Permalänk
Medlem

Sony Vaio E-serien - BLOATWARE

Den här populära serien från Sony har en egen tråd på köp-råd forumet och nu är det dags att den får en egen Bloatware-tråd här på teknisk support-sidan.
Anledningen är att många i köp-tråden frågar om vilka program, av alla de miljoner som följer med datorn vid köp, som man kan ta bort.

Jag själv har undrat detta sen jag köpte den för ett par veckor sen och tänkte få det här överstökat en gång för alla.

Ni som har köpt den, vet mycket om sånt här eller kanske har formaterat den. Berätta, vad kan man ta bort, vad ska man INTE ta bort och kan man formatera om hela skiten?

Dela med er!

Permalänk
Medlem

Okej, kan säga att jag tagit bort ALLT som har "Vaio" i namnet förutom

Vaio Control Center
Vaio DVD Menu Data
Vaio Event Service
Vaio Quick Web Access

Den enda som egentligen behövs är Vaio Event Service eftersom den styr snabbknappar. Om du ska formatera om med eget OS måste du ladda ned alla nödvändiga drivrutiner från Sonys hemsida.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Alltså. Eftersom man inte fick någon skiva med datorn. Kan man då inte formatera datorn och sen bara installera Windows 7 utan alla tillägg?? Om det går, hur går man tillväga? Kan man till exempel ta och låna en Windows 7 skiva av en kompis och formatera datorn med sin egen win7-nyckel ?

För jag har en till fråga. Om man nu tar bort alla bloatware som är synliga och som kan tas bort. Blir datorn då lika snabb som den vore om man formaterade? Det känns som att man inte blir helt av med skiten om man inte formaterar...

Permalänk

Ja du skall/bör/borde Kunna låna en Win 7 Skiva MEN det skall vara samma, dvs
Är det en HOME eller PRO ex så passar endast licens nyckeln till en sådan.

Jag har petat in Win XP PRO på HP & Fujitsumaskiner som haft PRO utan Problem med den nyckeln som funnits på undersidan till maskinen (you get the pic)

Permalänk
Medlem

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=44587

Jag följde den här guiden när jag rensade min cw. Fungerade utmärkt. Låter dig göra en ren installation med dina egna recoveryskivor.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Vart hittar man dom senaste drivrutinerna till HD5650 för vaion som vi alla här har köpt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neomodus
Vart hittar man dom senaste drivrutinerna till HD5650 för vaion som vi alla här har köpt

Bara att slänga in senaste ATi stationära drivrutinerna, dom ska funka på bärbara kort med

Permalänk
Medlem

Hur får man ut ljudet på bästa sätt från datorn och ut genom stereon.

Mvh Micke

Permalänk
Skrivet av Qwarkman:

I did a semi-restore using recovery discs with SZ

Jag följde den här guiden när jag rensade min cw. Fungerade utmärkt. Låter dig göra en ren installation med dina egna recoveryskivor.

Vet du om det kommer funka med en F-serie dator? Och har du windows 7, för i den tråden verkar alla snacka om XP eller vista..

Permalänk
Medlem

Skapa recovery skiva innan rensning?

Hej! Har precis köpt mig en eb1m1e och vill också veta vilka av dessa man kan ta bort.
Men behöver man göra en recovery skiva med alla program installerade innan?