Permalänk
Medlem

HP Envy 14 & 17

Tänkte det vore lägligt att starta en tråd om HP's nya Envy-modeller.

Envy 17 har släppts i USA och Envy 14 kommer i slutet av juni. I Tyskland har man dock redan släppt Envy 14 så förhoppningsvis dyker den upp här i Sverige ganska snart. Har dock ännu inte fått svar ifrån HP när de beräknas kunna leverera i Sverige, någon som vet?

Hade egentligen siktet inställt på någon av Acer's nya Timeline X men när jag läste om att HP's skärm hade 350nits i ljusstyrka så valde jag att vänta.

Envy 14 kommer att kosta ifrån 999 USD, hoppas verkligen att påslaget för oss här i Sverige inte blir alltför högt. Den tyska modellen kostar dock 1299 euro och har följande spec:

• i5-520 2,4GHz

• 4 GB DDR3 (2x2048)

• 500GB HD (7200v/m)

• Slot-in DVD±R/RW

• 14,5" skärm (1600x900 & hela 350 nits ljusstyrka)

• ATI 5650 1GB DDR3

• Bakgrundsbelyst tangentbord

• HD webkamera med low-light funktion

• 8-cells batteri med möjlighet att ansluta ett extra batteri under datorn.

• Vikt 2,36kg

Envy 14
YouTube - HP Envy 14

Envy 17
YouTube - HP Envy 17

Permalänk
Medlem

Ska bli verkligt intressant att se om de åtgärdat felet med webcamen som många (alla?) upplevde med de föregående modellerna.

Ägde själv en HP Envy 15 1195eo i ungefär tre dagar innan jag återlämnade den. Oacceptabelt att ha en sån dålig webcam på en annars grym dator.

Undra vilken av dessa som ska ersätta min Envy 15. Sitter inne med en påse pengar, men jag är lite skeptisk till denna produktserie efter min trista erfarnhet, men man får ju hoppas.

Undra också om dom har förbättrat batterikapaciteten någonting för den var inte heller något att hurra över. Iofs så är det ju sällan man sitter på savannen med sin laptop.

Väntar med spänning.

Någon som vet om de kommer att göra en re-release på 15,6"-modellen som jag hade ovan, fast upphottad då det formatet lockar mig. 14,5" känns lite för fjuttigt medans 17" känns för stort att släpa runt på.

Permalänk
Medlem

Enligt HP lär vi dock få vänta, enligt deras säljare är det tydligen augusti som gäller. Jag som satt och hoppades att det bara rörde sig om några veckor, inte ett par månader.

Permalänk
Medlem

För mig gör det inget. Behöver den inte förrän i September då jag återigen börjar studera. Och på sommaren ska man ju vara ute och umgås med damer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Enligt HP lär vi dock få vänta, enligt deras säljare är det tydligen augusti som gäller. Jag som satt och hoppades att det bara rörde sig om några veckor, inte ett par månader.

Bah jag hade önskat att den skulle komma tidigare än så? Blir så less att vi är ett sånt litet land i vissa avseenden ;). Vilka tyskar sidor har den inne säger då? 1299 låter ganska mycket tycker jag, då känns Timelinen mer prisvärd eller är skärmen verkligen så pass mycket bättre?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Synd att 14" har så låg upplösning. Envy 13 finns tom med 1080p upplösning i usa.

Permalänk
Medlem

Byggkvalitén är iaf suverän på min brorsas Envy 13. Han köpte den för 2 veckor sedan för 9990 kr, kostade 18 000 kr för 4 månader sendan. Hur som helst så vet jag att de första Envy 13/15 som släptes hade rätt mkt mjukvaruproblem men det verkar ju ha fixats. Speciellt var det musplattan som var buggig. Anar att de nya Envy 14/17 redan från början kommer att ha nått sånär bra drivrutiner (för musplattan iaf) samt en och annan byggkvalié förbättring. Hoppas på det iaf. För er som är studenter och funderar på Envy så kostar den gamla Envy 13 bara 8200 kr på dustin inkl frakt. Som hittat tycker jag. HP Envy 13-1099eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Medlem

Jag lyckades faktiskt köpa den sista Envy 15 1195eo som fanns i Sverige, kostade 23990 SEK, men det var ett monster till dator. Första jag gjorde var att uppdatera alla drivrutiner samt BIOS. Efter omstart var datorn stendöd. HP's egna BIOS-uppdatering hade dödat den. Inte så lyckat kanske.

Som tidigare nämnts var webcammen under all kritik också. Allt var lila och man såg allmänt skum ut i all belysning förutom i lysrörsbelysning.

Men nu är jag glad att det gick som det gick, eftersom 17-tummarn verkar riktigt läcker och passar mig bättre med alla tre (!) videoutgångar. Min Envy 15 hade bara en HDMI-utgång vilket var lite trist.

Bakgrundsbelyst tangentbord är ju också ett riktigt plus i kanten. Efter mitt misslyckande sitter jag inne med en påse pengar så jag har fortfarande runt 27 000 reserverat för datorköp, undrar bara vad premiummodellen kommer att landa på i Sverige och om den också har SSD.

Någon som har en sida med officiella specifikationer? Har sökt men hittar inte möe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon som har en sida med officiella specifikationer? Har sökt men hittar inte möe.

Hittade visst på Hp's Shoppingsida. $2 674 landade jag på (runt 21 000) får väl räkna med ett påslag om 3-4000 i Sverige eller vad tror ni?

Ingen SSD gick att välja som tillval dock Men det går väl att köpa i efterhand tror jag? Någon som vet/är haj på att modda laptops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bedan:

Hittade visst på Hp's Shoppingsida. $2 674 landade jag på (runt 21 000) får väl räkna med ett påslag om 3-4000 i Sverige eller vad tror ni?

Ingen SSD gick att välja som tillval dock Men det går väl att köpa i efterhand tror jag? Någon som vet/är haj på att modda laptops?

Av det filmer jag sett på Envy 14" så har HP designat produkten så att du lätta ska kunna byta ut den hårddisk och med det sagt bör det inte alls vara svårt att byta till en SSD.

Skriv HP Envy 14 på Youtube så får du fram filmer där de genom ett enkelt klick öppnar/tar bort en platta på undersidan och redan där har du hårddisken som går att bytas ut genom att skruva loss de skruvar den sitter fast i :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Mjo, Envy 17 verkar väldigt intressant som ny jobbdator / landator.

Får hoppas den kommer hit snart.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för länkarna. Väldigt intressant.

Funderar om man kanske inte ska kontakta lite kontakter i USA som får stå som mottagare för ett köp och sedan skicka vidare den hit

Måste bara få reda på hur man beställer ett svenskt tangentbord som man kan trycka i. Lär ju spara tusenlappar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrian:

Byggkvalitén är iaf suverän på min brorsas Envy 13. Han köpte den för 2 veckor sedan för 9990 kr, kostade 18 000 kr för 4 månader sendan. Hur som helst så vet jag att de första Envy 13/15 som släptes hade rätt mkt mjukvaruproblem men det verkar ju ha fixats. Speciellt var det musplattan som var buggig. Anar att de nya Envy 14/17 redan från början kommer att ha nått sånär bra drivrutiner (för musplattan iaf) samt en och annan byggkvalié förbättring. Hoppas på det iaf. För er som är studenter och funderar på Envy så kostar den gamla Envy 13 bara 8200 kr på dustin inkl frakt. Som hittat tycker jag. HP Envy 13-1099eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Tack för tipset, hade sett studenterbjudandet men hade ju läst om den jobbiga musplattan i testerna. Kan ju vara ett alternativ om de nu fått ordning på det.

Permalänk
Skrivet av bedan:

Tack för länkarna. Väldigt intressant.

Funderar om man kanske inte ska kontakta lite kontakter i USA som får stå som mottagare för ett köp och sedan skicka vidare den hit

Måste bara få reda på hur man beställer ett svenskt tangentbord som man kan trycka i. Lär ju spara tusenlappar!

Hajjar inte varför man ska köpa denna, den är ju inte direkt prisvärd, har inte bra kvalité. Är det designen eller vad är det som lockar?

Permalänk
Medlem

Vad har den för batteritid? (Envy 14 med 8-cell, 520M och HD5650)

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Adrian:

För dom pengarna kan du ju få en modern dator, tex. denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

För dom pengarna kan du ju få en modern dator, tex. denna

Jo det e klart, den datorn är modernare. Vi vägde faktiskt mellan Envyn och den du länkade till (eller en annan Acer Aspire TimelineX). Anledningen varför Acern fäll bort var bla, skärmen som är väldigt skarp och ljusstark på Envyn samt designen. 9 cells batteriet på Acern ser förj-vligt ut IMO. Men som du säger har Acern bättre specs. Byggkonstruktionen är riktigt bra på Envyn och känns så gedigen. Batterilösningen med 6 cells plattan är också riktigt smart.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk

Acern finns dock med 6cell och det sticker väl inte ut? Men vill man ha en envy så vill man, även om jag personligen aldrig skulle köpa en

Permalänk
Medlem

Hajjar inte varför man ska köpa denna, den är ju inte direkt prisvärd, har inte bra kvalité. Är det designen eller vad är det som lockar?

Och du vet att den inte har bra kvalité för att du äger en och har känt på den eller vänta nu... hur kan du veta det?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Acern finns dock med 6cell och det sticker väl inte ut? Men vill man ha en envy så vill man, även om jag personligen aldrig skulle köpa en

För många är en bra skärm en viktig egenskap på en bärbar och om det är så att Envy 13" har en bättre sådan så förstår jag mycket väl varför folk vill lägga pengar på det. Envy 14" är intressant för den kommer med en högre upplösning än tex 4820tg eller N82.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av Liath:

Och du vet att den inte har bra kvalité för att du äger en och har känt på den eller vänta nu... hur kan du veta det?

Jag äger ingen envy 13, men en dv6'a har jag däremot. Och hp's kvalité är ju inte så vidare bra om man ska uttrycka sig milt. Kika i envy 15 tråden tex. det är ju problem med allt och inget, ok om datorerna hade vart lägre prissatta, dom är inte ens prisvärda ur hårdvaruperspektiv och än mindre ur kvalitetsperspektiv.

Jag ifrågasätter inte om någon annan vill köpa envy men jag själv skulle aldrig köpa en.

Permalänk
Medlem

Jag äger ingen envy 13, men en dv6'a har jag däremot. Och hp's kvalité är ju inte så vidare bra om man ska uttrycka sig milt. Kika i envy 15 tråden tex. det är ju problem med allt och inget, ok om datorerna hade vart lägre prissatta, dom är inte ens prisvärda ur hårdvaruperspektiv och än mindre ur kvalitetsperspektiv.

Jag ifrågasätter inte om någon annan vill köpa envy men jag själv skulle aldrig köpa en.

Jag har också förstått att det varit en hel del problem med 13 och 15 Envys men att HP fixat mycket av de problem som modellerna haft. Delvis är det såklart bara snack från HP att de tagit bort "alla" problem från 14 och 17 modellerna men förhoppningsvis har de blivit mycket bättre eftersom det till viss del verkar som om de tagit tills sig av/från kritiken av användare med 13 och 15 modellerna.

Jag tycker att det är för tidigt att uttala sig om kvalité eftersom de knappt har släppts på marknaden. Jag har inte ens läst en riktigt review ännu.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av Liath:

Jag har också förstått att det varit en hel del problem med 13 och 15 Envys men att HP fixat mycket av de problem som modellerna haft. Delvis är det såklart bara snack från HP att de tagit bort "alla" problem från 14 och 17 modellerna men förhoppningsvis har de blivit mycket bättre eftersom det till viss del verkar som om de tagit tills sig av/från kritiken av användare med 13 och 15 modellerna.

Jag tycker att det är för tidigt att uttala sig om kvalité eftersom de knappt har släppts på marknaden. Jag har inte ens läst en riktigt review ännu.

Det är precis det jag försöker säga, eftersom HP har sämst kvalité av alla dom stora tillverkarna och envy 13/15 dras med ordentliga problem så skulle jag råda alla att avvakta tills ordentliga recensioner och användarfeedback finns att tillgå.

Permalänk
Medlem

Det är precis det jag försöker säga, eftersom HP har sämst kvalité av alla dom stora tillverkarna och envy 13/15 dras med ordentliga problem så skulle jag råda alla att avvakta tills ordentliga recensioner och användarfeedback finns att tillgå.

Först måste du beakta vissa saker.

De som är nöjda skriver inte och klagar, dvs det är folk som fått produkter som varit s.k. "måndagsexemplar" som skriver in och klagar. Vet med mig många som varit nöjda med sina Envys. Dessvärre fick jag ett av dessa måndagsexemplar, emellertid var det enda jag hade problem med var webcamen som var riktigt dålig för det priset (gav 24000 för min Envy 15 1195 eo). Det var tillräcklig anledning för att lämna tillbaks den och vänta på bättre dagar.

När det kommer till komponenter (det du benämner som byggkvalitet) så skiljer sig inte själva bygget särskilt mycket från produkt till produkt då det finns mer eller mindre standardiserade placeringar av komponenter i en laptop. Samt hur de löser värmetransporten, vilket de enligt mig har lyckats bra med i 2:a generationen av Envy-datorerna. Komponenterna (förutom moderkortet, kabeldragningen och eventuellt bildskärmen) är inte HP's egna produkter så det är sak samma där vad man väljer.

I avseendet design så tycker jag att av de laptops som finns på marknaden så ligger Envy långt före de övriga. Men det är en smaksak. Gillar man svart och stilrent, fine då är det inte för dig. Gillar du vitt med ett maskätet äpple, då ska du ha en MacBook.

Du skriver att du inte ifrågasätter varför andra skulle vilja köpa en Envy, men det är ju faktiskt det du inledde din frågeställningen med i ditt första svar på mitt inlägg.

Om jag jämför Acer-datorn så saknar den flera (för mig) viktiga aspekter. Dels har den inte full-HD skärm, vilket för mig är ett krav, så redan där går den bort. Dessutom har den "bara" en i5-processor. Jag har pengarna så jag kan köpa en prestandamässigt bättre processor och då gör jag det.

Dessutom så jobbar jag som arkitekt och använder mig av en rad tunga program, och jag vill ha en transportabel arbetsstation. Att jag kan ansluta den till min arbetsplats där jag kör 3 bildskärmar simultant är också ett stort plus. USB 3.0-portarna gör den framtidssäker. Dessutom slänger jag in ett par extra tusenlappar för att få en SSD, ytterst bekvämt att se Photoshop starta på 1 sekund och likaså med operativsystemet.

I övrigt så har Acern "bara" 4GB RAM-minne och för mig PERSONLIGEN är det bekvämt med så mycket RAM som möjligt. När jag jobbar med riktigt tunga filer i Photoshop så slipper jag att datorn skriver till hårddisken (arbetar snabbare/smidigare)

Så prestanda, design, plånbok och personliga preferenser ligger bakom valet av en produkt. Som sagt finns ännu inga riktiga recensioner.

Att du sedermera hävdar det som ett faktum att HP har den sämsta byggkvaliteten av alla som ett faktum utan vidare belägg tycker jag bara är märkligt. Jag har bland vänner sett problem med i princip alla datormärken likväl som att jag sett andra exempel på total nöjdhet. Jag hade även själv problem med min Envy 15 som konsterats tidigare i tråden, men jag har tillförsikt att de har tagit åt sig av kritiken och åtgärdat felen.

För mig låter det som att du helt enkelt bara har något emot HP, alternativt att du är fattig.

Permalänk

Nja, alltså med kvalité så menar jag driftsäkerhet och det är ju ett faktum att HP har allra mest RMA's på sina datorer. Min bedömning av hp's kvalité har inget som helst att göra med vad jag läser på forum etc, även om jag läst ovanligt mycket om div. problem med envy 15. Du kan få en länk här så kan du läsa själv.

Jag ifrågasätter inte varför man vill köpa envy, jag bara undrade varför eftersom det finns bättre alternativ med både i7 och fullHD, och många verkar leva i illusionen att HP är ett kvalitets märke som håller i längen. Då tänkte jag- kanske kan jag tipsa om ngt bättre för det är inte säkert att alla har koll på vad det finns för laptops på marknaden.

Jag är inte fattig alls, och jag skriver detta från en HP laptop, tro det eller ej. Tycker fö. inte det hör till saken, fattig eller rik, vem vill göra dåliga köp?

Mac??? Nej tack! Du själv verkar däremot faktiskt ha användning av en mac, jag menar pyntade du 24k för en envy 15 så är ju en mac ett klipp.

Permalänk
Medlem

Nja, alltså med kvalité så menar jag driftsäkerhet och det är ju ett faktum att HP har allra mest RMA's på sina datorer. Min bedömning av hp's kvalité har inget som helst att göra med vad jag läser på forum etc, även om jag läst ovanligt mycket om div. problem med envy 15. Du kan få en länk här så kan du läsa själv.

Jag ifrågasätter inte varför man vill köpa envy, jag bara undrade varför eftersom det finns bättre alternativ med både i7 och fullHD, och många verkar leva i illusionen att HP är ett kvalitets märke som håller i längen. Då tänkte jag- kanske kan jag tipsa om ngt bättre för det är inte säkert att alla har koll på vad det finns för laptops på marknaden.

Jag är inte fattig alls, och jag skriver detta från en HP laptop, tro det eller ej. Tycker fö. inte det hör till saken, fattig eller rik, vem vill göra dåliga köp?

Mac??? Nej tack! Du själv verkar däremot faktiskt ha användning av en mac, jag menar pyntade du 24k för en envy 15 så är ju en mac ett klipp.

Själv vill jag inte börja bråka ;). Och denna fråga är ärligt menad men vilka fler 14" har en högre upplösning än det vanliga 13xx, samt 5650 med switchable. Jag vill gärna ha alternativ att välja bland och har inte alls någon förkärlek för HP (helst vill jag ha Asus). Jag har dock inte sett någon 14" med dessa speccs förut och därför är HP intressantast just nu.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Vad har den för batteritid? (Envy 14 med 8-cell, 520M och HD5650)

Jag såg på en visning av envy 14 på youtube att det snackas om 7 timmar batteritid och hela 14 timmar med den där extra batteriplattan man kan montera. Låter inte så illa

Gillar att den ska ha 900 vertikala pixlar, det är lite bättre att jobba med.
Har idag en gammal 14" laptop med 1400x1050, det är en kanonbra upplösning tycker jag. 1600 x 900 är i alla fall närmare den än 1366 x 768 som de flesta av dagens 13-15" laptops har i den här prisklassen.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Liath:

Själv vill jag inte börja bråka ;). Och denna fråga är ärligt menad men vilka fler 14" har en högre upplösning än det vanliga 13xx, samt 5650 med switchable. Jag vill gärna ha alternativ att välja bland och har inte alls någon förkärlek för HP (helst vill jag ha Asus). Jag har dock inte sett någon 14" med dessa speccs förut och därför är HP intressantast just nu.

Inte jag heller 14" med dom spec. och högre upplösning än 13xx känner jag inte till ngn på rak arm. Men sony har 14" med 1600x900 men då är det 5145m vilket inte känns så hett om du ska spela mycket på datorn.

Varför så hög upplösning på så liten skärm? Jag tänkte mer på 15"'s, där finns det väl lite större urval.

Permalänk
Medlem

Inte jag heller 14" med dom spec. och högre upplösning än 13xx känner jag inte till ngn på rak arm. Men sony har 14" med 1600x900 men då är det 5145m vilket inte känns så hett om du ska spela mycket på datorn.

Varför så hög upplösning på så liten skärm? Jag tänkte mer på 15"'s, där finns det väl lite större urval.

Jag har väldigt bra syn (brag) så för mig är det inga problem med en sådan upplösning. Dessutom ska den väl visa färger rätt bra som jag förstått det. 14" är precis på gränsen till att den blir mobile enligt mitt tycke. Går man upp till 15,6" så blir den för stor tycker jag.

Visa signatur

Eeeeep