Skrivet av thereal_twisted:
Det är precis det jag försöker säga, eftersom HP har sämst kvalité av alla dom stora tillverkarna och envy 13/15 dras med ordentliga problem så skulle jag råda alla att avvakta tills ordentliga recensioner och användarfeedback finns att tillgå.
Först måste du beakta vissa saker.
De som är nöjda skriver inte och klagar, dvs det är folk som fått produkter som varit s.k. "måndagsexemplar" som skriver in och klagar. Vet med mig många som varit nöjda med sina Envys. Dessvärre fick jag ett av dessa måndagsexemplar, emellertid var det enda jag hade problem med var webcamen som var riktigt dålig för det priset (gav 24000 för min Envy 15 1195 eo). Det var tillräcklig anledning för att lämna tillbaks den och vänta på bättre dagar.
När det kommer till komponenter (det du benämner som byggkvalitet) så skiljer sig inte själva bygget särskilt mycket från produkt till produkt då det finns mer eller mindre standardiserade placeringar av komponenter i en laptop. Samt hur de löser värmetransporten, vilket de enligt mig har lyckats bra med i 2:a generationen av Envy-datorerna. Komponenterna (förutom moderkortet, kabeldragningen och eventuellt bildskärmen) är inte HP's egna produkter så det är sak samma där vad man väljer.
I avseendet design så tycker jag att av de laptops som finns på marknaden så ligger Envy långt före de övriga. Men det är en smaksak. Gillar man svart och stilrent, fine då är det inte för dig. Gillar du vitt med ett maskätet äpple, då ska du ha en MacBook.
Du skriver att du inte ifrågasätter varför andra skulle vilja köpa en Envy, men det är ju faktiskt det du inledde din frågeställningen med i ditt första svar på mitt inlägg.
Om jag jämför Acer-datorn så saknar den flera (för mig) viktiga aspekter. Dels har den inte full-HD skärm, vilket för mig är ett krav, så redan där går den bort. Dessutom har den "bara" en i5-processor. Jag har pengarna så jag kan köpa en prestandamässigt bättre processor och då gör jag det.
Dessutom så jobbar jag som arkitekt och använder mig av en rad tunga program, och jag vill ha en transportabel arbetsstation. Att jag kan ansluta den till min arbetsplats där jag kör 3 bildskärmar simultant är också ett stort plus. USB 3.0-portarna gör den framtidssäker. Dessutom slänger jag in ett par extra tusenlappar för att få en SSD, ytterst bekvämt att se Photoshop starta på 1 sekund och likaså med operativsystemet.
I övrigt så har Acern "bara" 4GB RAM-minne och för mig PERSONLIGEN är det bekvämt med så mycket RAM som möjligt. När jag jobbar med riktigt tunga filer i Photoshop så slipper jag att datorn skriver till hårddisken (arbetar snabbare/smidigare)
Så prestanda, design, plånbok och personliga preferenser ligger bakom valet av en produkt. Som sagt finns ännu inga riktiga recensioner.
Att du sedermera hävdar det som ett faktum att HP har den sämsta byggkvaliteten av alla som ett faktum utan vidare belägg tycker jag bara är märkligt. Jag har bland vänner sett problem med i princip alla datormärken likväl som att jag sett andra exempel på total nöjdhet. Jag hade även själv problem med min Envy 15 som konsterats tidigare i tråden, men jag har tillförsikt att de har tagit åt sig av kritiken och åtgärdat felen.
För mig låter det som att du helt enkelt bara har något emot HP, alternativt att du är fattig.