänk
Medlem

Ska funka prima med bootcamp som finns i OSX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Ska funka prima med bootcamp som finns i OSX.

Enligt wikipedia så stödjer det bara XP och vista, är detta felaktigt?

Btw, det går inte segare på något sätt med bootcamp? Som sagt, det är viktigt för mig att windows 7 inte laggar. Har en quad-dator med rätt sjyssta specs just nu och efter ett tag tycker det ändå går lite segt. Så om bootcamp laddar windows genom mac os typ program i program så drar det inte extra än om du skulle ha windows 7 rent på en vanlig dator?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Enligt wikipedia så stödjer det bara XP och vista, är detta felaktigt?

Ja det är felaktigt. Jag kör windows 7 och os x m h a bootcamp. Enl vad jag läst så finns det vissa imac-modeller som ska vara struliga med windows 7, google är din vän

Skrivet av shabik:

Btw, det går inte segare på något sätt med bootcamp? Som sagt, det är viktigt för mig att windows 7 inte laggar. Har en quad-dator med rätt sjyssta specs just nu och efter ett tag tycker det ändå går lite segt. Så om bootcamp laddar windows genom mac os typ program i program så drar det inte extra än om du skulle ha windows 7 rent på en vanlig dator?

Nej, för du gör en ren windowsinstallation på en egen partition. varje gång du bootar får du, om du håller ner alt, en meny där du kan välja om du vill starta win eller mac. Du tänker nog på någon virtualliseringslösning, då går det definitivt segare. Bootcamp är i princip en bootloader + windowsdrivrutiner.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Boocamp körs 100% native på hårdvaran. Jag har kört Windows 7 med alla drivrutiner fungerande på en iMac 24" 2,8ghz personligen. Även en Macbook White 2,26ghz (var strul med Wifi i början, men fixat nu), och på Macbook Pro 13" 2,53ghz.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs